ریپورتاژ تبلیغاتی

دوربین دست دوم بخریم یا نه؟

یکی از موضوعاتی که با توجه به وضعیت بازار بین عکاس‌ها و فیلمبردارها جذابیت زیادی پیدا کرده است، خرید دوربین دست دوم و دیگر تجهیزات کارکرده عکاسی است. اما جست‌وجو در بازار تجهیزات عکاسی دست دوم می‌تواند به کاری چالش‌برانگیز و کلافه‌کننده تبدیل شود. با وجود انبوهی از گزینه‌های موجود در بازار و فروشنده‌های مختلف از قبیل فروشگاه‌ها یا اشخاص حقیقی در پلتفرم‌های فروش کالاهای دست دوم، اغلب افراد در این فرایند دچار سردرگمی و شک و تردید می‌شوند.

انتخاب گزینه مناسب در خرید دوربین دست دوم

اولین موردی که باید مشخص شود این است که دوربین دست دوم را با چه هدفی می‌خواهید خریداری کنید. این موضوع بسیار مهم است که دوربین خریداری‌شده با ژانر و همچنین سبک‌وسیاق عکاسی شما همخوانی داشته باشد. اگر بیشتر تمرکز شما روی عکاسی منظره است، اتوفوکوس سریع و نرخ فریم در اولویت دوم قرار دارد و کیفیت عکس و رزولوشن در درجه اول مهم است.

در مقابل، اگر بیشتر عکاسی حیات‌وحش یا ورزشی می‌کنید، باید اولویت اول را سرعت فوکوس و نرخ فریم در نظر بگیرید، زیرا در بسیاری از اوقات باید سوژه را در یک ثانیه ثبت کنید یا این‌که نیاز به عکاسی پیاپی داشته باشید تا از بین فریم‌ها، بهترین عکس را انتخاب کنید.

بسیاری از خریداران دوربین کارکرده و لنز دست دوم نیز به‌دنبال گزینه مناسبی برای فیلمبرداری هستند.

مثلاً یکی از دوربین‌هایی که همچنان بین فیلم‌بردارها خواهان زیادی دارد، دوربین EOS 5D Mark IV کانن است. این دوربین یک دوربین انقلابی بود که سپتامبر ۲۰۱۶ با قیمت ۳٬۴۹۹ دلار عرضه شد و هنوز هم تولید می‌شود و امروز در سایت کانن با قیمت ۲٬۲۹۹ دلار قابل خریداری است. البته در بازار ایران، این مدل دوربین، عموماً به‌صورت دوربین دست دوم در دسترس است.

دوربین دیگری که همچنان بین عکاسان و فیلمبرداران طرفدار دارد D850 نیکون است. این دوربین در سال ۲۰۱۷ عرضه شد و متخصصان عکاسی و فیلمبرداری استقبال زیادی از آن کردند. این دوربین نیز در سایت نیکون با قیمت ۲٬۴۹۹ دلار قابل خریداری است. در حال حاضر، Nikon D850 را نیز می‌توانید به‌صورت دوربین دست دوم در بازار ایران پیدا کنید.

دروبین عکاسی

در نهایت، بهتر است برای انتخاب گزینه مناسب، شروع به خواندن نقد و بررسی در سایت‌ها و بلاگ‌های معتبر کنید. تماشای نقد و بررسی‌های ویدیویی را نیز فراموش نکنید. از دوستان عکاس خود هم می‌توانید در انتخاب مدل مناسب کمک بگیرید و از تجربه آن‌ها بهره‌مند شوید. یا این‌که از فروشنده معتمد از فروشگاه‌های معتبر مشورت بخواهید. صحبت مستقیم با افراد باتجربه در این زمینه می‌تواند به انتخاب مدل درست کمک زیادی بکند. اما برخی از عکاسان همچنان شک دارند که آیا یک دوربین مدل پایین‌تر نو بخرند یا با همان بودجه، یک دوربین دست دوم قدرتمندتر.

خرید دوربین دست دوم برای چه کسانی مناسب است؟

سوالی که برای خیلی از خریدارها پیش می‌آید این است که اصلاً چنین مواردی و دوربین کارکرده ارزش خرید دارند یا نه؟ جواب کوتاه این است که بله؛ همچنان ارزش خرید دارند، اما به‌شرطی که به این موضوع دقت کنیم که این دوربین چه شرایطی دارد و دوربین و لنز دست دوم را از کجا می‌خریم.

نکته اول این است که ممکن است دوربین یا لنز کارکرده‌ای که می‌خریم همان روز اول عرضه خریداری شده باشد و هفت یا هشت سال کار کرده باشد. در این صورت، احتمالاً مقدار زیادی از آن دوربین کار کشیده‌اند و احتمال دارد بعداً شما را دچار مشکل کند.

نکته دوم هم این است که دوربین‌های که بالاتر مثال زدیم، بین فیلم‌بردارهای عروسی خیلی طرفدار دارند، پس امکان این وجود دارد که لیزر خورده باشند و همان‌طور که می‌دانید، این اتفاق ممکن است باعث به‌وجود آمدن پیکسل سوخته شود. منظور از لیزر خوردن، برخورد لیزرهای مورد استفاده در جشن‌ها با لنز دوربین است.

نکته سوم این است که دوربین چند شاتر خورده است؟ تعداد شاتری که یک دوربین خورده، عامل مهمی در استفاده طولانی‌مدت بعد از خرید و همچنین فروش دوربین در آینده است. پیشنهاد ما زیر ۲۰هزار شاتر است. چنین دوربینی، ارزش خرید دارد.

نکته آخری که باید در نظر داشت این است که برای همه این موارد، راه تقلب وجود دارد. مثلاً متأسفانه بعضی از افراد هستند که شاتر دوربین را عوض می‌کنند و دوربینی که مثلاً ۱۰۰هزار شاتر خورده، به‌جای دوربینی که ۱۰هزار شاتر خورده می‌فروشند؛ پس مهم‌ترین نکته این است که تجهیزات خود را از جای معتبری خریداری کنید که دوربین کارکرده یا لنز دست دوم را با گارانتی و بیمه به فروش برساند.

عکاسی با دوربین عکاسی حرفه ای

بررسی درست دوربین و لنز دست دوم

اگر برای این‌که خیال‌تان راحت شود، می‌خواهید خودتان نیز برخی موارد را بررسی کنید، باید به این نکته‌ها توجه کنید:

  • در صورت امکان، دوربین کارکرده را با چند لنز امتحان کنید. یکی از مزیت‌های خرید از فروشگاه معتبر این است که این کار را می‌توانید با لنزهای موجود در فروشگاه انجام دهید، چون در این فروشگاه‌ها لنز دست دوم نیز برای امتحان وجود دارد.
  • کپ بدنه را بردارید و قطعات داخلی مثل آینه، صفحه فوکوس و محل اتصال لنز را بررسی کنید و مطمئن شوید که لکه یا کثیفی روی این قسمت‌ها وجود ندارد.
  • در تنظیمات دوربین همه موارد را بررسی کنید و ببینید که تنظیمات مختلف عملکرد درستی دارند یا خیر.
  • دوربین را از لحاظ پیکسل‌های سوخته بررسی کنید. پیکسل سوخته فوتودیودی است که دیگر انرژی دریافت نمی‌کند و در قالب یک نقطه کوچک سیاه ظاهر می‌شود. برای بررسی این مورد دوربین را در حالت Live View قرار دهید و رو به آسمان بگیرید. در این حالت می‌توان نقاط مذکور را به‌راحتی یافت. در صورت وجود یکی‌دو نقطه، مشکلی وجود ندارد اما وجود بیش از چهار نقطه، نشانه استفاده زیاد یا نادرست است.
  • اطمینان یابید خط و خشی روی سنسور وجود ندارد. برای این کار با گشودگی f/16 یا f/22 از یک سوژه روشن یا دیوار سفید عکس بگیرید. سپس روی عکس زوم کنید و ببینید که آیا خط اضافه‌ای روی عکس هست یا نه. وجود چنین خطوطی، ممکن است نشان‌دهنده وجود خط و خش روی سنسور باشند.
  • بدنه دوربین دست دوم را از لحاظ خمیدگی یا تورفتگی عمیق بررسی کنید. این موضوع نشان‌دهنده این است که دوربین از دست عکاس افتاده است و سقوطی که باعث تورفتگی شده باشد، احتمالاً عملکرد دوربین را نیز دچار مشکل می‌کند. البته که خط و خش‌های سطحی ممکن است روی دوربین وجود داشته باشد و این موضوع در عملکرد دوربین تأثیری ندارد.
  • از فروشنده درباره مسائل مختلف مربوط به دوربین کاکرده سوال کنید. مثلاً این‌که آیا دوربین مورد نظر توسط شخص استفاده می‌شده یا به افراد مختلف اجاره داده می‌شده. بیشتر در چه محیطی استفاده شده است؟ یا هر سوال دیگری که به ذهن‌تان می‌رسد. یک فروشنده خوب به شما مشورت درست می‌دهد و درباره همه موارد پاسخ‌گو است.
  • لنزها و تجهیزات جانبی درستی برای دوربین دست دوم خود انتخاب کنید. می‌توانید از همان فروشگاهی که دوربین را خریده‌اید، لنز دست دوم نیز خریداری کنید؛ به‌شرطی که از سلامت لنز اطمینان یابید.

نتیجه‌گیری

خرید دوربین کارکرده و لنز دست دوم و کلاً تجهیزات عکاسی و فیلمبرداری دست دوم، کاری است که نباید در آن عجله کرد. باید انتخاب گزینه مناسب و فروشنده معتبر با صبوری انجام گیرد تا با خیال راحت مبلغ مورد نیاز را هزینه کنید و بعداً از خرید خود پشیمان نشوید. بعضی مواقع، ممکن است با بودجه‌ای که در اختیار دارید، خرید یک دوربین دست دوم قدرتمند منطقی‌تر از خرید یک دوربین نوی رده متوسط باشد.

میلاد حیدری

کتاب بخون، بخند و خوب باش تا همه مون در آرامش باشیم... سالهاست در زمینه آموزش رایگان در زمینه های اینترنت، کامپیوتر و دنیای تکنولوژی فعالیت می کنم و هدفم ارتقای سطح علمی هموطنان عزیز در سراسر دنیاست. سوالات خود را مطرح کنید در حد توان پاسخ خواهم داد...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا