ریپورتاژ تبلیغاتی

رکود گردشگری ایران نسبت به ترکیه

در بهمن ماه سال جاری بود که داده های موسسه آمار ترکیه منتشر شد و نشان داد درآمد این کشور از گردشگری نسبت به سال قبل ۵۳ درصد افزایش یافت و رکورد زد. ترکیه یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری در میان مسافران است و درآمد ترکیه از گردشگری در سال ۲۰۲۲ به رکورد ۴۶.۳ میلیارد دلار رسید. در این مقاله رکورد گردشگری ایران و ترکیه را بررسی می کنیم.

اگر برای تعطیلات می خواهید به ترکیه سفر کنید و بلیط استانبول به تهران خود را از علی بابا رزرو کرده اید، این مقاله را از دست ندهید. در این مقاله درباره درآمد ترکیه از گردشگری و میزان محبوبیت این کشور در میان مسافران صحبت می کنیم و گریزی به رکورد گردشگری ایران در سال ۲۰۲۲ می زنیم.

ایران رکورد دار جاذبه های گردشگری

ایران را می توان رکورددار جاذبه های گردشگری دانست، در ایران شما می توانید تمام جاذبه های طبیعی، فرهنگی و تاریخی را ببینید اما بخاطر دلایل مختلف تا چندسال قبل گردشگری از صنایع پردرآمد کشور نبوده است و شاید به همین دلیل می توان آن را کشور ناشناخته ها دانست. سازمان جهانی گردشگری گزارش داده است که ایران رتبه پنجم جاذبه های طبیعی و رتبه دهم جاذبه های باستانی و تاریخی را دارد.

بیشترین گردشگران ایران را زائران مشهد مقدس تشکیل می دهد اما چندسالی است، گروه های طبیعتگرد برای دیدن جاذبه های طبیعی به کشور سفر می کنند، همچنین گروه های محتلف پرنده نگری برای دیدن گونه های مختلف به ایران می آیند. بر اساس آمارها گردشگران اروپایی در دوران بازنشستگی خود، برای دیدن شهرهای تاریخی به ایران سفر می کنند.

در زمان شیوع کرونا، صنعت گردشگری با رکود مواجه شد اما حال بعد از گذشت بیش از دو سال از شیوع کرونا و واکسیناسیون جهانی، سفرها در حال رونق گرفتن است.

Picture2

بر اساس گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری World Travel & Tourism Council ، صنعت گردشگری ایران  در سال ۲۰۲۱ ، ۴۰ افزایش داشته است و گردشگردان خارجی ۲.۵ میلیارد دلار در ایران هزینه کردند. بر اساس این گزارش سهم گردشگری از کل اقتصاد ایران در آن سال به ۴.۱ درصد افزایش یافت.

همچنین معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی،‌ صنایع، معادن و کشاورزی تهران در گزارش «تحولات گردشگری در جهان پس از شیوع کووید-۱۹» اعلام کرده است که «طی ۴ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ نیز حدود یک و نیم میلیون گردشگر وارد کشور شده که با فرض استمرار روند فعلی می‌تواند تا پایان سال ۱۴۰۱ به رقمی بیش از تعداد سال ۱۴۰۰ که عدد یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر است، برسد».

در همین گزارش آمده است که « در سال ۲۰۲۱ تعداد توریست‌هایی که به ترکیه سفر کردند با ۸۸ درصد افزایش نسبت به ۲۰۲۰ به عدد ۳۰ میلیون رسیدند.» و پیش بینی می کند که ترکیه در سال  ۲۰۲۳ میزبان ۶۰ میلیون گردشگر باشد و این رقم در سال ۲۰۲۴ به ۷۰ میلیون افزایش می یابد.

آمار گردشگری ترکیه

در واقع گزارش داده‌های موسسه آمار ترکیه از وزارت گردشگری آن، گزارش اتاق بازرگانی تهران را تایید می کند، این گزارش که در اوایل بهمن منتشر شد، از افزایش ۵۳ درصدی درآمد ترکیه در صنعت گردشگری خبر داد.

در سال گذشته مجموعاً ۴۴.۶ میلیون نفر به ترکیه سفر کرده اند. در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۲درآمد ترکیه از گردشگری  ۲۲.۲ درصد افزایش داشته و به ۱۱.۳۷ میلیارد دلار رسیده است. همچنین بر اساس گزارش رویترز از وزیر گردشگری ترکیه، این کشور انتظار دارد  تا امسال (سال ۲۰۲۳) از صنعت گردشگری ۵۶ا میلیارد دلار درآمد داشته باشند.

ترکیه یکی از پرطرفدارترین و محبوب ترین مقصد گردشگری در بین مسافران است. سفر به این کشور تمامی اعضای خانواده را هیجان زده کرده و خاطره ای زیبا برایشان به جای می گذارد.

در سفر به ترکیه می توانید به استانبول، آنتالیا و آنکارا سفر کنید یا در جزایر تفریحی و گردشگری مارماریس، کوش آداسی، بدروم و ازمیر اقامت کنید و لحظات خوبی برای خود رقم بزنید.

Picture3

استانبول تنها شهر آسیایی- اروپایی است و همین یکی از دلایل محبوبیت این کشور است، همچنین تاریخ ترکیه و چاذبه های باستانی که در خود جای داده است، هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. شما می توانید در هر فصل سال به ترکیه این کشور زیبای مدیترانه ای سفر کنید.

آلمانی ها بیشترین گردشگران ترکیه را تشکیل می دهند اما ایرانیان نقش بسزایی در صنعت توریست ترکیه دارد و در سال جاری مردم ایران در رده سوم گردشگران ترکیه بودند.

مردم ایران برای سفر به ترکیه نیازی به ویزا ندارند، همچنین فاصله نزدیک این دو کشور، فرهنگ مشترک مردم ایران و ترکیه و … از دلایل محبوبیت ترکیه در میان ایرانیان است.

سخن آخر

حال که با رکورد گردشگری ایران و ترکیه آشنا شدید، باید بگویم زیبایی های ایران در میان مردم ناشناخته است اما در این سال ها با رونق گردشگری و افزایش طرفداران طبیعتگردی، مردم با زیبایی های ایران آشنا شده اند و این روند همچنان رشد صعودی دارد، پس بعد از خرید بلیط تهران استانبول و بازگشت از سفر خاطره انگیز ترکیه، بازدید از جاذبه های دیدنی ایران را در لیست برنامه های خود جای دهید.

میلاد حیدری

کتاب بخون، بخند و خوب باش تا همه مون در آرامش باشیم... سالهاست در زمینه آموزش رایگان در زمینه های اینترنت، کامپیوتر و دنیای تکنولوژی فعالیت می کنم و هدفم ارتقای سطح علمی هموطنان عزیز در سراسر دنیاست. سوالات خود را مطرح کنید در حد توان پاسخ خواهم داد...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا