ریپورتاژ تبلیغاتی

صفر تا صد هوشمندسازی ساختمان

همانطور که همه ما می‌دانیم، صرفه‌جویی در مصرف انرژی دارای اهمیت بسیار زیادی است. امروزه مهندسان با بهره‌گیری از روش هوشمندسازی ساختمان امکاناتی را فراهم آورده‌اند که نه تنها توانسته تاثیر بسزایی در صرفه‌جویی انرژی داشته باشد بلکه باعث ایجاد رفاه و آسایش بیشتری برای افراد شده است. این امکانات سیستم‌های هوشمندی هستند که یک ساختمان عادی را تبدیل به یک ساختمان هوشمند با دنیایی از تکنولوژی‌ و فناوری‌های خارق‌العاده می‌کنند.

سیستم‌های هوشمند شامل: برق هوشمند ، سیستم صوتی و تصویری هوشمند، سرمایش و گرمایش هوشمند، آبیاری هوشمند، آسانسور هوشمند، آیفون تصویری هوشمند، پرده برقی هوشمند، حفاظت و امنیت هوشمند و… هستند. کلیه این سیستم‌ها و ماژول‌های هوشمندسازی ساختمان به کمک سیستم مدیریت ساختمان هوشمند نظارت و هدایت می‌شوند.

 

ساختمان هوشمند چیست؟

تفاوت یک ساختمان معمولی با یک ساختمان هوشمند در بهره‌گیری از سیستم‌ها و ماژول‌های هوشمند است. کلیه سیستم‌هایی که در یک ساختمان هوشمند به کار می‌روند با یکدیگر در تعامل و ارتباط بوده و به یک نقطه مرکزی متصلند که می‌توان آنها را از آن نقطه کنترل و مدیریت نمود. ویژگی اصلی ماژول‌هایی که در هوشمندسازی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند این است که می‌توان از راه‌دور با بهره‌گیری از اپلیکیشن Smart Home یا همان خانه هوشمند مدیریت و کنترل نمود. از این رو هم در زمان حضور در خانه و هم در فاصله زیاد از منزل خواهید توانست کلیه سیستم‌های هوشمندی که در خانه مورداستفاده قرار گرفته است، کنترل و مدیریت نمایید.

ویژگی های ساختمان هوشمند

یک ساختمان نسبت به نوع کاربرد و اهمیتی که دارد، ممکن است در آن ابزار و وسایل گوناگونی به کار گرفته شود. به طور مثال در یک ساختمان اداری بزرگ چندین طبقه، معمولاً بخش‌های زیر که به عنوان بخش کوچکی از تأسیسات الکتریکی و مکانیکی محسوب می‌شوند وجود دارند:

  • روشنایی که توسط کلیدهای دیواری کنترل می‌گردد.
  • گرمایش و سرمایش
  • اعلان و اطفاء حریق
  • امنیتی – دزدگیر
  • آسانسور
  • ثبت زمان ورود و خروج کارکنان
  • دوربین مدار بسته تحت شبکه
  • سیستم صوتی

در سیستم سنتی، کنترل هر یک از این ابزارها به طور مجزا و مستقل از یکدیگر خواهد بود و یا اینکه اصلاً به صورت اتوماتیک کنترل نمی‌شوند.  کلیدهایی که در هر اتاق نصب شده‌اند، قادرند چراغ‌های اتاق را روشن و خاموش کنند و جدای از اینکه نور تابیده شده از بیرون تا چه میزان است، تمامی چراغ‌ها حداکثر نور خود را منتشر خواهند کرد.

سیستم اعلان حریق به طور اتوماتیک تأثیری بر راندمان سیستم تهویه ندارد و در هوشمندسازی ساختمان، سنسورهای بسیاری وجود دارند که قادر به دریافت اطلاعات متعددی از جمله میزان روشنایی ناشی از نور روز، دمای اتاق، حضور اشخاص در اتاق، آتش سوزی، وقوع سرقت و… هستند.

ویژگی های ساختمان هوشمند

تجهیزات ساختمان هوشمند

برای تجهیزات یک ساختمان هوشمند دسته‌بندی‌های گوناگونی اعم از سطح هوشمندی تا دسته‌بندی‌های کیفی و برندی را می‌توان در نظر گرفت. موضوعی که بسیار اهمیت دارد، میزان کارایی و بهینه ‌سازی هر چه بیشتر تجهیزات بر حسب بودجه هوشمند‌سازی است.

تجهیزات یک ساختمان هوشمند بخش‌های گوناگونی اعم از فناوری ارتباط، سیستم پردازش مرکزی، سیستم امنیتی، ماژول‌ها، سنسور‌ها و جزئیات کوچک و موارد بسیار دیگری را شامل می‌شود که انتخاب هر یک از آنها به عوامل متعددی بستگی دارد.

این تجهیزات اصلی‌ترین کلید پیاده‌سازی ساختمان هوشمند محسوب می‌شوند. زیرا بر حسب ویژگی‌های هرکدام از این تجهیزات، در درجه نخست هوشمندی ساختمان مشخص گردیده و سپس قابلیت‌های گوناگونی در اختیار اپراتور و ساکنین ساختمان قرار می‌گیرد.

سیستم روشنایی

از جمله پرطرفدارترین موارد در هوشمندسازی ساختمان می‌توان به هوشمند سازی سیستم روشنایی اشاره داشت. این قابلیت این امکان را فراهم می‌آورد تا با کنترل، اپلیکیشن گوشی همراه، تاچ پنل و یا کلید لمسی لامپ و روشنایی بخش‌های گوناگون ساختمان یا خانه را مدیریت نمود. شما می‌توانید به راحتی از قسمت پذیرایی منزل، چراغ اتاق خواب کودک را توسط گوشی همراه خاموش کنید و یا حتی مواقعی که در منزل حضور ندارید، چراغ‌ها را خاموش و یا روشن نمایید.

سیستم گرمایش و سرمایش

از جمله کاربردی‌ترین‌ قابلیت‌ها در هوشمندسازی ساختمان سیستم گرمایش و سرمایش است. به کمک این سیستم به راحتی خواهید توانست سیستم گرمایش یا سرمایش را خاموش و روشن نموده و دمای محیط را کنترل نمایید. همچنین می‌توان دمای مورد نظر را تعیین کنید تا دمای محیط ثابت نگه داشته شود. علاوه بر این می‌توان مواقعی که در ساختمان حضور ندارید، پیش از رسیدن به خانه و از راه دور، سیستم گرمایش یا سرمایش خانه را فعال کرد تا موقع رسیدن، ساختمان گرم و یا خنک باشد.

سیستم صوتی ساختمان هوشمند| هوشمندسازی ساختمان

سیستم صوتی بخش مهمی از مولتی مدیای ساختمان‌های هوشمند محسوب می‌شود که تحت نظارت کامل اپراتور فعالیت می‌کند. سیستم صوتی یک ساختمان هوشمند نه تنها قادر است با سیستم تصویری آن ارتباط برقرار کند و به طور همزمان فعالیت کند، بلکه این امکان را خواهد داشت که به‌ صورت انفرادی نيز فعالیت کند و کاربران می‌توانند بر حسب اطلاعات موجود، توسط گوشی همراه یا دیگر شیوه‌های انتقال دیتا، فایل صوتی مد نظر خود را انتقال داده و به اجرا درآورند.

سیستم صوتی ساختمان هوشمند| هوشمندسازی ساختمان

یکی از پرکاربردترین موارد هر ساختمان هوشمند‌، سیستم صوتی آن است که به هیچ عنوان نباید از دستگاه‌های نامناسب یا ضعیف در چنین سیستم مهمی استفاده نمود. بنابراین انتخاب ماژول صوتی مناسب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

این ماژول صوتی دارای تکنولوژی پیشرفته‌ای است که می‌توان به عنوان یک سرور واحد از آن استفاده نمود و همین ویژگی باعث می‌شود امکان استفاده از یک سیستم برای چندین اتاق و حتی کل ساختمان وجود داشته باشد که هزینه‌ها و مصرف انرژی را بسیار کاهش می‌دهد.

در حال حاضر سیستم‌های صوتی وارد عرصه جدیدی شده‌اند که با در نظر گرفتن سبک زندگی مردم، شرکت‌‌های گوناگونی تصمیم گرفتند سبکی جدید از سیستم‌‌های صوتی خانگی و تجاری را به بازار عرضه نمایند. این سیستم‌ها که به آمپلی فایر دیواری یا پنل موسیقی معروفند، قابلیت‌‌های بسیاری دارند که با توجه به دسته‌بندی آنها در دو مدل پنل‌ بزرگ با سیستم عامل اندروید و پنل کوچک هستند.

آمپلی فایر دیواری یا پنل موسیقی کوچک از ویژگی‌های منحصر به فرد زیر برخوردار است:

  • اتصال ۲ تا ۴ بلندگو سقفی  برای پخش موزیک با کیفیت
  • پخش موزیک توسط پورت usb، Sd card، بلوتوث
  • اتصال به تلویزیون و پخش صوت آن
  • آمپلی فایر داخلی جهت پخش موزیک
  • کنترل جهت مدیریت پنل از راه دور
  • تنوع نمایشگر
  • پخش فیلم، رادیو FM

کنترل دوربین مداربسته تحت شبکه

از جمله مزایای هوشمندسازی ساختمان امنیت آن است. شما این امکان را خواهید داشت که ساختمان هوشمند یا ویلای هوشمند خود را در هر نقطه‌ای از‌ دنیا کنترل و مشاهده نمایید.

شما می‌توانید سیستم دوربین مداربسته موجود در ساختمان خود را به سیستم هوشمند نسل جدید خانه هوشمند متصل یا از دوربین‌های بی‌سیم بهره‌مند گردید.

علاوه بر این سیستم اعلام سرقت ساختمان هوشمند، به همراه سناریوی شبیه‌ سازی حضور، امنیت ساختمان و ویلای شما را چندین‌برابر خواهد کرد.

کنترل کننده مرکزی

اصلی‌ترین و اساسی‌ترین قسمت یک ساختمان هوشمند، کنترل کننده مرکزی است. کلیه بخش‌های ساختمان از طریق این کنترل کننده با یکدیگر در ارتباط هستند و از همین طریق تمام دستورات لازم نیز برای آنها ارسال می‌گردد. در واقع این دستگاه تمام اطلاعات دستگاه‌ها و سنسور‌های مختلف خانه را دریافت می‌کند و وظیفه اصلی کنترل خانه را بر عهده دارد.

پروتکل‌های ارتباطی

پروتکل‌های ارتباطی یکی دیگر از قسمت‌های حائز اهمیت در ساختمان‌های هوشمند است. از پروتکل‌های ارتباطی جهت برقراری ارتباط، ارسال و دریافت اطلاعات میان قسمت‌های گوناگون ساختمان و نیز دستگاه کنترل کننده مرکزی استفاده می‌شود. در واقع پروتکل‌ها همان مسیر استاندارد و معینی هستند که از طریق آنها اطلاعات جابه‌جا می‌شوند.

رابط کاربری

رابط‌های کاربری، وسایلی هستند که در اختیار افراد قرار می‌گیرد و از طریق آنها با ساختمان ارتباط برقرار می‌نمایند. از جمله وسایلی که جهت مدیریت بخش‌های گوناگون ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توان ریموت‌ها، کلیدهای هوشمند، صفحات لمسی، موبایل، تبلت و… را نام برد.

سنسورها

سنسورها یکی از بخش‌های بسیار مهم و حساس در هوشمندسازی ساختمان محسوب می‌شوند. سنسورها در قسمت‌ها و محیط‌های مورد نظر ساختمان نصب می‌شوند و وظیفه دارند که وضعیت‌های گوناگون را ثبت کرده و به کنترل کننده مرکزی گزارش دهند. به طور مثال میزان نور، حرارت، گرما و سرما و… را تشخیص می‌دهند.

عملگرها

بخش‌هایی در ساختمان هوشمند که دستورات گوناگون را اجرا می‌نمایند. به طور مثال کنار رفتن پرده، باز شدن درب پارکینگ، خاموش کردن وسایل گرمایشی و سرمایشی و… توسط عملگرها صورت می‌پذیرد. عملگرها از طریق شیرهای برقی، ترموستات، بردهای الکترونیکی و… دستوراتی که برای آنها در نظر گرفته شده است را انجام می‌دهند.

ساختمان هوشمند

جمع بندی هوشمندسازی ساختمان

در این مطلب تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا در خصوص جزئیات تکنولوژی نوظهور خانه هوشمند تمام موارد لازم را بیان کنیم و تا حد ممکن جای سؤالی باقی نگذاریم.

هوشمندسازی ساختمان در آینده‌ای نه چندان دور به یکی از تکنولوژی‌های بسیار مرسوم و کاربردی در هر خانه‌ای تبدیل خواهد شد و پیاده‌ سازی و همچنین آموزش آن را می‌توان یک سرمایه‌گذاری بلند مدت دانست. همچنین برخلاف تصورات عده‌ای، خانه هوشمند یک تکنولوژی لاکچری و گران‌ قیمت نیست که صرفا قشر ثروتمند از آن بهره‌مند گردند. در حال حاضر نیز این تکنولوژی به صورت رایج در کل دنیا از جمله کشور ما وجود دارد.

میلاد حیدری

کتاب بخون، بخند و خوب باش تا همه مون در آرامش باشیم... سالهاست در زمینه آموزش رایگان در زمینه های اینترنت، کامپیوتر و دنیای تکنولوژی فعالیت می کنم و هدفم ارتقای سطح علمی هموطنان عزیز در سراسر دنیاست. سوالات خود را مطرح کنید در حد توان پاسخ خواهم داد...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا