آموزش ترفندهای کامپیوتری

روتر شبکه چیست؟ + بهترین برندهای تولید کننده روتر شبکه

انواع روتر شبکه برای مسیریابی و تبادل داده بین سیستم‌های هوشمند خانگی و تجاری مانند انواع سرور، کامپیوتر و سایر تجهیزات هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرند. این محصولات دارای تنوع بسیار بالایی بوده و شرکت‌های متعددی در آسیا، اروپا و آمریکا به تولید و عرضه آن‌ها به بازارهای بین المللی می‌پردازند.

شرکت‌های سیسکو (cisco)، میکروتیک، تی پی لینک، تندا و دی لینک از جمله برندهای حاضر در بازار داخل ایران هستند. با توجه به تنوع این محصولات باید تلاش کنید بهترین مدل‌های روتر شبکه را با توجه به کاربری و نیاز خود در زیرساخت آی تی مورد استفاده قرار دهید، تا امکان اتصال انواع سرور و تجهیزات شبکه برای تبادل اطلاعات بر بستر اینترنت یا شبکه اترنت با کمترین تاخیر فراهم شود.

روتر شبکه چیست ؟

روتر در انگلیسی به صورت router نوشته می‌شود. ترجمه فارسی این کلمه به معنی راه پیما یا مسیریاب است. این وسیله وظیفه پیدا کردن بهترین مسیر در شبکه برای انتقال اطلاعات را بر عهده دارد. این کار با استفاده از پروتکل‌های استاندارد در لایه سوم شبکه‌های کامپیوتری انجام می‌شود. بر همین اساس، روتر شبکه نقش مهمی در کنترل ترافیک و ارسال یا دریافت داده‌ها در شبکه که توسط دیوایس‌های هوشمند و به صورت سیگنال‌های دودویی ارسال می‌شوند دارد.

یکی از نیازهای هر شرکتی که از شبکه استفاده می کند، استفاده از روتر می باشد. مطمئنا شما هم بارها اسم روتر را شنیده اید اما ممکن است درک زیادی از مفهوم آن نداشته باشید. در جامعه کنونی هنگامی که صحبت از روتر به میان می آید بسیاری از افراد آن را با مودم اشتباه می گیرند. با این وجود خوب است بدانید این دو دستگاه کاربرد متفاوتی با یکدیگر دارند. پیش از پرداختن به تفاوت این دو دستگاه خوب است بدانید فروشگاه تجهیزات شبکه ارغوان با بیش از دوازده سال تجربه ( شروع فعالیت از سال 1387) ارائه دهنده بهترین خدمات و تجهیزات شبکه با قیمتی کاملا منصفانه می باشد.

در ادامه تلاش کرده‌ایم به تعریف مفهوم روتر و تفاوت آن با مودم و سوئیچ بپردازیم. همچنین انواع روتر شبکه و بهترین برندهای عرضه کننده آن در ایران را به شما معرفی خواهیم کرد:

تفاوت روتر و سوئیچ شبکه چیست؟

word image 53451 2

از نظر فنی تبادل داده توسط روتر با استفاده از آدرس IP در لایه 3 ام شبکه یا لایه OSI و با مدیریت پاکت‌های داده (Data pockets) انجام می‌شود. این در حالی است که سوئیچ می‌تواند داده‌ها را با استفاده از آدرس فیزیکی و لایه 2 ام بین تجهیزات موجود در شبکه انتقال دهد.

تفاوت مودم و روتر شبکه چیست؟

ممکن است یک مودم (modem) بتواند مانند روتر به مسیریابی با استفاده از آدرس آی پی تجهیزات شبکه بپردازد. اما نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید در کاربرد مودم است که به عنوان یک مدولاتور-دمدولاتور کار می‌کند. این کار با تغییر شکل یا مدولاسیون سیگنال‌های حاوی اطلاعات، امکان اتصال به اینترنت را فراهم می‌کند.

این در حالی است که روتر امکان اتصال سیستم‌های هوشمند به اینترنت را ندارد و باید از طریق مودم با اینترنت تبادل داده داشته باشد.

انواع روتر شبکه

انواع روتر عبارت هستند از:

1_ روترهای wired

روترهای باسیم (wired) با استفاده از اتصال فیزیکی به تبادل داده می‌پردازند. این روترها در بسیاری از شرکت‌ها و موسسات علمی و پژوهشی برای اتصال دستگاه‌های مختلف و سیستم‌های کامپیوتری مورد استفاده قرار می‌گیرند. اتصال این تجهیزات بدون استفاده از آنتن‌ بوده و با استفاده از سیم یا کابل خواهد بود.

2_ روتر بی‌سیم

این روترها به صورت وایرلس و بدون نیاز به سیم به تبادل داده بین سیستم‌های مختلف می‌پردازند. اتصال تجهیزات هوشمند در داخل خانه با استفاده از مودم‌های دارای آنتن وای فای یکی از نمونه‌های انتقال داده با استفاده از این پروتکل‌ها به صورت بی‌سیم است.

3_ مسیریاب اصلی

برخی از روترها هستند با نام مسیریاب اصلی یا core router در شبکه شناخته می‌شوند و نقش مهمی در مسیریابی و پیدا کردن بهترین مسیر برای انتقال داده در شبکه دارند. تنظیم و استفاده از این روترها به عنوان مسیریاب برای تبادل داده با ترافیک بسیار زیاد، توسط متخصصان آی تی انجام می‌شود تا شاهد تاخیر در ارسال داده با استفاده از شبکه‌های محلی، ملی و بین المللی تبادل داده نباشیم.

به گونه‌ای که سرعت انتقال داده و استانداردهایی که توسط روتر شبکه پشتیبانی می‌شود باعث شده است که در چند سال اخیر شاهد تحول‌ بزرگی در سرعت انتقال داده در شبکه‌های محلی، ملی و اینترنت جهانی باشیم.

4_ edge routers

این روترها بر خلاف مسیریاب‌های اصلی، که در مرکز شبکه یا backbone به کار می‌روند، در لبه شبکه یا در edge مورد استفاده قرار می‌گیرند. کار این روترها برقراری ارتباط بین شبکه اصلی یا مرکزی و شبکه‌های کوچک‌تر است. از این مسیریاب‌ها با نام روتر دسترسی یا روتر مرزی نیز شناخته می‌شوند.

5_ روتر مجازی

این نوع مسیریاب وجود خارجی ندارد و در واقع نوعی نرم افزار است که بر روی سیستم‌های هوشمند کامپیوتری به ایفای نقش در قالب روتر می‌پردازد. عملکرد این روترها مانند سرورهای مجازی یا سیستم عامل‌های مجازی است. لازم است اشاره شود که روترهای مجازی کاربردهای محدودی دارند و به دلیل مزایای روترهای اصلی و فیزیکی استفاده از آن‌ها در زیرساخت شبکه‌های اصلی، محلی، خانگی و تجاری اجتناب ناپذیر است.

روتر شبکه

بهترین برندهای روتر شبکه

در چند سال اخیر، برندهای معتبر سازنده روتر در دنیا محصولات متنوعی را برای استفاده در زیرساخت شبکه یا شبکه های خانگی طراحی و روانه بازار کرده‌اند. برای همین شاید برای شما سوال باشد که بهترین برندهای تولید کننده روتر که امکان خرید روترهای آن‌ها در داخل و خارج از ایران وجود دارد کدام هستند.

در ادامه چند شرکت که در زمره بهترین برندهای روتر شبکه هستند لیست شده‌اند:

1_ سیسکو

سیسکو (cisco) یکی از برندهایی است که در داخل ایران بیشتر به دلیل عرضه سوئیچ شبکه شهرت دارد. اما این شرکت به تولید انواع روتر نیز می‌پردازد. البته قیمت بالای روترهای سیسکو یکی از دلایلی است که به خصوص در شبکه‌های کوچک از برندهای جایگزین استفاده می‌شود.

جالب است که اشاره شود سیسکو از سال 2020 میلادی شروع به استفاده از فناوری‌های جدید در ساخت محصولات خود کرده است. این فناوری‌ها امکان تبادل داده با سرعت چند گیگابیتی را فراهم کرده اند. محصولات هوشمند این برند که از AI استفاده می‌کنند، در زمره پیشرفته‌ترین محصولات عرضه شده توسط سیسکو هستند.

(برای خرید از این برند اینجا کلیک کنید)

2_ تی پی لینک

شرکت تی پی لینک یکی از تولیدکنندگان انواع مودم و روتر شبکه در آسیای شرقی است که در بازار کشورهایی مانند ایران حضور پررنگی دارد. به گونه‌ای که حجم بالایی از مودم‌های خانگی که به عنوان روتر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند از این برند هستند. قیمت مناسب و کیفیت قابل قبول محصولات عرضه شده در بازار داخل کشور یکی از دلایل فروش بالای مودم‌ها و روترهای تی پی لینک در یک دهه گذشته است.

(برای خرید از برند تی پی لینک  اینجا کلیک کنید)

3_ دی لینک

شرکت D-Link یکی دیگر از برندهای عرضه کننده انواع مودم در داخل ایران است که درصد قابل توجهی از فروش بازار را در تهران و شهرستان‌ها به خود اختصاص داده است. قیمت محصولات این برند تقریبا مشابه محصولات عرضه شده توسط برند TP-Link است. با این وجود، روترهای این دو برند تفاوت‌هایی از نظر کیفی دارند.

(برای خرید از برند دی لینک  اینجا کلیک کنید)

4_ تندا

برند تندا (Tenda) یکی دیگر از برندهای معتبری است که در داخل کشور انواع مودم و روتر شبکه را برای اتصال به شبکه جهانی اینترنت با استفاده از خطوط ADSL در بخش خانگی به بازار عرضه کرده است. از نظر برخی از کاربران مودم‌های تندا نیز کیفیت قابل قبولی برای استفاده در بخش خانگی و کسب وکارهای کوچک دارند.

(برای خرید از برندتندا اینجا کلیک کنید)

5_ زایکسل

برند سازنده مودم-روتر زایکسل (zyxel) یکی دیگر از برندهای فعال در داخل کشور است که امکان خرید محصولات آن از شرکت‌های معتبر ارائه دهنده خدمات فروش تجهیزات شبکه وجود دارد. البته نام زایکس به عنوان یک سازنده روتر شبکه برای بسیاری از کاربران ایرانی شناخته شده نیست.

(برای خرید از برندتندا اینجا کلیک کنید)

6_ میکروتیک

شرکت میکروتیک (Micro-Tik) یکی دیگر از برندهای معتبر سازنده سوئیچ و روتر شبکه است که امکان خرید محصولات آن در ایران وجود دارد. شما می‌توانید با استفاده از فروشگاه‌های آنلاین که به عرضه انواع روتر میکروتیک می‌پردازند، اطلاعات بیشتری در ارتباط با محصولات این شرکت که امکان استفاده از آن‌ها برای اتصال تجهیزات در شبکه وجود دارد به دست آورید.

(برای خرید از برندتندا اینجا کلیک کنید)

بهترین مدل‌های روتر شبکه

تفاوت انواع روتر شبکه که توسط شرکت‌های معتبر در داخل کشور عرضه شده‌اند و نظراتی که خریداران در مورد این محصولات دارند می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین مدل های روتر شبکه را برای خرید پیدا کنید. برای مثال، روتر شبکه lite-TC ساخت میکروتیک (یا روتر بی سیم زایکسل)، در زمره بهترین محصولات عرضه شده در بازار هستند که فروش بالایی را پس از عرضه تجربه کردند.

چند مودم-روتر ساخته شده توسط برندهای دی لینک و تی پی لینک نیز در بازار ایران با استقبال زیادی روبرو شدند. شما می‌توانید اطلاعات بیشتری در ارتباط با این محصولات، مشخصات و قیمت آن‌ها پس از مقایسه این محصولات در فروشگاه تجهیزات شبکه ارغوان یا سایر شرکت‌های معتبر عرضه کننده آن‌ها، در ایران به دست آورید.

پر فروش ترین و محبوب ترین این ماه

میلاد حیدری

کتاب بخون، بخند و خوب باش تا همه مون در آرامش باشیم... سالهاست در زمینه آموزش رایگان در زمینه های اینترنت، کامپیوتر و دنیای تکنولوژی فعالیت می کنم و هدفم ارتقای سطح علمی هموطنان عزیز در سراسر دنیاست. سوالات خود را مطرح کنید در حد توان پاسخ خواهم داد...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا