ریپورتاژ تبلیغاتی

روش های کسب درآمد از طریق تولید محتوا را بیشتر بشناسید

شغل تولید محتوا یکی از مشاغل جذاب برای کسانی است که عاشق نویسندگی هستند. همچنین با گسترش کسب‌و‌کارهای آنلاین در سال‌های اخیر و محبوبیت هرچه بیشتر صفحات مجازی و وب‌سایت‌ها برای کسب اطلاعات، نیاز به استخدام کارشناس تولید محتوا بیشتر از قبل شده است؛ به‌طوری‌که هم‌اکنون بازار کار این شغل بسیار خوب است و فرصت‌های شغلی بسیاری در این حوزه وجود دارد. کسانی که به اصول تولید محتوا مسلط باشند می‌توانند از روش‌های زیادی به کسب درآمد بپردازند و از مهارت‌های نویسندگی خود استفاده کنند.

در این مطلب قصد داریم انواع روش‌های کسب درآمد از طریق تولید محتوا را برای شما نام ببریم. دقت داشته باشید که در این مطلب منظور از تولید محتوا فقط تولید محتوای متنی نیست؛ بلکه تولید محتوای ویدئویی و تصویری نیز در این حوزه قرار می‌گیرند.

انواع راه‌های کسب درآمد از تولید محتوا

در ادامه بهترین راه‌های کسب درآمد از طریق تولید محتوا را نام برده و شرح می‌دهیم.

تولید محتوا به‌صورت فریلنسری

شغل تولید محتوا به شکلی است که می‌توان به‌راحتی به‌صورت مستقل و فریلنسری در آن مشغول به کار شد. برای این کار سایت‌های تولید محتوای بسیاری وجود دارند که با ثبت‌نام در آن‌ها می‌توانید پروژه‌های مختلف تولید محتوا برای وب سایت‌ها یا شبکه‌های اجتماعی را قبول کنید. مزیت این سایت‌ها در این است که دیگر نیازی به ارتباط مستقیم شما با مشتری و چانه‌زنی سر نرخ تولید محتوا نیست.

بسیاری از افراد به دلیل پایین بودن نرخ کلمه‌ای این سایت‌ها ترجیح می‌دهند خودشان مستقیم از مشتری و سازمان‌ها سفارش تولید محتوا قبول کنند. برای این کار هم سایت‌های زیادی وجود دارد که شما می‌توانید به عنوان تولیدکننده محتوا در آن‌ها ثبت‌نام کرده و با ارتباط مستقیم با مشتری، سر قیمت و سایر موارد به توافق برسید.

یکی از مزایای کار به‌صورت فریلنسری این است که ساعات کاری شما دست خودتان است و می‌توانید تعداد پروژه‌هایی را که قبول می‌کنید، مدیریت کنید تا به تفریحات و سایر کارهایتان نیز برسید. همچنین بسیاری از افراد برای چند ماه تعداد ساعات زیادی کار کرده و پروژه قبول می‌کنند و بعد از پس‌انداز درآمد خود، برای چند ماه به سفر می‌روند یا به سایر تفریحات خود می‌رسند.

از معایب کسب درآمد از تولید محتوا به‌صورت فریلنسری می‌توان به پایین بودن آن و نداشتن حقوق ثابت ماهیانه و حق بیمه اشاره کرد.

استخدام به‌عنوان کارشناس تولید محتوا

یکی دیگر از راه‌های کسب درآمد از تولید محتوا، استخدام دائم در سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف برای وبلاگ نویسی یا به‌عنوان ادمین شبکه‌های اجتماعی است. مزیتی که این راه دارد، حقوق ثابت ماهیانه و حق بیمه و همچنین بالا بودن میزان درآمد نسبت به کار به‌صورت فریلنسری است. بسیاری از کارشناسان تولید محتوا برای کسب درآمد بیشتر در کنار کار ثابت خود، به کار فریلنسری نیز مشغول هستند. علاوه بر این، بسیاری از سازمان‌ها نیاز به استخدام کارشناس تولید محتوا به‌صورت پاره‌وقت دارند که هم حقوق بهتری نسبت به کار فریلنسری پرداخت می‌کنند و هم برای کسانی که نیاز به تفریح بیشتر دارند، مناسب است.

یکی از مزایای استخدام به‌عنوان کارشناس تولید محتوا در سازمان‌های مختلف این است که بعد از همه‌گیری کرونا بسیاری از سازمان‌ها کارمندان خود را دورکار کردند و ازآنجایی‌که ماهیت شغل کارشناس تولید محتوا کاملا برای دورکاری مناسب است، این افراد می‌توانند در خانه‌های خود مشغول به کار باشند و از مزایای کار در خانه و داشتن حقوق ثابت و امنیت شغلی نیز برخوردار شوند.

بر اساس گزارش حقوق و دستمزدی که در یکی از سایت‌های کاریابی منتشر شده است، میانگین حقوق خالص ماهیانه کارشناس تولید محتوا در شهرهای مختلف به شرح زیر است:

شهر سال کارشناس کارشناس ارشد مدیر
تهران 1400 4.5 میلیون تومان 6 میلیون تومان 8.8 میلیون تومان
1401 7 میلیون تومان 9.4 میلیون تومان 13.8 میلیون تومان
شهرهای بزرگ 1400 4 میلیون تومان
1401 6.3 میلیون تومان
شهرهای کوچک 1400 3.5 میلیون تومان
1401 5.5 میلیون تومان

به دلیل کمبود داده‌ها در شهرهای بزرگ و کوچک، حقوق برای هر سه سطح شغلی به‌صورت کلی بیان شده است.

تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی

یکی دیگر از بهترین راه‌ها برای کسب درآمد از طریق تولید محتوا، استفاده از شبکه‌های اجتماعی است؛ به‌طوری‌که شما می‌توانید یک موضوع خاص که برای مخاطب جذاب باشد، انتخاب کرده و از طریق آن شروع به تولید محتوا در پیج اختصاصی خود کنید. بعد از مدتی اگر کارتان خوب باشد، افراد بیشتری شما را دنبال می‌کنند و این یعنی کسب درآمد.

به‌عنوان‌مثال اگر به سفر کردن علاقه زیادی دارید، می‌توانید از جاذبه‌های گردشگری، فرهنگ مردم، غذاهای محلی یا سایر چیزهایی که برای دیگران جذاب است، تولید محتوا کنید. بعد از مدتی که پیچ شما پربازدید شود، در حوزه خودتان شناخته می‌شوید و برندها و کسب‌و‌کارهای مختلف این حوزه مانند رستوران‌ها، هتل‌ها، اماکن گردشگری، شرکت‌های حمل‌و‌نقل، تورها و… برای تبلیغ به سمت شما خواهند آمد.

یکی از معایبی که این راه دارد زمان‌بر بودن آن است؛ به‌طوری‌که مدتی طول می‌کشد تا به سطح خوبی از درآمد برسید. همچنین برای شروع باید یک سرمایه اولیه داشته باشید؛ زیرا در ابتدا سود و درآمد خاصی نخواهید داشت.

مترجمی

بسیاری از کارشناسان تولید محتوایی که به زبان انگلیسی نیز مسلط هستند، می‌توانند به‌عنوان مترجم مشغول به کار شوند. حقوق شغل مترجمی معمولا بیشتر از تولید محتوای فارسی است؛ مخصوصا مترجمی زبان‌هایی مانند چینی، آلمانی یا فرانسه. برای کار به‌عنوان مترجم هم می‌توانید در شرکت‌های مختلف مشغول به کار شوید و هم از راه مترجمی کتاب های الکترونیکی یا فیزیکی کسب درآمد کنید.

کپی رایتینگ

اگر با اصطلاح کپی‌رایتینگ آشنا باشید حتما می‌دانید که افرادی که در این حوزه سرآمد هستند، درآمد بسیار خوبی دارند. کپی‌رایتینگ به معنی خلق محتوای یونیک و جذاب برای تبلیغ مستقیم در بیلبوردها، رپورتاژ آگهی، تیزرها و… است. یک کپی‌رایتر فردی خلاق است و از این خلاقیت برای جذب مخاطب به برند و فروش مستقیم استفاده می‌کند. به همین دلیل یکی از راه‌های کسب درآمد از تولید محتوا، یادگیری اصول کپی‌رایتینگ و کار در این حوزه است. اگر بتوانید به‌عنوان یک کپی‌رایتر حرفه‌ای برای کسب و کارهای مختلف ظاهر شوید، خیلی سریع می‌توانید در مسیر شغلی خود به پیشرفت و درآمد خوبی برسید.

مهارت های لازم برای کارشناس تولید محتوا

حال که تا اینجا راه‌های کسب درآمد از تولید محتوا را با هم بررسی کردیم، بهتر است سراغ مهارت‌ها و ویژگی‌های ضروری برای یک کارشناس تولید محتوا برویم. داشتن این مهارت‌ها و ویژگی‌ها چه برای کار به‌صورت فریلنسری و چه استخدام در سازمان‌های مختلف بسیار مهم است. به همین دلیل بسیار مهم است که قبل از ورود به بازار کار تولید محتوا، با گذراندن دوره های آموزشی مختلف روی تقویت مهارت‌هایمان کار کنیم.

برخی از مهم‌ترین مهارت‌ها و ویژگی‌های ضروری برای کارشناس تولید محتوا عبارت‌اند از:

  • زبان انگلیسی بالاتر از متوسط
  • تسلط به اصول سئوی محتوا
  • تسلط روی قواعد نگارشی و املایی زبان فارسی
  • قدرت نویسندگی
  • قوه خلاقیت
  • توانایی جذب مخاطب به متن
  • علاقه به مطالعه زیاد متون و مقالات مختلف

جمع‌بندی

در سال‌های اخیر شغل تولید محتوا به یکی از مشاغل پرطرفدار تبدیل شده است که بازار کار بسیار خوبی نیز دارد. کسانی که به اصول تولید محتوا مسلط هستند، می‌توانند از راه‌های مختلفی مانند کار به‌صورت فریلنسری، پروژه‌ای، استخدام تمام‌وقت یا پاره‌وقت، مترجمی، تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی و تقویت مهارت های کپی‌رایتینگ کسب درآمد خوبی در این حوزه داشته باشند.

میلاد حیدری

کتاب بخون، بخند و خوب باش تا همه مون در آرامش باشیم... سالهاست در زمینه آموزش رایگان در زمینه های اینترنت، کامپیوتر و دنیای تکنولوژی فعالیت می کنم و هدفم ارتقای سطح علمی هموطنان عزیز در سراسر دنیاست. سوالات خود را مطرح کنید در حد توان پاسخ خواهم داد...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا