ریپورتاژ تبلیغاتی

خرید فضای ابری بهترین گزینه برای مشاغلی که می‌خواهند با فناوری روز همگام شوند!

فضای ابری یک از تکنولوژی‌های روز بازار وب و اینترنت است که روزبه‌روز در حال پیشرفت است و سرمایه‌گذاری‌های کلان در مورد آن صورت می‌گیرد. این تکنولوژی به کسب‌وکارها کمک می‌کند قدرتمندتر وارد دنیای فناوری شوند و فرایند ذخیره‌سازی و نگه‌داری از داده‌ها، فایل‌ها و محتوای خود را بدون نیاز به ابزارهای فیزیکی ذخیره‌سازی مانند هارد انجام دهند.

در این مطلب به‌صورت کامل در مورد فضای ذخیره‌سازی ابری یا همان فضای ابری صحبت خواهیم کرد و نکاتی که باید در مورد این خدمت میزبانی کارآمد و حرفه‌ای بدانیم را مرور می‌کنیم.

اغراق نیست اگر بگوییم که خرید فضای ابری بهترین گزینه برای مشاغلی است که می‌خواهند از فناوری‌های روز استفاده کنند و مدیریت داده‌ها و اطلاعات خود را قدرتمند، حرفه‌ای و اثربخش انجام دهند. تکنولوژی فضاهای ابری به دلیل کاربرپسند بودن، راحتی و مزایای فراوانی که دارد روزبه‌روز مورد توجه و استقبال کاربران و مدیران کسب‌وکارها قرار می‌گیرند و از این خدمات در سازمان خود استفاده می‌کنند.

فضای ابری چیست؟

فضای ابری یا Cloud Storage یک سرویس کاملاً امن، دسترس‌پذیر، پایدار و با آپتیم فوق‌العاده است که برای ذخیره کردن داده‌ها، اطلاعات و فایل‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. شرکت‌های مختلف امکان ارائه خدمات فضای ذخیره‌سازی ابری را فراهم کرده‌اند و سازمان‌ها می‌توانند با پشتیبانی حرفه‌ای این برندها از خدمات فضای ابری استفاده کنند.

در این سرویس‌ها بدون نیاز به سخت‌افزار فیزیکی خاص از قبیل هارد، دیسک، سرور و…فایل‌های مختلف (صوت، تصویر، ویدئو، اطلاعات مشتریان، بک‌آپ وب‌سایت و..) می‌توان در بستری امن و ابری اطلاعات را ذخیره‌سازی کرد.

نکته مهم این فضاهای ابری این است که محدودیت فضا و منابع ندارند و به‌راحتی ظرفیت آنها قابل ارتقا است. همچنین مسئولیت کامل داده‌هایی که در این Cloud Storage ذخیره می‌شود بر عهده شرکت ارائه‌دهنده خدمات است آن است. به بیان دیگر تمامی موارد مهم مانند امنیت، حفظ و نگه‌داری از فضا و حصول اطمینان از دسترسی به داده‌ها جزو مهم‌ترین وظایف شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات میزبانی می‌باشد. جهت آشنایی بیشتر میتوانید مقاله فضای ابری چیست؟ را مطالعه کنید.

فضای ابری

انواع فضای ابری

ما با سه نوع اصلی فضای ذخیره‌سازی ابری مواجه هستیم که بسته به نیاز و منابع مالی که در اختیار داریم از آنها استفاده می‌کنیم. این سه نوع شامل فضای ابری عمومی، خصوصی و ترکیبی هستند که در ادامه به بررسی هرکدام از این موارد می‌پردازیم.

Cloud storage عمومی

رایج‌ترین حالت فضاهای ابری است که مالکیت و مدیریت آن در اختیار شرکت ارائه‌دهنده خدمات ابری است. این نوع فضای ابری صرفاً داده‌های مشتریان را مدیریت و نگه‌داری می‌کند و مشتری کنترلی بر روی زیرساخت‌های آن ندارد و از طریق اینترنت قابل‌دسترسی است.

فایل‌های ذخیره شده در این نوع فضاها می‌تواند در اختیار هرکسی قرار بگیرد. شرکت‌های استریم و پخش‌کننده فیلم و سریال از این مدل زیاد استفاده می‌کنند.

فضای ذخیره سازی خصوصی

فضاهای ذخیره‌سازی ابری خصوصی ویژه یک فرد و سازمان هستند که اطلاعات به‌وسیله یک فایروال محافظت می‌شوند. این نوع فضاها مخصوص کاربرانی است که حریم خصوصی داده‌ها، کنترل کامل بر روی آنها و سفارشی‌سازی برایشان اهمیت دارد. در بیشتر موارد این نوع فضای ابری مورداستفاده قرار می‌گیرد.

خرید فضای ابری برای ذخیره سازی فایل‌ها باعث کاهش هزینه‌های اضافی شده و دسترس پذیری به اطلاعات و داده‌ها را در هر زمان و مکانی با اتصال به اینترنت فراهم می‌کند.

فضای ابری ترکیبی

این فضا ترکیبی از حالت عمومی و خصوصی است که تمایل دارد داده‌ها را به دو بخش ساختاریافته و محرمانه، و غیر ساختاریافته و عمومی تقسیم کند و بخشی از داده‌ها و اطلاعات خود را در اختیار کاربران خود بگذارد.

مزایای فضای ابری

خرید فضای ابری مزایای زیادی دارد و می‌تواند به‌عنوان یک پیشنهاد برای ذخیره‌سازی داده‌ها و اطلاعات مورد ارزیابی قرار بگیرد.

از جمله مزیت‌های بهترین فضای ابری می‌توان به مواردی مانند هزینه پایین، دسترس‌پذیری به اطلاعات و شرایط همیشگی و بدون محدودیت به سیستم‌عامل و … اشاره کرد. همچنین امکان بازیابی و فایل‌های ازدست‌رفته و صرفه‌جویی در زمان امکان‌پذیر می‌شود.

با وجود فضاهای ابری نگرانی بابت آسیب‌دیدن و گم‌شدن هاردها وجود ندارد و با بک‌آپ‌گیری منظم به‌صورت همیشگی امکان دسترسی به داده‌ها وجود دارد.

فضای ذخیره‌سازی ابری از امنیت، پایداری و سرعت بالایی برخوردار هستند و مناسب ذخیره کرده انواع فایل‌ها با فرمت‌های مختلف است.

قابلیت فضای ابری

نکات مهم در خرید فضای ابری

در حین خرید فضای ابری باید به موارد کلیدی و پایه توجه کرد. چرا که اطلاعات و داده‌ها از اهمیت کلیدی برای کسب‌وکارها برخوردار هستند. این موارد که در ادامه بررسی می‌کنیم، در انتخاب یک فضای ذخیره‌سازی ابری بسیار مهم است.

  • رایگان یا پولی بودن این فضاها مهم است این مسئله در میزان حجم اختصاص داده شده، سرعت، کیفیت و امکانات جانبی تأثیرگذار است. اگر داده‌ها و فایل‌ها زیاد باشند و از اهمیت زیادی برخوردار باشند بهتر است از موارد پولی استفاده کنید.
  • بهتر است امکان دسترسی از چندین دستگاه را داشته باشند. در حین خرید مطمئن شوید شرکت ارائه‌دهنده خدمات زیرساخت این دسترسی را فراهم کرده باشد.
  • امکان اشتراک‌گذاری فایل‌ها و اطلاعات بین سایر واحدها سازمانی، همکاران تجاری و…یکی از نکاتی است که بهترین فضای ابری باید داشته باشد.
  • ویرایش فایل‌ها در خود فضا مزیت جالب و مناسبی است که بعضی از Cloud Storage امکان آن را فراهم کرده‌اند. هرچند برخی این امکان را ندارند. باید قبل از خرید مطمئن شوید میزان دسترسی شما به فرایند ویرایش فایل‌ها تا چه اندازه است.
  • همسان‌سازی(resync) لحظه‌ای به این معنی است که تغییرات ایجاد شده در فایل‌های ویرایش شده به‌صورت لحظه‌ای در فضای ذخیره‌سازی ابری اعمال شود و نیاز به آپلود مجدد نباشد. درصورتی‌که این گزینه مهم است مطمئن شوید شرکت ارائه‌دهنده خدمت این ویژگی را دارد.
  • بازگردانی نسخه‌های قبلی یکی از مواردی است که باید اطمینان حاصل شود که در صورت نیاز کاربر در اختیار وی قرار می‌گیرد. این مسئله برای زمان‌هایی که فایل با مشکل مواجه می‌شود مفید و ضروری است.

این موارد در کنار عواملی دیگری مانند مباحث امنیت، پشتیبانی 24 ساعته و آپتایم بالا باعث ایجاد سرویس باکیفیت برای ذخیره‌سازی فایل‌ها می‌شود و در خرید یک فضای ابری خوب تأثیرگذار است.

قیمت فضای ابری

عوامل مختلفی مانند میزان فضای موردنیاز، امکانات، نوع فضا، دوره پرداخت مالی و…. در قیمت نهایی این مدل فضاها اثر مستقیم به جا می‌گذارد. اما با بررسی‌های صورت‌گرفته هر 1 گیگابایت در ماه 100 هزار تومان هزینه دارد و با افزایش حجم و دوره مورداستفاده این مبلغ افزایش پیدا می‌کند.

جمع‌بندی

فضای ابری اهمیت زیادی برای مشاغلی که همگام با فناوری روز هستند، دارد. در ان مقاله تلاش شد علاوه بر معرفی این مدل میزبانی، مزایای آن، انواع Cloud Storage، نکات مهم حین خرید فضای ابری و قیمت آن در بازار ایران مورد بررسی قرار بگیرد.

اگر در این زمینه سؤال دارید یا تجربه استفاده از فضاهای ذخیره‌سازی ابری دارید برای راهنمایی بهتر دیگران تجربه خود را از طریق کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

میلاد حیدری

کتاب بخون، بخند و خوب باش تا همه مون در آرامش باشیم... سالهاست در زمینه آموزش رایگان در زمینه های اینترنت، کامپیوتر و دنیای تکنولوژی فعالیت می کنم و هدفم ارتقای سطح علمی هموطنان عزیز در سراسر دنیاست. سوالات خود را مطرح کنید در حد توان پاسخ خواهم داد...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا