ریپورتاژ تبلیغاتی

۱۵ کاربرد کلیدی و تاثیرگذار ریاضی در زندگی انسان

ریاضی یک زبان جهانی است که تقریبا در تمام جنبه‌های زندگی کاربرد دارد. از شمارش گرفته تا اندازه‌گیری و محاسبات پیچیده‌تر. کاربردهای این علم شیرین به حل مسائل پیچیده در مدرسه محدود نیست؛ به‌کمک آن می‌توانیم روابط را بشناسیم، الگوها را درک و آینده را پیش‌بینی کنیم. از این‌رو یادگیری این درس در مدرسه، از آموزش ریاضی ششم گرفته تا بالاتر، در بخش‌های مختلف زندگی روزمره انسان مثل خدمات مالی، ساختمان‌سازی، تکنولوژی، آشپزی، درمان و حوزه‌های دیگر کاربرد دارد. همراه ما باشید تا مفصل درباره کاربردهای شگفت‌انگیز ریاضی در زندگی انسان آشنا شویم.

۱. خرید، خدمات بانکی و مالی

این ماه چقدر می‌توانم خرج کنم؟ آیا از پس اقساط وام جدید برمی‌آیم؟ می‌توانم ماشین جدید بخرم یا باید بیشتر پس‌انداز کنم؟ این سوال‌ها هر روز به ذهن ما خطور می‌کنند و پاسخ به آنها و فقط با جمع و تفریق ریاضی ممکن است. ما بودجه سالانه، ماهانه، هفتگی و روزانه خود را با مفاهیم ساده ریاضی تعیین می‌کنیم و برای دقت در محاسبات خود به این علم نیازمندیم. همچنین هنگام خرید برای محاسبه مقدار مورد خرید، وزن، قیمت هر واحد، تخفیف و هزینه کلی از مفاهیم ریاضی استفاده می‌کنیم.

خرید، خدمات بانکی و مالی

۲. معماری و ساخت‌و‌ساز

ریاضیات جزء اصلی رشته‌های مهندسی است؛ به‌خصوص در رشته‌های معماری و ساخت‌و‌ساز. معماران از ریاضیات برای محاسبه مساحت مربع اتاق‌ها، ساختمان‌ها و ابعاد سطح زمین و فضای مورد نیاز برای مناطق دیگر مانند پارکینگ، لوله کشی و غیره استفاده می‌کنند. بسیاری از محاسبات جانبی ساخت‌و‌ساز مثل برآورد بودجه، برآورد هزینه، هدف‌گذاری، اندازه‌گیری‌ها  و غیره همگی بر اساس ریاضیات انجام می‌شود.

۳. ورزش

ریاضیات نقش پررنگی در بازدهی رشته‌های ورزشی ایفا می‌کند. این درس مهارت‌های شناختی و تصمیم‌گیری فرد را بهبود می‌بخشد و به ورزشکار کمک می‌کند تصمیم‌های درستی برای تیم خود بگیرد. تاجایی‌که اگر فرد به مهارت‌های ریاضی مسلط نباشد، نمی‌تواند تخمین‌های صحیح و تصمیم‌گیری درست داشته باشد.

۴. طراحی و دوخت‌و‌دوز

طراحان لباس و خیاط‌ها برای کشیدن الگو، اندازه‌گیری پارچه، تعیین اتصالات و برای ثابت نگه داشتن اندازه‌ها از علم ریاضی استفاده می‌کنند. همچنین هنگام دوخت‌و‌دوز برای اندازه‌گیری فرد (محاسبه سرشانه، دور کمر و …) و برآورد مقدار و هزینه پارچه مورنیاز به مفاهیم ریاضی نیازمندند.

۵. دکوراسیون منزل

کوچک‌ترین تغییرات در دکوراسیون منزل نیازمند مهارت ریاضی است. فرقی نمی‌کند بخواهید دیوارها را رنگ‌آمیزی کنید، کفپوش‌ها را عوض کنید، یک استخر جدید بزنید، نورپردازی کنید یا صرفا بخواهید مبلمان خانه را عوض کنید. در هر صورت به اندازه‌گیری نیاز دارید و این اندازه‌گیری نیازمند مهارت‌های ریاضی است.

۶. آشپزی و پخت‌و‌پز

مقوله ریاضیات صرفا مختص بیرون خانه نیست، بلکه حتی در آشپزی و پخت‌و‌پخت خانه هم کاربرد دارد. تمام عناصر و مواد اولیه غذاهای مختلف باید با فنجان،‌ لیتر، گرم و غیره بادقت اندازه‌گیری شوند تا غذایی که پخته می‌شود، لذیذ و خوشمزه باشد. یا فرضا برای تغییر حجم غذا باید بتوانیم مواد اولیه را به‌نسبت زیاد یا کم کنیم. تقریبا هر پخت‌و‌پزی که در آشپزخانه انجام می‌دهیم نیازمند مهارت‌های ریاضی است.

۷. کشاورزی و باغبانی

یکی دیگر از کارهای روزمره نیازمند علم ریاضی باغبانی است. باغبان بدون علم ریاضی از عهده اندازه‌گیری مساحت باغ، بررسی میزان تولید درختان، حجم محصول هر سال، محاسبه هزینه‌های مختلف و سود و زیاد بر نخواهد آمد. از طرفی علم ریاضی شرایط آب‌و‌هوایی را توصیف می‌کند، اسیدیته خاک را تجزیه و تحلیل می‌کند و امکان شناسایی محصولات قابل کشت در خاک را فراهم می‌کند. همچنین کشاورز باید دانش اندازه‌گیری و تبدیل واحدها را داشته باشد.

در نهایت علم ریاضی برای تعیین عملکرد و کمیت محصولات، تقریب مقدار بازده نسبت به قطعه و کمک به بهبود بازده و مخارج و محاسبه تلفات مورد انتظار الزامی است.

۸- هنر

اگر تصور می‌کنید علم ریاضیات صرفا با منطق در ارتباط است، سخت در اشتباهید. حتی کسانی که به‌دنبال یادگیری موسیقی، بازیگری، رقص و سایر انواع هنر هستند، باید دانش پایه ریاضی داشته باشند. ریتم موسیقی و رقص در نمایش‌های مختلف از ریاضی پیروی می‌کند، عکاس‌ها برای اندازه‌گیری فاصله کانونی، سرعت شاتر و زوایای نور از علم ریاضی استفاده می‌کنند و هر هنر دیگری که فکرش را کنید، به‌نحوی از مفاهیم ریاضی بهره می‌برد.

کلام آخر

تک‌تک کاربردهایی که در متن این مقاله اشاره کردیم دلایل مهم یادگیری ریاضیات و اهمیت تقویت پایه آن در سنین پایین محسوب می‌شوند. لازم نیست همه افراد متخصص ریاضی باشند تا از اعداد به طور موثر در زندگی روزمره خود استفاده کنند، با این حال، درک مفاهیم اساسی آن برای فعالیت در حوزه‌های مختلف مثل ارتباطات، خدمات مالی، معماری و … الزامی است. اگر به‌عنوان یک دانش‌آموز با برخی مفاهیم ریاضی دست‌وپنجه نرم می‌کنید، این احتمال را در نظر بگیرید که ممکن است در آینده از آن مفهوم در زندگی روزمره خود استفاده کنید.

میلاد حیدری

کتاب بخون، بخند و خوب باش تا همه مون در آرامش باشیم... سالهاست در زمینه آموزش رایگان در زمینه های اینترنت، کامپیوتر و دنیای تکنولوژی فعالیت می کنم و هدفم ارتقای سطح علمی هموطنان عزیز در سراسر دنیاست. سوالات خود را مطرح کنید در حد توان پاسخ خواهم داد...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا