ریپورتاژ تبلیغاتی

آموزش عملکرد پمپ دیافراگمی

پمپ دیافراگمی یا به انگلیسی Air operated diaphragm pump گونه ای از پمپ های جابجایی مثبت است که با نیروی هوای فشرده و حرکت رفت و برگشتی دیافراگم سیال را متراکم می نماید. پمپ های پنوماتیک دارای دو دیافراگم یا لاستیک هستند که در سایزهای بزرگ هر دیافراگم بصورت دوبل هست. در این پمپ ها مجموعه دیافراگم شامل دیافراگم اولیه و دیافراگم ثانویه می باشد. نصب پمپ های دیافراگمی بسیار آسان بوده و با اتصال شیلنگ هوای فشرده پمپ فعال می شود.

جهت آشنایی با آموزش روش کار پمپ دیافراگمی ضرورت دارد در نخست نکاتی را در باره این پمپ ها بدانید. مرسوم ترین نوع این محصولات، پمپ هایی با دیافراگم دو کاناله است. این پمپ ها دارای دو دیافراگم و محفظه بوده که دیافراگم ها توسط یک میله رابط به یکدیگر متصل شده است. این دیافراگم ها در یک جهت خطی حرکت می کند. پمپ های بادی دارای یک شیر توزیع هوا است. این شیر وظیفه دارد که هوای فشرده را به پشت دیافراگم ها وارد کند. با تغییر هوا در پشت هر دیافراگم و تخلیه هوای دیافراگم دیگر، دیافراگم ها حرکت می کند. نحوه کار پمپ دیافراگمی بدین صورت است که با انجام این عمل رفت و برگشت به صورت پیوسته و کاهش فشار، سیال وارد مخزن پمپ می شود و در مرحله بعد با افزایش فشار، سیال به بیرون منتقل و پمپاژ می شود.

در پمپ های دیافراگمی از شیرهای یک طرفه زبانه ای، توپی و سوپاپی استفاده می شود. پمپ هایی که دارای شیر زبانه ای هستند می توانند ذرات جامد ریز را از خود عبور دهند. در این پمپ ها به دلیل وجود ذرات جامد و تمایل این ذرات به ته نشینی، خروجی پمپ در قسمت پایین محفظه پمپ قرار دارد تا سیال همراه ذرات جامد به راحتی خارج شود. در پمپ هایی که خروجی آن در پایین قرار دارد انتقال سیال ویسکوز با دبی پایین و فشار بالا به علت عدم خروج هوای داخل محفظه، جابجایی پمپ کاهش می یابد مگر این که دبی سیال بالا بوده و هوا همراه سیال تخلیه شود.

پمپ های دیافراگمی با شیرهای توپی، مناسب ترین نوع این پمپ ها هستند. در این پمپ ها ورودی در پایین محفظه دیافراگم و خروجی در بالای محفظه قرار گرفته است. این طراحی در پمپ های دیافراگمی باعث می شود تا گازهای موجود در داخل محفظه پمپ به دلیل سبکی همراه سیال به راحتی تخلیه شود. قرار گرفتن خروجی در قسمت بالای پمپ باعث می شود که هوا یا بخارات داخل پمپ به دلیل سبکی به آسانی همراه سیال از محفظه خارج شود.

دیافراگم که معمولا از جنس الاستومر ساخته می شود به عنوان آببند یا مکانیکال سیل مورد استفاده قرار می گیرد و با توجه به متریال آن می توان در بازه دما و فشار گسترده ای بدون نیاز به روانکاری استفاده شود.

بیشتر بخوانید: راهنما خرید پمپ هیدرولیک دنده ای از نیکا کورپ

مزیت های اصلی پمپ دیافراگمی

پمپ های دیافراگمی دارای مزایای زیاد و بی شماری می باشد که در اینجا شما را با آن ها آشنا می کنیم:

ایمنی بالا: پمپ های دیافراگمی با کمپرسور هوا کار می کنند و نیروی محرک آن ها هوا می باشد به همین سبب بسیار امنیت بالایی دارد. این پمپ های دیافراگمی ضد انفجار هستند و گواهینامه معتبر جهانی را دارند.

پرتابل و نصب آسان: این پمپ های دیافراگمی به راحتی جا به جا می شوند و قابلیت حمل آسان دارد و به راحتی می توان آن ها جا به جا کرد و به محل دیگر برد. برای نصب این پمپ ها نیز تنها کافی است که خروجی هوای کمپرسور را به قسمت ورودی هوای این پمپ وصل کنید تا این پمپ آماده ی راه اندازی شود. برای نصب این پمپ ها تنوع بالایی وجود دارد که باعث مزیت این پمپ ها می شود.

خود مکشی: خود مکش بودن این پمپ های دیافراگمی یکی از ویژگی های مثبت این پمپ ها می باشد. این پمپ ها قدرت ساکشن و مکش بسیار بالایی دارند که بدون احتیاج به هیچ تجهیزاتی و بدون نیاز به هواگیری انواع مختلف سیالات را مکش می کند.

فشار و آب دهی متغیر: این پمپ های دیافراگمی فشار و آب دهی متغیری دارند و می توانند با تغییر فشار هوای کمپرسور، مقدار فشار و آب دهی پمپ را تغییر داد.

غوطه وری: این پمپ ها توانایی این را دارد که سیال را از داخل پمپاژ کند به همین سبب برای موادی که حساسیت بالایی برای انتقال لازم دارند بسیار مفید و مناسب می باشد و می توان با توجه به این مزیت بدون هیچ آسیبی سیال ها را انتقال داد.

پمپ دیافراگمی

قطعات پمپ دیافراگمی بادی چیست؟

پمپ دیافراگمی بادی از قطعات و اجزا مختلفی تشکلیل می شوند. ما در اینجا به برخی از قطعات پمپ دیافراگمی بادی اشاره خواهیم کرد تا شما به صورت مختصر با آن ها آشنایی داشته باشید. اجزا پمپ دیافراگمی بادی شامل موارد زیر می باشد:

شیر های توپی، ورودی پمپ دیافراگمی، خروجی پمپ دیافراگمی، محفظه ی تراکم سیال، دیافراگم اولیه که در واقع همان قسمتی است که با سیال در تماس می باشد، دیافراگم ثانویه که در واقع همان قسمتی است که با هوا در ارتباط می باشد، تبدیل کننده هوای فشرده.

اجزایی که در بالا نام بردیم در واقع جزء مهم ترین اجزای پمپ دیافراگمی بادی می باشد.

ویژگی های فنی پمپ دیافراگمی بادی

در پمپ دیافراگمی بادی استاندارد دارای یک ورودی و یک خروجی می باشند. در پمپ دیافراگمی بادی تنها یک سیال انتقال داده می شود اما در پمپ های دیافراگمی دو ورودی و دو خروجی وجود دارد که می تواند به صورت سفارشی ساخته شود و قابلیت این را دارد که به صورت همزمان دو سیال را پمپاژ کند.

سایز خروجی و ورودی پمپ های دیافراگمی به طور یکسان می باشد. ورودی پمپ های دیافراگمی عموما در پایین پمپ می باشد و خروجی آن در قسمت بالایی پمپ قرار دارد.

نیکا , تامین کننده محصولات صنعتی

نیکا با تجربه 20 ساله در زمینه واردات، عرضه و فروش انواع تجهیزات صنعتی، فعالیت اینترنتی خود را از دی ماه 1396 آغاز نمود. فروشگاه نیکا به آدرس اینترنتی https://nikacorp.com  با اتکا به تجربه 20 ساله در زمینه تولید ماشین آلات ساختمانی و تجربه 10 ساله در زمینه واردات انواع ماشین آلات ساختمانی، کشاورزی و تجهیزات هیدرولیک و پنوماتیک سایت خود را در دی ماه 1396 دایر نموده است و اقدام به ارائه یکی از کاملترین سایت ها در زمینه فروش انواع ماشین آلات ساختمانی، کشاورزی، تجهیزات هیدرولیک و پنوماتیک نموده است.

شما می توانید کلیه محصولات را با ضمانت بهترین قیمت و همچنین ضمانت اصلی بودن کالا از ما خرید نمایید.

امیدواریم با استعانت از پروردگار الهی در اجرای هر چه بهتر این مهم و خدمت به مشتریان گرامی موفق باشیم.

در این مسیر صمیمانه پذیرای انتقادات و پیشنهادات شما خوبان هستیم.

میلاد حیدری

کتاب بخون، بخند و خوب باش تا همه مون در آرامش باشیم... سالهاست در زمینه آموزش رایگان در زمینه های اینترنت، کامپیوتر و دنیای تکنولوژی فعالیت می کنم و هدفم ارتقای سطح علمی هموطنان عزیز در سراسر دنیاست. سوالات خود را مطرح کنید در حد توان پاسخ خواهم داد...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا