ریپورتاژ تبلیغاتی

چرا انجام آزمایش سدیم ضرورت دارد؟

Ready for Charb gif

امروزه انواع مختلفی از آزمایش‌های خون برای بررسی غلظت مواد مختلف در خون انجام می‌شود. یکی از موادی که در بدن انسان نقش حیاتی دارد، سدیم یا Na است. سدیم برای انجام انقباض عضلانی، ارسال پیام عصبی و بسیاری از فرایندهای بدنی موثر است. اگر سدیم خون کاهش یا افزایش پیدا کند، مشکلات مختلفی را برای فرد ایجاد خواهد کرد.

آزمایش Na برای اندازه‌گیری میزان سدیم خون و همچنین بررسی مشکلات کاهش یا افزایش Na در خون انجام می‌شود. در این مقاله به بررسی آزمایش Na در خون و همچنین انجام نمونه گیری در منزل می‌پردازیم.

آزمایش سدیم

حتما بخوانید: 10 تا از بهترین اپلیکیشن های بدنسازی

NA در آزمایش خون چیست؟

سدیم یک ماده معدنی است که غلظت مایعات بدن را کنترل می‌کند. وجود سدیم برای رشد طبیعی بدن و عملکرد بسیاری از اعضای بدن ضروری است. عملکرد درست اعصاب و عضلات به وجود سدیم بستگی دارد و از شما در برابر گرمازدگی محافظت کرده و مانع از تورم بافت‌های بدن می‌شود. بیشتر سدیم مصرفی بدن شما، از طریق رژیم غذایی و با خوردن و آشامیدن به دست می‌آید.

 


چرب زبان

با این اپلیکیشن ساده، هر زبانی رو فقط با روزانه 5 دقیقه گوش دادن، توی 80 روز مثل بلبل حرف بزن! بهترین متد روز، همزمان تقویت حافظه، آموزش تصویری با کمترین قیمت ممکن!


 

کلیه‌ها، سدیم اضافی خون را از طریق ادرار دفع می‌کنند. بدن به طور معمول سطح سدیم را در حد نرمال و متوسط نگه می‌دارد. کاهش یا افزایش سدیم در بدن می‌تواند نشانه بیماری‌هایی مانند کم‌آبی، بیماری‌های کلیوی و برخی موارد دیگر باشد. در صورت بروز علائم کاهش و یا افزایش Na در خون، شما به انجام آزمایش Na نیاز پیدا می‌کنید. اگر می‌خواهید به پرسش” Na در آزمایش خون چیست؟” پاسخ دهید؛ در ادامه مطلب همراه ما باشید.

چرا آزمایش NA تجویز می‌شود؟

آزمایش NA معمولا جزو یک سری آزمایش پنل الکترولیت، متابولیکی پایه و متابولیکی جامع است. پزشک، بنا بر دلایلی مانند مشاهده علائم کاهش یا افزایش سدیم خون، مصرف داروهایی که بر روی غلظت سدیم خون شما تاثیر می‌گذارند را تجویز می‌کند. بالا یا پایین بودن سدیم خون، در صورت درمان نشدن می‌تواند حتی باعث به کما رفتن فرد و یا ایجاد خطر مرگ برای او شود.

علائم بالا بودن سدیم خون چیست؟

موارد زیر علائم بالا بودن غلظت خون هستند:

  • تشنگی
  • کاهش حجم ادرار
  • اسهال و استفراغ
  • گیجی
  • انقباض عضلانی
  • تشنج

علائم پایین بودن سدیم خون چیست؟

موارد زیر علائم پایین بودن سدیم خون هستند:

  • ضعف
  • خستگی
  • گیجی
  • انقباض عضلانی
  • تشنج

درصورتی‌که علائم فوق را دارید اما به هر دلیلی نمی‌توانید به آزمایشگاه مراجعه کنید؛ می‌توانید برای نمونه‌گیری از خدمات آزمایش در منزل استفاده نمایید.

sodium blod test

قبل از آزمایش NA چه اقداماتی لازم است؟

مطمئن شوید که پزشک شما از تمامی داروهای مصرفی‌تان باخبر است. شاید لازم باشد که برخی از داروهای مصرفی خود را قبل از انجام آزمایش قطع کنید؛ چرا که مصرف بعضی از داروها روی مقدار سدیم بدن تاثیر می‌گذارد. از قطع کردن داروها و مکمل‌های خود بدون مشورت با پزشک مسئول، خودداری کنید. شاید لازم باشد تا از خوردن و آشامیدن تا چند ساعت قبل از انجام آزمایش Na پرهیز کنید. بهتر است قبل از انجام آزمایش و مراجعه به آزمایشگاه با پزشک خود یا پزشک معتمد دیگر مشورت کنید.

تفسیر آزمایش NA چطور انجام می‌شود؟

بالا پایین بودن میزان غلظت سدیم خون می‌تواند معنای زیادی داشته باشد. پزشک شما تنها با اکتفا به آزمایش Na نمی‌تواند تشخیص کاملا دقیقی ارائه کند. تشخیص یک بیماری مرتبط با سدیم خون، در کنار بررسی آزمایش‌های دیگری ممکن است. به همین دلیل به‌هیچ‌وجه نباید در منزل و بدون حضور یک متخصص، نتیجه آزمایش Na خون را تفسیر کرد. اما به طور کلی میزان نرمال سدیم خون بین ۱۳۵ تا ۱۴۵ می‌باشد.

اگر نتیجه آزمایش عددی کمتر ۱۲۱ و یا بیشتر از ۱۵۸ را نشان بدهد؛ فرد وارد مرحله بحرانی کاهش و یا افزایش غلظت خون شده است. توجه کنید که این نتایج به وضعیت سلامت و سن‌وسال بیمار نیز بستگی دارد. اگر آزمایش خود را دریافت کرده‌اید اما وقت مراجعه برای تفسیر آن را ندارید؛ امکان تفسیر آزمایش در منزل برای شما وجود دارد.

علت بالا بودن سدیم در خون

سدیم یک ماده معدنی مهم برای عملکرد درست بدن است. بالارفتن سطح آن می‌تواند در کارکرد اعصاب و عضلات اختلال ایجاد کند. بالا بودن سدیم خون می‌تواند نشانه یکی از موارد زیر باشد:

  • کم‌آبی بدن به دلیل مصرف کم مایعات، مصرف داروهای خاص و یا اسهال به مدت طولانی
  • اختلال در غدد فوق‌کلیوی
  • اختلالات کبدی
  • دیابت بی‌مزه (این مورد به‌ندرت مشاهده می‌شود)

علت پایین بودن سدیم در خون

پایین بودن غلظت سدیم خون، مانند افزایش غلظت آن برای بدن مضر است. پایین بودن سدیم خون می‌تواند نشانه یکی از موارد زیر باشد:

  • ازدست‌دادن سدیم زیاد با اسهال و استفراغ به مدت طولانی
  • شرایطی که باعث انباشته شدن مقدار زیادی آب در بدن می‌شود. مانند بیماری‌های کلیوی، سیروز کبدی، نارسایی قلبی، برخی از انواع بیماری‌های مغزی و ریوی، انواع خاصی از سرطان‌ها، استفاده از یک سری داروی خاص، استفاده از برخی مسکن‌ها و داروهای ضدافسردگی
  • بیماری آدیسون (کمبود هورمون‌های قشر غده فوق‌کلیوی)
  • سوءتغذیه

این که نتیجه آزمایش شما بالاتر و یا پایین‌تر از حد نرمال است؛ صرفا به معنی وجود یک عارضه پزشکی و یا یک بیماری نیست. برخی از داروهای مصرفی و شرایط خاص، روی نتیجه این آزمایش تاثیر می‌گذارند. برای اطمینان از سلامت خود، مطمئن شوید که یک پزشک متخصص این نتایج را تفسیر می‌کند. درصورتی‌که امکان مراجعه به یک پزشک برای تفسیر نتایج آزمایش خود را ندارید؛ می‌توانید به کمک برقراری تماس با متخصصان ما، آزمایش خود را تفسیر کرده و از سلامت خود اطمینان حاصل کنید.

پایین بودن سدیم خون

هومکا و انجام آزمایش سدیم در خون

اکنون با علائم کاهش و یا افزایش سدیم خون و خطراتی که به همراه دارد آشنا شده‌اید. یک چکاپ یا بررسی ساده و آزمایش می‌تواند شما را از خطرات احتمالی کاهش یا افزایش سدیم خون دور نگه دارد. اگر ساکن استان‌ تهران یا شهرهای کرج، مشهد، شیراز، اصفهان، اهواز، رشت، تبریز و قزوین هستید و فرصتی برای مراجعه به آزمایشگاه ندارید؛ هومکا آزمایشگاه را به خانه شما می‌آورد. مجموعه هومکا با داشتن پیشرفته‌ترین تجهیزات و متخصصان مجرب و حرفه‌ای، امکان نمونه گیری در منزل را برای شما فراهم می‌کند.

برای انجام آزمایش Na در منزل می‌توانید با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس گرفته و یا با مراجعه به وبسایت هومکا به نشانی www.homeca.ir،  به‌صورت آنلاین و رایگان درخواست خود را ثبت کنید. پس از ثبت درخواست، با شما تماس خواهند گرفت و بعد از هماهنگی‌های لازم به منزل شما مراجعه می‌کنند. شما می‌توانید انواع آزمایش خون و ادرار را به‌سادگی و تحت پوشش بیمه‌های پایه و تکمیلی در منزل انجام دهید. کافی است تا همین حالا با هومکا تماس بگیرید.

میلاد حیدری

کتاب بخون، بخند و خوب باش تا همه مون در آرامش باشیم... سالهاست در زمینه آموزش رایگان در زمینه های اینترنت، کامپیوتر و دنیای تکنولوژی فعالیت می کنم و هدفم ارتقای سطح علمی هموطنان عزیز در سراسر دنیاست. سوالات خود را مطرح کنید در حد توان پاسخ خواهم داد...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا