آموزش ترفندهای موبایلی

4 مضرات استفاده از گوشی هنگام شارژ+ جلوگیری از انفجار

بدون شک یکی از مهم ترین اجزای گوشی های هوشمند باتری آنهاست. شما را نمی دانم اما من تا به حال گوشی هوشمند بدون باتری ندیدم (اگر شما دیدید یا از این مدل گوشی ها استفاده می کنید به ما بگویید!) اما از طرف دیگر، باتری موبایل به همان اندازه که مهم است می تواند خطرناک هم باشد.

مثلا انفجار گوشی های گلکسی نوت ۷ سامسونگ را به خاطر بیاورید. مشکلات مربوط به شارژ سریع، طراحی باتری و فرایندهای تولید به عنوان اصلی ترین دلایل انفجار چندین گوشی به خصوص هنگام شارژ کردن محسوب شده اند.

این موضوع و همینطور برخی قصه ها و باورهای غلط باعث شده برای خیلی از کاربران گوشی هوشمند این سوال مطرح شود که آیا می توانند از تلفن همراهشان در هنگام شارژ شدن استفاده کنند، بدون اینکه تاثیر منفی و بدی روی خودشان و تلفن هوشمندشان داشته باشد یا نه.

آیا می توان از تلفن هوشمند در هنگام شارژ استفاده کرد؟

بله می توانید. در واقع باید بتوانید؛ چون بیشتر تلفن های هوشمند مدرن طوری طراحی شده اند که بتوان هنگام شارژ کردن هم از آنها استفاده کرد.

باتری های تلفن های همراه امروزی معمولا توسط مدار نظارت بر باتری که درون باتری تعبیه شده است به خوبی محافظت می شوند.

با این حال اکثر تولیدکنندگان تلفن های هوشمند هشدار می دهند که در صورت نیاز به استفاده همزمان از گوشی تان موقع شارژ شدن، باید از کابل های توصیه شده یا سیم شارژر اصلی و یا پاور بانک استفاده کرد که جزو لوازم جانبی گوشی محسوب می شوند و توسط شرکت های دارای گواهینامه تولید شده اند.

دانلود کنید: 11 بهترین برنامه تبدیل صدای مرد به زن در گوشی

اگر از لوازم جانبی کم کیفیت برای شارژ کردن گوشی تان استفاده نمی کنید هیچ دلیلی وجود ندارد که نتوانید با گوشی تان موقع شارژ شدن کار کنید.

اما آیا باید حتما موقع شارژ شدن گوشی از آن استفاده کنید؟

 

واقعیت این است که اگر بخواهید از گوشی تان موقع شارژ کردن استفاده کنید باید بهای این کار را هم بپردازید. حالا آیا این کار را می کنید؟ آیا این بها انقدر قابل توجه و نگران کننده هست که به آن توجه کنید؟ بعد از اینکه درباره عواقب استفاده از گوشی در حال شارژ مطلع شدید می توانید قضاوت کنید.

تاثیرات استفاده از گوشی هنگام شارژ

۱- کند شدن سرعت شارژ

شارژرهای تلفن های هوشمند منبع برق مستقیم (DC) هستند؛ به این معنی که شارژر گوشی شما برق مورد نیاز گوشی را تامین می کند و سیستم مدیریت انرژی تلفنتان نحوه مصرف برق را تعیین می کند. وقتی شما از دستگاهتان موقع شارژ شدن استفاده نمی کنید، تقریبا تمام برق باتری گوشی تان تامین می شود. به همین خاطر شارژ دستگاهتان نسبتا سریعتر انجام می شود.

از طرف دیگر، اگر موقع شارژ کردن گوشی تان از آن استفاده کنید و کارهای زیادی با آن انجام بدهید، گوشی مستقیما از خود شارژر برق می گیرد و جریان برق کمی برای باتری تان تامین می شود. به طور کلی استفاده همزمان از گوشی موقع شارژ یکی از دلایل کند شارژ شدن آن است.

بلد باشید: آموزش حذف قسمتی از عکس در اندروید (۵ اپلیکیشن برتر)

۲- گرم شدن

معمولا وقتی برای مدت طولانی از گوشی استفاده می کنید (به خصوص برای بازی، پخش فیلم، گشت و گذار در اینترنت و غیره)، گوشی تا حدی گرم می شود. استفاده از تلفن همراه هنگام شارژ به نوعی گرمای تولید شده توسط تلفن را دو برابر می کند.

با اینکه ممکن است این گرما خیلی قابل توجه نباشد و نگرانی ایجاد نکند؛ اما در مواردی این گرما می تواند به تراشه یا سخت افزار داخلی گوشی تان آسیب برساند. ثابت شده است که افزایش دما باعث کاهش سرعت پردازنده و پردازنده گرافیکی گوشی های هوشمند می شود. علاوه بر این گرمای بیش از حد می تواند باعث باد کردن باتری هم بشود.

معایب استفاده از گوشی در هنگام شارژ

کسانی که رانندگی می کنند باید به این نکته توجه کنند که اگر موقع شارژ گوشی نور خورشید مستقیما به آن بتابد خطرناک است. این مساله حتی از کار کردن با گوشی هنگام شارژ هم بدتر است. چنین اتفاقی باعث می شود اعلان “دمای بیش از حد” روی صفحه نمایش گوشی ظاهر شود و از شما خواسته شود گوشی تان را رها کنید یا شارژ کردن را متوقف کنید تا گوشی خنک شود.

۳- احتمال آسیب دیدن کابل

این مورد نیاز به توضیح دارد. استفاده از گوشی هنگام شارژ باعث می شود شما مدام این طرف و آن طرف بچرخید و حرکت کنید. همین مساله به نوبه خود باعث می شود موقع حرکت کردن، کابل شارژر را خم کنید، بکشید، بچرخانید و تکان بدهید و به این ترتیب کابل آسیب می بیند. با اینکه می توان این مورد را به حداقل رساند؛ اما هیچ وقت نمی شود کاملا مراقب و مواظب بود.

کشیدن مکرر سیم شارژر می تواند جریان برق را هم مختل کند، به اتصال دهنده آسیب برساند و متعاقبا منجر به اتصال نامناسب آن شود. اتصال نامناسب شارژر به گوشی، همراه با گرمای خود باتری باعث افزایش دمای تلفن هنگام شارژ شدن می شود.

حتما بخوانید: چه مارک گوشی بخریم؟ ۱۳ نکته بسیار مهم موقع خرید گوشی نو

نکات ایمنی

با همه اینها هنوز هم می توانید از گوشی تان موقع شارژ شدن استفاده کنید؛ ولی حتما باید به دقت از آن استفاده کنید و مطمئن شوید که سلامتی تان در معرض خطر قرار نمی گیرد.

۱- برق گرفتگی

برای جلوگیری از برق گرفتگی و آسیب دیدن تلفن همراه و خطرات دیگر، حتما توجه کنید که مایعی نزدیک تلفن، شارژر، پریز برق یا حتی خود شما نباشد. اگر هنگام استفاده از تلفن در حین شارژ احساس سوزن سوزن شدن یا سوزش خفیف دارید، از خشک بودن دست ها، لوازم جانبی شارژ و محیط شارژ اطمینان حاصل کنید. اگر این احساس هنوز ادامه داشته باشد ممکن است شارژرتان تقلبی باشد.

برای همین باید فورا شارژر را دور بیندازید. علاوه بر این اگر صفحه لمسی گوشی تان اشتباهی کار می کند هم باید شارژرتان را عوض کنید.

۲- آسیب مغزی

موقع شارژ کردن گوشی نباید آن را نزدیک سرتان قرار بدهید. دلیل این مساله این است که دستگاه شما امواجی با شدت کم تولید می کند که در طولانی مدت باعث آسیب مغزی می شوند. در صورتی که گوشی شما موقع شارژ یا زنگ خوردن نزدیک سرتان باشد در معرض آسیب مغزی قرار می گیرید.

از لحاظ فنی انتقال بارهای الکتریکی به داخل و خارج از تلفن اتفاق می افتد و همین مساله باعث ایجاد میدان مغناطیسی، میدان شنوایی و انرژی درگیر این فرایند می شود.

حتما بخوانید: ۱۷ علت اصلی خالی شدن ناگهانی شارژ باتری گوشی هوشمند اندروید

علاوه بر این گزارش ها حاکی از این است که در این شرایط ممکن است بخشی از قلب هم در معرض خطر باشد. همچنین قرار دادن تلفن همراه روی گوش می تواند باعث برق گرفتگی هم بشود.

۳- انفجار؟

ابدا! استفاده از گوشی موقع شارژ کردن باعث انفجار آن نمی شود مگر اینکه تلفن شما مراحل نامناسبی را طی کرده یا باتری آن از کارخانه معیوب است. در غیر این صورت محال است هنگام استفاده از گوشی در حال شارژ، دستگاه منفجر شود. بدترین چیزی که ممکن است در این حالت پیش بیاید افزایش دما، باد کردن باتری و کند شدن سرعت شارژ و یا خرابی باتری است.

انفجار-گوشی-در-حال-شارژ

البته به طور حتم در صورتی می توانید با خیال راحت از گوشی تان موقع شارژ استفاده کنید که یاد بگیرید این کار را در کمترین زمان و با دقت زیاد انجام بدهید. استفاده از گوشی هنگام شارژ برای کارهای سبک مشکلی ایجاد نمی کند؛ اما انجام بازی های سنگین یا گشت و گذارهای طولانی در اینترنت موقع شارژ گوشی توصیه نمی شود. در نهایت اینکه برای شارژ کردن تلفن همراهتان حتما از لوازم جانبی و شارژر توصیه شده و دارای تاییدیه سازنده دستگاه استفاده کنید.

نکاتی برای شارژ ایمن و بی خطر موبایل

  • اگر عادت دارید موقع شارژ گوشی از هدفون استفاده کنید بهتر است هدفون بی سیم بکار ببرید.
  • موبایلتان را موقع شارژ کردن زیر بالش قرار ندهید، چون این کار باعث کاهش میزان تهویه دستگاه می شود و خطر منفجر شدن آن را افزایش می دهد.
  • از باتری و شارژر خود گوشی استفاده کنید. حتی اگر شارژر گوشی های دیگر به گوشی شما می خورد هم از آنها استفاده نکنید. این کار در طولانی مدت روی باتری گوشی تان تاثیر منفی می گذارد.
  • هیچ وقت گوشی را یک شب کامل در شارژ قرار ندهید چون این کار باعث شارژ بیش از حد باتری می شود.
  • برداشتن محافظ و گارد گوشی موقع شارژ احتمال گرم شدن بیش از حد آن را کاهش می دهد.
  • بهتر است گوشی تان را تا ۸۰% شارژ کنید و اجازه ندهید شارژ آن به کمتر از ۲۰% برسد. اگر مدام گوشی تان را شارژ کنید دوام باتری آن کم می شود؛ بنابراین گوشی را زیاد یا کم شارژ نکنید.
  • پاور بانک ها گزینه های خوب و ایمنی برای شارژ کردن گوشی هستند چون می توان در حین حرکت از آنها استفاده کرد.
  • از برنامه هایی که مدعی اند طول عمر باتری شما را زیاد می کنند استفاده نکنید؛ چون استفاده مداوم از این اپلیکیشن ها می تواند روی عمر باتری تاثیر منفی بگذارد. این برنامه ها، برنامه های دیگر در حال اجرا را هم به اجبار متوقف می کنند و باعث بروز مشکلات دیگری هم می شوند.
  • فست شارژرها از ولتاژ بالاتری برای شارژ کردن گوشی شما استفاده می کنند و همین مساله باعث افزایش سریع دمای باتری می شود. اگر موقع شارژ کردن متوجه شدید گوشی تان بیش از حد گرم می شود، بهترین کار این است که آن را از شارژ بکشید. بعد از خنک شدن گوشی می توانید دوباره آن را شارژ کنید.
  • از شارژرهای ارزان قیمت برای شارژ کردن گوشی تان استفاده نکنید چون این محصولات به اندازه کافی خوب و با کیفیت ساخته نشده اند و ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در باتری گوشی شوند و یا حتی منجر به برق گرفتگی بشوند.

در ادامه بخوانید: گوشی های نو یا کارکرده چند ساعت باید در شارژ اولیه باشند؟

میلاد حیدری

کتاب بخون، بخند و خوب باش تا همه مون در آرامش باشیم... سالهاست در زمینه آموزش رایگان در زمینه های اینترنت، کامپیوتر و دنیای تکنولوژی فعالیت می کنم و هدفم ارتقای سطح علمی هموطنان عزیز در سراسر دنیاست. سوالات خود را مطرح کنید در حد توان پاسخ خواهم داد...

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. من که میگم زرد چندانی ندارد که هنگام شارژشدن باگوشی کارکرد ولی بزارید پر بشه بعد با خیال راحت ازش استفاده کنید ممنون از مقاله تون ولی یه سوالی داشتم آیا بالا بردن اندروید گوشی به ۶ برروی مصرف باتری تاثیر دارد یا نه ممنون میشم جواب بدین

  2. کاملا موافقم !!!! فقط وقتی گوشی خاموشه نرم افزار و os گوشی غیر فعاله و بازدهی شارژ گوشی به دلیل اینکه هیچ قسمت از نرم افزارهای سیستم عامل کار نمی کنن بیشتره
    حالا وقتی که گوشی روشن باشه و تو شارژ ، حتی شما کاری هم نکنید چون سیستم روشنه گوشی مدام در حال پردازشه
    یعنی هیچ فرقی نداره که شما با گوشی دارید کار می کنید تنها فرقش اینه که پردازش بیشتر میشه بدیهیه که خب سرعت شارژ کاهش پیدا کنه و چون پردازش بالا رفته cpu و ram گوشی فعالیت بیشتری انجام میدن و این گرم شدن هم طبیعیه و از طرفی هم گرما اونقدر نیست که بخواد به چیپ های دستگاه آسیب بزنه
    ممنون بابت زحمتی که کشیدین

  3. سلام،به نظرم ضرر آنچنانی نداره،غلو شده در این مورد،من خودم تعمیر کار الکترونیک هستم،با هویه به این داغی به قطعات میزنیم خراب نمیشوند،حال با کمی گرم شدن هنگام شارژ قطعات و مدارات خراب نمی شوند،البته شارژ همزمان در یک اتومبیل گرم و همزمان استفاده از نرم افزاری مانند اسنپ و همزمان مسیریابی مثل بلد و اگر روز باشد نور گوشی را هم زیاد باشد برای دیدن واضح مسیرها که همگی باعث فشار و گرم شدن بیش از حد گوشی میگردند!حال مسیریابها سخنگو نیز میباشند پس قسمت صوت هم کار می کند درضمن مکان یاب هم به ناچار باید روشن باشد و همینطور GPS که اینها همگی همزمان برای گوشی فاجعه است..پس در چنین شرایطی بهتر است همزمان از شارژر استفاده نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا