به مدت محدود! اپلیکیشن "چرب زبان" با قیمت سال گذشته به فروش می رسد! (بهترین اپ آموزش زبان)

(اینجا کلیک کنید)
ریپورتاژ تبلیغاتی

چطور با موبایل عکس‌های حرفه‌ای بگیریم؟

برای اینکه بتوانید با گوشی موبایل خود عکس‌های حرفه‌ای بگیرید، باید اصول زیر را رعایت کنید:

  • زیاد تمرین کنید
  • با قابلیت‌های مختلف دوربین گوشی خود آشنا شوید
  • از نورهای طبیعی و مصنوعی به درستی استفاده کنید
  • از HDR استفاده کنید
  • با قواعد ترکیب‌بندی آشنا شوید
  • از ابزارهای ادیت عکس استفاده کنید
  • از نرم‌افزارهای عکاسی خوب استفاده کنید
  • از لوازم جانبی استفاده کنید

تا می‌توانید عکس بگیرید

یکی از بهترین قابلیت‌های عکاسی با گوشی هوشمند این است که می‌توانید هرچقدر دلتان می‌خواهد با آن عکس بگیرید. دیگر محدودیت‌های دوربین‌های آنالوگ قدیمی وجود ندارد و شما مجبور نیستید ابتدا عکس‌های ثبت‌شده را ظاهر و چاپ کنید تا بعد نتیجه آن را ببینید؛ بلکه با چند لمس صفحه کوتاه، امکان دیدن عکس‌های گرفته‌شده فراهم است.

این دسترسی بسیار بالا باعث شده تا یادگیری مهارت‌های عکاسی بسیار آسان‌تر شود و فرصت‌های بیشتری برای پیشرفت کردن به وجود بیاید. اگر یک گوشی داشته باشید، گرفتن و دیدن یک عکس هیچ هزینه‌ای برای شما نخواهد داشت.

یاد بگیرید که دوربین شما چه کارهایی می‌تواند انجام دهد

گوشی خود را بردارید و اپلیکیشن دوربین آن را باز کنید. چه مودهایی برای عکاسی دارد؟ آیا تا به حال به بخش تنظیمات آن نگاه کرده‌اید؟ آیا از بالاترین کیفیتی که برای ثبت عکس دارد استفاده می‌کنید؟ آیا می‌توانید عکس‌های خام با فرمت RAW بگیرید؟
برای تبدیل شدن به یک موبایل‌گرافر حرفه‌ای، باید کار خود را از پیدا کردن تمام توانایی‌ها و قابلیت‌های دوربین گوشی آغاز کنید. توصیه می‌کنیم مود اتوماتیک را تحلیل کنید و ببینید که چگونه فوکوس می‌کند و روشنایی تصویر را تنظیم می‌نماید.

دوربین‌های گوشی امروزی چندین مود عکاسی مختلف دارند تا راحت‌تر و سریع‌تر بتوانید از آن‌ها استفاده کنید. به همین دلیل در زیر به برخی از مهم‌ترین مودهای عکاسی در گوشی اشاره می‌کنیم:

  • پرتره (Portrait) : بهترین گزینه برای عکس گرفتن از آدم‌ها.
  • غذا (Food) : بعضی از گوشی‌ها به این مود مجهز هستند که برای گرفتن عکس‌های کلوزآپ بسیار خوب است.
  • ماکرو (Macro) برای گرفتن عکس از سوژه‌های بسیار کوچک یا ثبت تصاویری که عمق میدان بسیار کمی دارند مناسب است.
  • پانوراما (Panorama) : این حالت چندین عکس که به‌صورت افقی گرفته شده‌اند را به‌صورت اتوماتیک به هم متصل می‌کند تا یک تصویر بسیار عریض پانورامیک بسازد.
  • اسکن (Scan) : این مود باعث می‌شود تا با استفاده از دوربین گوشی بتوانید متن‌های فیزیکی را اسکن کرده و به‌صورت دیجیتالی در گوشی ذخیره کنید.
  • پرو (Pro) : خیلی از گوشی‌های هوشمند امروزی به مود Pro یا حرفه‌ای مجهز هستند. در این مود، شما می‌توانید همه پارامترهای دوربین، اعم از نقطه فوکوس، ISO، سرعت شاتر، وایت‌بالانس، اکسپوژر و غیره را به‌صورت دستی تنظیم کنید. گستره امکانات این مود به شکل قابل‌توجهی به مدل گوشی شما بستگی دارد.

نکته: چنانچه برنامه دوربین گوشی شما حالت Pro ندارد، می‌توانید با استفاده از نرم‌افزار Lightroom mobile به تنظیمات حرفه‌ای دوربین گوشی خود دسترسی داشته باشید و عکس‌های حرفه‌ای بگیرید.

word image 61639 2

تا جایی که می‌توانید از نورهای طبیعی استفاده کنید

با توجه به اندازه بسیار کوچک سنسور دوربین‌های موبایلی، گوشی‌های بسیار کمی هستند که عملکرد قابل‌قبولی در فضاهای داخلی دارند. به همین خاطر اگر به دنبال ثبت عکس‌های حرفه‌ای هستید، بهتر است در فضای خارجی آن‌ها را ثبت کنید. چنانچه مایلید در محیط‌های داخلی عکاسی کنید، بهتر است از نور طبیعی که از پنجره‌ها به داخل می‌تابد نهایت بهره را ببرید.

از زوم دیجیتال دوری کنید

زوم دیجیتال در عکاسی تقریباً همیشه باعث خراب شدن کیفیت تصویر و پایین آمدن محسوس رزولوشن می‌شود. یادتان باشد که سنسور دوربین گوشی به خودی خود کوچک است و زوم کردن تصویر آن باعث افت کیفیت زیادی خواهد شد.
اگر می‌خواهید تصویر را بزرگنمایی کنید، از قابلیت زوم اپتیکال استفاده کنید و دوربین را روی لنز تله‌فوتوی گوشی سوییچ کنید. با این کار کیفیت تصاویر شما پایین نخواهد آمد.

از HDR استفاده کنید

HDR مخفف High Dynamic Range بوده و قابلیتی است که امروزه تقریباً تمام گوشی‌های هوشمند به آن مجهز هستند. مود HDR باعث می‌شود تا نقاط تاریک عکس‌های شما بهتر اکسپوز شده و بالانس بهتری روی کنتراست تصویر ایجاد شود. به عبارت دیگر، HDR از روشنایی بیش از اندازه آسمان یا تاریک شدن بیش‌ازاندازه زمین در تصویر جلوگیری می‌کند.

از ابزارهای ادیت استفاده کنید

امروزه دسترسی به اپلیکیشن‌های ادیت عکس بسیار آسان شده و نرم‌افزارهای متنوع و خوبی هم وارد بازار شده‌اند که بسیاری از آن‌ها به‌صورت رایگان در اختیار شما قرار دارند. با استفاده از نرم‌افزارهای پیشرفته‌ای همچون Adobe Lightroom داخل گوشی یا Photoshop می‌توانید به‌صورت گسترده‌ای رنگ، نور و قاب عکس‌های ثبت‌شده با گوشی را تنظیم کنید.

شما می‌توانید نحوه کار با نرم‌افزارهای ادیت عکس را به سادگی از منابع آنلاینی مانند tadvinbama بیاموزید و به کار ببندید.

رعایت قواعد ترکیب‌بندی

ترکیب‌بندی یا کامپوزیشن تصویر به این معنی است که کدام عناصر در کدام قسمت از قاب قرار گرفته‌اند. خیلی از افراد به این موضوع توجه نمی‌کنند، اما واقعیت این است که ترکیب‌بندی مهم‌ترین عنصر یک عکس خوب است. برای داشتن یک کامپوزیشن درست نیازی به داشتن ذوق هنری فراوان نیست، بلکه قواعد مشخصی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

  • قاعده یک‌سوم – خطوط راهنما، قاب تصویر را به سه ردیف سه‌تایی (۹ خانه) تقسیم‌بندی می‌کنند. برای اینکه عکس شما ترکیب‌بندی زیبایی داشته باشد، باید مهم‌ترین بخش آن را در یکی از چهار نقطه تقاطع خطوط قرار دهید. این کامپوزیشن به چشم اجازه می‌دهد تا به راحتی روی تصویر چرخیده و ناخودآگاه مهم‌ترین قسمت آن را پیدا کند.
  • قاعده فرد – بر طبق این قاعده، سوژه‌های شما در تصویر باید همیشه به تعداد عددهای فرد باشند. این کار یک بی‌نظمی اصولی و زیبا به ترکیب‌بندی شما می‌بخشد.
  • خطوط هادی – برای ثبت عکس‌های زیبا، سعی کنید خطوطی را در تصویر پیدا کنید که به سمت عمق حرکت می‌کنند. این خطوط چشم را هدایت کرده و باعث ایجاد یک ترکیب‌بندی زیبا می‌شوند.
  • قاعده تقارن – گاهی رعایت تقارن بین راست و چپ تصویر باعث ایجاد ترکیب‌بندی‌های زیبایی می‌شود که چشم را اذیت نمی‌کنند و جذاب هستند.
  • قاعده فضای منفی – فضای منفی در یک عکس، فضایی است که توسط سوژه اصلی پر نشده است. با استفاده صحیح از فضای منفی می‌توانید میزان تأکید بر سوژه را تعیین کنید.
  • قاعده مثلث – این تکنیک ترکیب‌بندی برای گرفتن عکس‌های گروهی عالی است. برای ایجاد آن کافی است عناصر تصویر را به گونه‌ای بچینید که حالت یک مثلث را داشته باشند.

در محیط‌ تاریک، دوربین را در جای ثابت قرار دهید

در محیط‌هایی که نور کم است، دوربین برای ثبت عکس نیاز به زمان بیشتری دارد. چنانچه در این حالت گوشی تکان بخورد، همه عناصر به دلیل باز بودن شاتر، محو و کشیده ثبت می‌شوند. به همین خاطر در محیط‌های کم‌نور دوربین را باید در یک جای ثابت بگذارید تا کمترین تکان را بخورد و عکس به درستی ثبت شود.

word image 61639 3

دانلود اپلیکیشن‌های عکاسی با موبایل

گرچه نرم‌افزار پیش‌فرض خود گوشی قابلیت‌های متنوعی دارد، اما عکاسان حرفه‌ای از نرم‌افزارهای سوم شخص دیگری برای عکاسی استفاده می‌کنند. این اپلیکیشن‌ها تنظیمات دستی دقیق‌تری دارند و کنترل شرایط عکس با آن‌ها راحت‌تر است. برخی از بهترین اپلیکیشن‌های مخصوص عکاسی با موبایل عبارتند از:

  • VSCO
  • Snapseed
  • اینستاگرام
  • Flickr
  • Photopills
  • Moment

سخن آخر

برخلاف ادعای خیلی از افراد، امکان ثبت عکس‌های حرفه‌ای با استفاده از دوربین موبایل کاملاً وجود دارد. برای این کار لازم نیست علم جدیدی بیاموزید، بلکه کافی است قواعد کلاسیک عکاسی را رعایت کنید.

در این مقاله تلاش کردیم تا در مورد اینکه چطور با موبایل عکس‌های حرفه‌ای بگیرید توضیحاتی را ارائه کنیم. امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

 

چرب زبان

با این اپلیکیشن ساده، هر زبانی رو فقط با روزانه 5 دقیقه گوش دادن، توی 80 روز مثل بلبل حرف بزن! بهترین متد روز، همزمان تقویت حافظه، آموزش تصویری با کمترین قیمت ممکن!


 

تیم تولید محتوا

کتاب بخون، بخند و خوب باش تا همه مون در آرامش باشیم... سالهاست در زمینه آموزش رایگان در زمینه های اینترنت، کامپیوتر و دنیای تکنولوژی فعالیت می کنم و هدفم ارتقای سطح علمی هموطنان عزیز در سراسر دنیاست. سوالات خود را مطرح کنید در حد توان پاسخ خواهم داد...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا