ریپورتاژ تبلیغاتی

تبدیل هارد اینترنال لپ تاپ به اکسترنال

با افزایش قیمت لپ تاپ و کامپیوتر و تمامی لوازم جانبی وابسته به آن ها، خرید هارد جدید شاید خیلی منطقی نباشد. با تبدیل هارد‌ اینترنال لپ تاپ به اکسترنال می‌توان از مزایای هر دو بهره برد و هزینه اضافی نیز پرداخت نکرد. در این مقاله‌، روش‌های تبدیل هارد اینترنال به هارد اکسترنال و نکات مهم تبدیل آنها معرفی می‌شود. اما قبل از آن، توضیح مختصری در مورد هارد اینترنال و اکسترنال ضروری است.

هارد اینترنال و هارد اکسترنال

اگرچه از هارد اینترنال و اکسترنال برای ذخیره‌سازی داده استفاده می‌شود، این دو هارد در موارد زیر با هم تفاوت دارند که درک این تفاوت‌ها برای تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال به شما کمک می‌کند:

نحوه اتصال به دستگاه

زمانی‌که دستگاه ذخیره‌سازی داده مستقیما به مادربرد متصل شود، به آن حافظه‌ داخلی یا هارد اینترنال می‌گویند و هنگامی‌که دستگاه ذخیره‌سازی با کابل خارجی به مادربرد متصل شود، به آن حافظه‌ خارجی یا هارد اکسترنال می‌گویند.

سرعت هارد

هاردهای اینترنال، به‌خصوص درایوهای NVMe، سرعت بالاتری نسبت به هاردهای اکسترنال دارند. زیرا به مادربرد و پردازنده نزدیک هستند و درنتیجه، داده‌ها را سریع‌تر انتقال می‌دهند. درمقابل، هاردهای اکسترنال معمولا سرعت کمتری دارند و در برابر ضربه نیز آسیب‌پذیرترند.

محل نصب هاردهای اینترنال درون کیس کامپیوتر یا بدنه لپ‌تاپ‌ است و از برق سیستم تغذیه می‌کنند. این هاردها به‌راحتی در‌دسترس نیستند و نمی‌توان آنها را حمل کرد و ازآن‌جا‌که داخل سیستم قرار می‌گیرند، معمولا ضد‌ضربه یا ضدآب هم نیستند. البته تا زمانی که در داخل کیس قرار داشته باشند، این آسیب‌پذیری‌ مشکلی برای هارد اینترنال ایجاد نمی‌کند.

مهم‌ترین ویژگی هاردهای اکسترنال پرتابل‌بودن آن‌ها است. معمولا قطعات این نوع هارد ضدضربه، ضد‌آب، ضد‌شوک و مقاوم‌تر هستند تا در زمان جابه‌جایی آسیبی به داده‌ها وارد نشود. این نوع هارد برق مورد‌نیاز را از طریق کابل‌های USB و اتصال کابل به سیستم تامین می‌کند.

روش‌های تبدیل هارد اینترنال لپ تاپ به اکسترنال

روش‌های زیر برای تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال به‌کار می‌روند:

استفاده از کابل‌های تبدیل هارد

ارزان‌ترین روش تبدیل هارد اینترنال لپ تاپ به اکسترنال استفاده از کابل‌ است که از یک طرف به سوکت هارد و از طرف دیگر از ‌طریق پورت USB به سیستم متصل می‌شوند و به‌راحتی، هاردهای اینترنال را به اکسترنال تبدیل می‌کنند. کابل‌ها بسته به نوع هارد به دو دسته‌ مبدل 3.5 و 2.5 اینچی تقسیم‌ می‌شوند.

مبدل‌ 3.5 اینچی

برای تبدیل هارد اینترنالی که قبلا روی دسکتاپ نصب بوده است، باید از مبدل‌های 3.5 اینچی کمک بگیرید. به این منظور، یک سر کابل پاتا به هارد موردنظر و طرف دیگر آن به دستگاه وصل می‌شود. در این روش باید از کابل‌های جداگانه برای تامین برق هارد استفاده کنید که در برخی موارد محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند.

مبدل 2.5 اینچی

برای تبدیل هارد اینترنالی که از لپ تاپ جدا شده است به کابل مبدلی 2.5 اینچی نیاز دارید. برخی از مبدل‌های 2.5 اینچی فقط یک رابط USB دارند و برخی دیگر برای تامین برق و انتقال داده مجهز به دو رابط USB هستند که باید هر دو سر USB به پورت‌های سیستم متصل شود.

در کابل‌های مبدلی که دو رابط USB دارند، نیازی به آداپتور ندارید و برق مورد‌نیاز هارد با اتصال هر دو سر USB به پورت‌های سیستم تامین می‌شود.

2

باکس تبدیل هارد

قاب‌های مخصوص یا باکس هارد محفظه‌های نگهداری از هارد هستند که به‌کمک رابط‌های اتصال همچون USB Type-C یا لایتنینگ به سیستم وصل می‌شوند. این قاب‌ها در طرح‌ها و جنس‌های پلاستیکی یا آلومینیومی موجودند که هر یک قابلیت‌های خاص خود را دارند. قاب‌های سیلیکونی مجهز به ضربه‌گیر یا واشرهای مخصوص هستند که با قرارگرفتن قاب در معرض آب و رطوبت و گرد‌و‌غبار آسیبی به آنها وارد نمی‌کنند.

برای استفاده از قاب مخصوص هارد جهت تبدیل هارد اینترنال لپ تاپ به اکسترنال، باید هارد اینترنال را از کیس خارج کنید. درب باکس هارد را از طریق باز کردن پیچ‌ها و یا با فشار دادن آن در جهت مخالف باز کنید.

باتوجه‌به پین‌های ساتا یا پاتا، هارد را درست در محفظه جایگذاری و محکم کنید.

در باکس هارد قدیمی باید کابل‌های درون آن را به هارد متصل کنید، اما در باکس هاردهای جدیدتر، کانکتورها از قبل متصل شده‌اند.

بعد از جای‌گذاری درست هارد در جای خود، باید درب آن را ببندید و یا پیچ‌ها را محکم کنید. بسته به نوع قاب و ۲٫۵ یا ۳٫۵ اینچی‌بودن هارد اینترنال، ممکن است سوکت برق نیز روی بدنه‌ قاب وجود داشته باشد که در‌این‌صورت باید با استفاده از آداپتور این برق قاب را به منبع تغذیه وصل کرد.

داک تبدیل هارد

دیگر روش تبدیل هارد اینترنال لپ تاپ به اکسترنال استفاده از داک هارد است. داک‌ هاردها محدودیت‌های خاص خود را دارند و برای تبدیل هاردهای قدیمی با پورت IDE مناسب نیستند و با رابط اتصال ساتا سازگاری دارند. علی رغم این محدودیت‌ها، داک هاردها مزایایی نیز دارند از جمله قابلیت نصب دو یا چند هارد اینترنال از جمله هارد اینترنال 2.5 اینچی و 3.5 اینچی.

برای تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال با استفاده از داک‌ استیشن، هارد را از کیس خارج کنید و آن را با‌توجه‌به قسمت و جهت رابط‌های اتصال، درون داک قرار دهید. اکثر داک‌هایی که برای تبدیل هارد استفاده می‌شوند نیازی به اتصال به پریز برق ندارند زیرا به سوکت برق مجهز هستند.

برد تبدیل هارد

استفاده از بردهای آماده روش دیگر تبدیل هارد اینترنال لپ تاپ به اکسترنال است. مزیت این بردها داشتن رابط USB و ابعاد بسیار کوچک آن‌ها است، به‌طوری‌که حتی در جیب نیز قرار می‌گیرند.

تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال به کمک برد تبدیل محدودیت‌های زیادی دارد. از بردهای تبدیل هارد برای هارد‌های NVMe استفاده می‌شود. علاوه‌بر‌این، اکثر بردها ورودی برق ندارند و برای تبدیل هاردهای اینترنال ۳٫۵ اینچی مناسب نیستند.

در انتخاب باکس هاردها توجه به پشتیبانی از سایز هارد، نوع اتصالات داخلی و خارجی و جنس بدنه بسیار مهم است.

3

جمع‌بندی

نکته مهم در تبدیل هارد اینترنال لپ تاپ به اکسترنال اطمینان از سالم‌بودن هارد و ابعاد و نوع رابط آن است. روش‌های متفاوتی برای تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال وجود دارد. استفاده از کابل‌های مبدل به USB معمولا ارزان‌ترین و آسان‌ترین روش تبدیل هستند و باکس هاردها نیز روشی اصولی‌ اما گران محسوب می‌شوند.

  1. یک روش تشخیص سالم بودن هارد اینترنال چیست؟

برای اطمینان از سالم بودن هارد اینترنال می‌توان از نرم افزارهایی نظیر Crystal Disk Info استفاده کرد. سالم و مناسب بودن هارد را از طریق گزینه Health Status چک کنید.

  1. اتصال‌های مختلف هارد را نام ببرید؟

SATA و PATA و NVMe رابط‌هایی هستند که برای اتصال هارد به مادربرد کامپیوتر استفاده می‌شوند که در میان آن‌ها پاتا یا IDE از همه قدیمی‌تر و NVMe از همه جدیدتر است.

  1. بهترین باکس‌های تبدیل هارد را نام ببرید؟

باکس تبدیل هارد 2.5 اینچی که معمولا در لپ تاپ‌ها استفاده می‌شوند و باکس تبدیل هارد 3.5 اینچی که معمولا در رایانه‌های رومیزی استفاده می‌شوند.

میلاد حیدری

کتاب بخون، بخند و خوب باش تا همه مون در آرامش باشیم... سالهاست در زمینه آموزش رایگان در زمینه های اینترنت، کامپیوتر و دنیای تکنولوژی فعالیت می کنم و هدفم ارتقای سطح علمی هموطنان عزیز در سراسر دنیاست. سوالات خود را مطرح کنید در حد توان پاسخ خواهم داد...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا