آموزش ترفندهای موبایلی

چگونه تنظیمات اینترنت گوشی را ریست کنیم؟

هر دو سیستم عامل اندروید و iOS چندین گزینه برای ریست کردن در اختیار کاربران قرار می دهند، این اختیارات به ما کمک می کند تا بتوانیم در صورت بروز مشکل، بدون شدت به خرج دادن و فرمت کردن تلفن و یا تبلت مان، مسئله را حل کنیم. برای مثال، از بین گزینه های موجود؛ شما تنظیمات ریست اپلیکیشن (اندروید)، ریست کردن موقعیت مکانی و حریم خصوصی (iOS) و غیره را در اختیار دارید.

یکی از تنظیمات استانداردی که هم در اندروید و هم در iOS در دسترس است، تنظیمات ریست کردن شبکه می باشد. هر زمانی که شما هنگام استفاده از تلفن همراه خود با مسئله ای رو به رو شدید که به وای فای/ بلوتوث ارتباط داشته باشد، مانند عدم اتصال وای فای یا افت مدام سیگنال، ممکن است با قطعیت به شما پیشنهاد بشود که تنظیمات شبکه را ریست کنید.

اما آنچه به شما گفته نمی شود اتفاقاتی است که بعد از ریست کردن تنظیمات شبکه می افتد. سؤال اینجاست که آیا ریست کردن راهکاری ایمن محسوب می شود؟ در این مقاله می توانید پاسخ این سؤالات را دریابید چرا که ما قصد داریم عمیقاً به اتفاقاتی بپردازیم که بعد از ریست کردن تنظیمات شبکه در دستگاه اندروید یا iOS ما رخ می دهد.

بیایید شروع کنیم.

ریست کردن تنظیمات شبکه چیست

ریست کردن تنظیمات شبکه، تمام تنظیمات موجود در دستگاه که به شبکه مربوط می شوند را به حالت اصلی آنها باز می گرداند. منظور ما از حالت اصلی در واقع حالت این تنظیمات در یک دستگاه نو می باشد یا آن حالتی که کاملاً دستگاه شما ریست شده و به حالت کارخانه رفته باشد.

Reset Network Settings Android Ipad Iphone 12

ریست کردن تنظیمات شبکه روی قسمت هایی مانند وای فای، بلوتوث، وی پی ان و اتصالات سلولی تلفن شما تأثیر می گذارد. اساساً، شما مجبور خواهید شد که این ویژگی ها را دوباره از ابتدا تنظیم کنید.

اکنون می خواهیم این ویژگی ها را تک به تک بررسی کنیم و ببینیم که چگونه تحت تأثیر قرار می گیرند.

شبکه های وای فای و رمزهای آنها

یکی از اصلی ترین بخش هایی که تحت تأثیر ریست شدن تنظیمات شبکه قرار می گیرد، وای فای دستگاه شماست. با ریست کردن، تمام شبکه های وای فای ذخیره شده روی تلفن شما و نیز رمز عبور آنها حذف خواهند شد. این بدان معناست که بعد از ریست کردن، برای متصل شدن به وای فای باید تمامی اطلاعات و جزئیات شبکه را در تلفن همراه خود وارد کنید. بنابراین پیشنهاد می کنیم که قبل از ریست کردن، اطلاعات شبکه وای فای خود، از جمله رمز آن را یادداشت کنید.

برای کاربران iOS ، بعد از ریست کردن تنظیمات شبکه، رمزهای عبور شبکه وای فای که در آیکلود Keychain ذخیره شده اند نیز پاک می شوند. با این حال، با یک ترفند ساده می توانید از پاک شدن آنها جلوگیری کنید تمام آنچه که نیاز دارید آن است که قبل از ریست کردن تنظیمات شبکه در دستگاه خود، keychain را خاموش کنید. بعد از ریست کردن آن تنظیمات، دوباره به Keychain وارد شوید و خواهید دید که رمزهای عبورتان بدون این که پاک بشوند، آنجا هستند.

همچنین اگر وای فای روی دستگاه تان خاموش باشد، بعد از ریست کردن دوباره فعال خواهد شد بنابراین اگر شما معمولاً از داده های تلفن همراه استفاده می کنید و دوست ندارید که وای فای روشن باقی باشد، باید پس از ریست کردن، آن را به صورت دستی خاموش کنید.

اتصالات بلوتوث

مانند اتصالات وای فای، اتصالات فعلی بلوتوث دستگاه تان نیز بعد از ریست کردن از بین رفته و پاک می شود. یعنی، ریست کردن تنظیمات شبکه باعث می شود تمام دستگاه هایی که از طریق بلوتوث با دستگاه شما جفت شده اند، فراموش شده و حذف بشوند. به این ترتیب باید آنها را دوباره به صورت دستی با دستگاه خود جفت کنید.

Reset Network Settings Android Ipad Iphone 10

تنظیمات سلولی

بخش دیگری که تحت تأثیر ریست کردن تنظیمات شبکه قرار می گیرد، تنظیمات سلولی است. انتخاب نوع شبکه های موبایل که نسبت به سایرین ترجیح داده می شوند (۲G، ۳G، ۴G یا LTE) در این بخش تحت تأثیر قرار می گیرند. ارسال پیامک، تماس های تلفنی و سایر سرویس های مرسوم تلفنی تحت تأثیر قرار نمی گیرند. تنظیمات داده های تلفن همراه نیز بدون تغییر باقی می ماند به شرط آن که سیم کارت را از تلفن خارج نکنید.

تنظیمات VPN

آخرین موردی که ریست کردن تنظیمات شبکه تحت تأثیر قرار می دهد تنظیمات وی پی ان شما می باشد (VPN مخفف عبارت شبکه خصوصی مجازی است). تمام اطلاعات وی پی ان مانند نام سرور، رمز عبور، نوع وی پی ان و امثالهم از روی تلفن همراه شما پاک می شود.

Reset Network Settings Android Ipad Iphone 8

کدام بخش ها با ریست کردن تنظیمات شبکه دست نخورده باقی می ماند؟

طوفان ریست کردن تنظیمات شبکه، در تنظیماتی مانند هات اسپات، وایرلس، صفحه نمایش و ایردراپ (در iOS) تغییری ایجاد نمی کند.

آیا اطلاعات شخصی را از دست می دهید؟

خیر. ریست کردن تنظیمات شبکه، هیچ یک از اطلاعات شخصی تلفن همراه تان را پاک نمی کند. تمامی تصاویر، ویدئوها، فایل های صوتی، مخاطبین و مانند آنها را بدون تغییر می ماند.

چه زمانی باید تنظیمات شبکه را ریست کرد؟

شما می توانید از این ویژگی در موقعیت های زیر استفاده کنید

  • زمانی که وای فای در تلفن همراه تان متصل نمی شود.
  • بلوتوث کار نمی کند.
  • اتصالات وای فای قطع و وصل می شود.
  • نمی توانید تماس ها را دریافت کنید.
  • زمانی که تلفن همراه تان سیگنال دریافت نمی کند.

چگونه تنظیمات شبکه را روی دستگاه های اندروید و iOS ریست کنید؟

در ادامه مراحل انجام کار هم در اندروید و هم در iOS آورده شده است

iOS (آیفون و آیپد)

مرحله ۱: به قسمت Setting (تنظیمات) بروید و روی گزینه General ضربه بزنید.

Reset Network Settings Android Ipad Iphone 1

مرحله۲: پس از انتخاب گزینه ریست کردن تنظیمات شبکه روی Reset ضربه بزنید.

word image 20

مرحله۳: اگر برای دستگاه خود رمز عبور گذاشته باشید در این مرحله باید رمز عبور خودتان را وارد کنید. سپس روی گزینه تأیید ریست کردن تنظیمات شبکه بزنید تا عملی که مد نظرتان است تأیید بشود.

دستگاه شما مجدداً راه اندازی می شود و تنظیمات شبکه شما به حالت کارخانه بر می گردد.

۱۰ اپلیکیشن ضدجاسوسی برتر موبایل (آیفون اندروید)

اندروید

در سیستم عامل اندروید، موقعیت مکانی آیتم ریست کردن تنظیمات شبکه متغیر است. در ادامه مکان های مختلفی آورده شده است که می توانید آن را بیابید.

درون منوی تنظیمات شبکه و اینترنت

به مسیر Setting (تنظیمات)< اینترنت و شبکه بروید. در این قسمت روی آیکون سه نقطه ای که درقسمت بالا وجود دارد ضربه بزنید.

word image 21

درون منوی تنظیمات سیستم

از مسیر تنظیمات< گزینه های بازنشانی (Reset option) < بازنشانی وای فای، موبایل و بلوتوث بروید.

word image 22

مستقیماً درون منوی تنظیمات

تنظیمات را باز کنید و روی گزینه بیشتر (More) ضربه بزنید. پس از انتخاب تنظیمات ریست (Reset setting) روی آیتم ریست تنظیمات شبکه ضربه بزنید (Network settings reset).

درون منوی ریست و بک آپ

از مسیر تنظیمات < بازنشانی و پشتیبان گیری (Backup & reset) حرکت کنید. بر روی گزینه بازنشانی تنظیمات ضربه بزنید.

آیا حتماً باید تنظیمات شبکه را ریست کنید؟

اگر هیچ یک از راه حل های دیگر نتوانست مشکلات اتصال مربوط به وای فای، بلوتوث یا اتصال سلولی تلفن همراه شما را بر طرف کند، ریست کردن تنظیمات شبکه می تواند ایده مناسبی باشد. واضح است که دوباره تنظیم کردن بلوتوث و شبکه های وای فای می تواند ناخوشایند باشد، اما از آنجایی که می تواند مشکلات دیگر را برطرف کند، ارزش انتخاب کردن دارد.

چگونه کل گوشی را ریست کنیم؟ (بازگشت به تنظیمات کارخانه)

میلاد حیدری

کتاب بخون، بخند و خوب باش تا همه مون در آرامش باشیم... سالهاست در زمینه آموزش رایگان در زمینه های اینترنت، کامپیوتر و دنیای تکنولوژی فعالیت می کنم و هدفم ارتقای سطح علمی هموطنان عزیز در سراسر دنیاست. سوالات خود را مطرح کنید در حد توان پاسخ خواهم داد...

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام داداش من گوشیم برای اولین بار ریست کردم الان بدجوری ازش پشیمونم رفتم داخل Reset Network Settings نمیدونم به کدوم زدم هرچی اینترنت روشن میکنم با هر برنامه و بازی میرم کار نمیکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا