ریپورتاژ تبلیغاتی

نقد و بررسی خودرو های آموزش رانندگی در ایران

خودروهای آموزش رانندگی در ایران، به صورت کلی دو نوع پراید و تیبا هستند. این خودروها، قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی دارند که باعث شده تا از آن‌ها در آموزش رانندگی برای افراد مبتدی و تازه‌کار استفاده شود. برای آموزش رانندگی در ایران، پس از ثبت نام و گذراندن کلاس‌ها تئوری در آموزشگاه، باید با استفاده از خودروهای مربیان آموزشگاه اقدام به فراگیری رانندگی به صورت عملی بکنید. در این مورد، از انواع خودروهای پراید و تیبا استفاده می‌شود.

در این مطلب، به بررسی این خودروها و عملکرد آن‌ها می‌پردازیم. خودروهای تولید داخل، مسائل و مشکلاتی دارند و از طرف دیگر، برخی از آن‌ها مزایایی نیز به همراه دارند. در این بین، این دو نوع از خودرو برای آموزش رانندگی افراد مبتدی در نظر گرفته می‌شوند. افرادی که قصد آموزش رانندگی دارند، باید با این خودروها آشنایی داشته باشند؛ هرچند که در ایران، بیشتر مردم از همین ماشین‌ها استفاده می‌کنند و آشنایی مناسبی با آن‌ها دارند. در ادامه، به بررسی آن‌ها و همچنین معرفی یکی از بهترین مراجع برای آموزش رانندگی می‌پردازیم.

معرفی خودروهای آموزش رانندگی

برای آموزش رانندگی، معمولا از دو خودروی پراید و تیبا استفاده می‌شود. هرچند در بسیاری از مراکز آموزشی، تنها خودروی پراید وجود دارد و داوطلبان باید با این خودرو اقدام به آموزش بکنند. خودروی پراید و همچنین تیبا که به ظاهر با پراید تفاوت دارد، ارزان‌ترین خودروی تولید داخل است.

خودروی پراید، در ابتدا محصولی از کیا موتورز کره جنوبی بود که در سال 1372 توسط شرکت خودروسازی سایپا در ایران تولید شد. در آن زمان، خودروی پراید به صورت صندوق دار و هاچبک تولید می‌شود. در حال حاضر نیز، انواع مختلف دیگری از این خودرو در حال تولید است؛ برای مثال پراید 131، پراید 111 و غیره از انواع پراید هستند که در ایران تولید شده و در اختیار رانندگان قرار می‌گیرند. این خودروها، به دلیل مواد اولیه در تولید، از قیمت پایین‌تری در مقایسه با دیگر خودروهای داخلی برخوردار هستند.

در سال 1395، مدیرعامل وقت سایپا درباره خودرو پراید اعلام کرده بود: «هیچ خودرویی از نظر قیمت و کیفیت توان رقابت با پراید را ندارد.» این حرف از طرف مدیرعامل شرکت سایپا، باعث شد تا بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو به این اعلام نظر انتقاداتی را داشته باشند و آن را غیرتخصصی بدانند.

خودروی دیگری که در ایران برای آموزش رانندگی مورد استفاده قرار می‌گیرد، تیبا است. این خودرو نیز انواع مختلفی دارد که در دست تولید است و توسط شرکت سایپا تولید و در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌گیرد. خودروی تیبا،‌در سال 1387 تولید و روانه بازار شد. این خودرو، به اسم یک خودروی تمام ایرانی و منحصر به فرد تولید شده بود؛ اما پس از این که در اختیار مردم قرار گرفت، مشخص شد که همان پراید است که ظاهر آن را تغییر داده‌اند. هرچند که این خودرو نیز توانست نظر مردم را به خود جلب کند و با توجه به قیمت بسیار پایین آن، افراد زیادی آن را خریداری کردند.

خودروهایی که برای آموزش رانندگی مورد استفاده قرار می‌گیرند، به صورت عمده شامل این دو خودرو می‌شوند. همچنین، با توجه به این که این خودروها از قیمت بسیار پایین‌ترین در مقایسه با دیگر ماشین‌های داخلی برخوردار هستند، مصرف کنندگان و خریداران آن‌ها نیز زیاد است؛ به گونه‌ای که برای گرفتن اسنپ از گوگل یا از طریق برنامه آن، احتمالا به یک خودروی پراید یا تیبا برخورد بکنید.

ویژگی‌ها و قابلیت‌های خوردو آموزش رانندگی

خودرو آموزش رانندگی

پراید و تیبا، خودروهایی هستند که در ایران بیشتری استفاده را دارند. دلیل این اتفاق این است که قیمت این خودروها کمتر و خرید آن‌ها به صرفه است. در آموزش رانندگی نیز از این خودروها استفاده می‌شود. ویژگی‌هایی که باعث شده تا پراید و تیبا به عنوان خوردوی آموزش رانندگی مورد استفاده قرار بگیرند به شرح زیر است:

  • وزن کم و قابل کنترل برای افراد مبتدی
  • در دسترس بودن و راحت بودن
  • امکان ایجاد تغییرات برای کلاچ و ترمز اضافی برای مربی
  • قیمت کم و قطعات یدکی در دسترس

ویژگی‌هایی که در بالا ذکر شد، باعث شده‌اند تا در آموزشگاه‌ها از این خودروها استفاده شود. وزن کم این خودورها یکی از مهم‌ترین دلایل است؛ زیرا کنترل آن را در سرعت‌هایی پایین و مطمئن راحت‌تر می‌کند و بهتر می‌توانید فرمان را بچرخانید.

از طرف دیگر، در این خودروها از علائم راهنمایی و رانندگی استفاده می‌شود؛ برای مثال در پشت خودروهای آموزش رانندگی علامتی مبنی بر تحت آموزش نصب می‌شود تا رانندگان دیگر که از پشت شما حرکت می‌کنند، فاصله مطمئن را رعایت کنند. در چنین مواقعی، ممکن است راننده پشت چراغ راهنمایی رانندگی ترمز ناگهانی بکند و این علائم به رانندگان پشت سر کمک می‌کند تا با رعایت فاصله از تصادف جلوگیری کنند.

این ویژگی‌ها باعث شده تا خودروهای آموزش رانندگی از دیگر خودروها متمایز شده و راحت‌تر قابل تشخیص باشند.

بهترین مرجع اینترنتی آموزش رانندگی در ایران

مرجع آموزش رانندگی ایران

در ایران، مراکز آموزش رانندگی زیادی وجود دارند. در تمام این مراکز، پس از آموزش‌های تئوری داوطلبان اقدام به فراگیری آموزش عملی با استفاده از خودروهای مختلف می‌کنند. همانطور که در این مطلب بررسی شد، این خودروها پراید و تیبا هستند و ویژگی‌های آن‌ها نظیر وزن و قیمت پایین باعث شده تا برای این کار در نظر گرفته شوند.

افراد زیادی هستند که برای آموزش رانندگی، برای اولین بار به عنوان راننده در خودرو سوار می‌شوند. در این شرایط، کمی آشنایی اولیه با محیط کمک زیادی به داوطلبان خواهد کرد. برای این موضوع، وبسایت‌های مختلفی وجود دارند که افراد می‌توانند از آن استفاده کنند. یکی از این وبسایت‌ها، بست سوال است. این سایت، انواع مختلفی از آموزش‌ها را در زمینه رانندگی در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. نکات مختلف در رابطه با خودروها در بست سوال وجود دارند که با رعایت آن‌ها در هنگام رانندگی، به راحتی می‌توانید کنترل خودرو را در دست داشته باشید و با اعتماد به نفس بیشتری به رانندگی بپردازید. برای دریافت این آموزش‌ها و همچنین خرید سوالات اصلی آزمون‌های آیین نامه سراسری، می‌توانید به وبسایت بست سوال مراجعه کرده و از آن‌ها استفاده کنید.

سوالات متداول

  1. در بست سوال، کدام خدمات در حوزه آموزش رانندگی وجود دارند؟

در این سایت، انواع آموزش‌ها از جمله پارک دوبل، دنده درگیر و غیره قرار دارد.

  1. بهترین خودرو برای آموزش رانندگی کدام است؟

برای آموزش رانندگی، بهتر است که از یک خودروی سبک استفاده کنید تا راحت‌تر بتوانید آن را کنترل کنید.

  1. آموزش رانندگی با خودرو دنده اتومات چگونه است؟

با توجه به این که خودروهای موجود برای آموزش رانندگی به صورت دنده‌ دستی هستند، این آموزش‌ها را می‌توانید از وبسایت بست سوال دریافت کنید.

میلاد حیدری

کتاب بخون، بخند و خوب باش تا همه مون در آرامش باشیم... سالهاست در زمینه آموزش رایگان در زمینه های اینترنت، کامپیوتر و دنیای تکنولوژی فعالیت می کنم و هدفم ارتقای سطح علمی هموطنان عزیز در سراسر دنیاست. سوالات خود را مطرح کنید در حد توان پاسخ خواهم داد...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا