آموزش های متنوع دیگر

چطور در ایران یک تریدر ارزهای دیجیتال موفق شویم؟

در سال‌های اخیر، ترید کردن یا تریدری در بازار ارز دیجیتال به یکی از پردرآمدترین شغل‌ها تبدیل شده است. هر روزه افراد زیادی در کلاس‌های آموزشی معامله ارز دیجیتال شرکت می‌کنند تا آموزش‌های لازم برای حضور در این بازار را ببینند. اما آموزش تنها قدم برای تبدیل شدن به یک تریدر ارز دیجیتال موفق در ایران نیست. این مسیر، یک مسیر بسیار طولانی و پر پیچ و خم است که هر لحظه امکان دارد که شما را به طور کامل از رده خارج کند. برای موفقیت در این مسیر، باید روش درست را انتخاب کنید و در نهایت تبدیل به یک تریدر حرفه‌ای شوید.

ترید چیست و تریدر به چه کسی گفته می‌شود؟

به طور کلی، ترید (Trade) به معنای خرید و فروش ارز دیجیتال، سهام، بورس و هر دارایی دیگری است. ترید تنها محدود به بازار ارز دیجیتال نمی‌شود. هر زمانی که شما یک دارایی را بر اساس نوسانات آن خرید و فروش کنید، ترید انجام داده‌اید. ترید یکی از چندین شغل پردرآمد در جهان است و محدودیت به کشور خاصی نمی‌شود. هر فردی با دانش و تجربه خودش می‌توانید در هر کشوری، ترید انجام داده و کسب درآمد کند. ترید به صورت فردی یا گروهی هم انجام می‌شود. برخی از شرکت‌های بزرگ، مسئولیت ترید دارایی‌های خود را به عهده یک تیم متخصص می‌گذارند که این کار، کاملا گروهی است.

فردی که به صورت تخصصی، ترید انجام می‌دهد و از این راه کسب درآمد می‌کند، تریدر (Trader) یا معامله‌گر شناخته می‌شود. تریدرها ممکن است که در چندین بازار مالی از جمله ارز دیجیتال یا بورس فعالیت کنند. تریدرها برای انجام معاملات خود، باید شرایط، روند و چارت قیمت یک دارایی را به خوبی بررسی کنند. پس از انجام این بررسی و تحلیل، به یک اجماعی می‌رسند که زمان مناسب برای خرید یا فروش یک دارایی را مشخص می‌کند. پیدا کردن زمان درست برای خرید یا فروش و ورود یا خروج از یک معامله، اصلا کار ساده‌ای نیست. تمامی بازارهای مالی، به خصوص بازار ارز دیجیتال، نوسانات شدید و غیر قابل پیش‌بینی دارند. تریدر باید به قدری مهارت، دانش و تجربه در این مسیر داشته باشد که به سادگی معاملات پرسود یا ریسکی را تشخیص دهد.

1 2

چطور بفهمیم تریدری مناسب من است؟

هر فردی، با هر روحیه و ویژگی نمی‌تواند تریدر شود. این شغل به روحیه خاصی نیاز دارد. همان‌طور که می‌دانید، بازار ارز دیجیتال پرنوسان است و نوسانات آن هیچوقت به طور صد درصدی قابل پیش‌بینی نیست. پس، اگر همیشه توقع موفقیت و سود کردن در معاملات را دارید، این شغل برای شما مناسب نیست. چرا که شاید از هر ۵ معامله، ۱ معامله شما با شکست رو به رو شود. در این شرایط شما باید توانایی برای تلاش مجدد را داشته باشید. به طور کلی، اگر هنوز اطمینان ندارید که این شغل برای شما مناسب است، می‌توانید با سرمایه و دارایی کم، وارد بازار شوید و خود را محک بزنید. البته، این روش پس از دیدن آموزش‌های لازم و تمرین‌های فراوان پیشنهاد می‌شود.

برای تریدر شدن در ایران به چه ابزارهای نیاز داریم؟

تریدری هم مانند هر شغل دیگری، نیازمند ابزارهایی است. اما این ابزارها، همگی ابزارهایی فیزیکی نیستند. بلکه، بسیاری از آنها، در ذهن یک فرد تریدر وجود دارد. در ایران، با توجه به برخی محدودیت‌هایی که وجود دارد، ابزارهای یک تریدر کمی پیچیده‌تر می‌شود که در ادامه، به آنها می‌پردازیم.

دانش و مهارت

اولین و مهم‌ترین ابزار برای تریدر شدن در ایران، دانش و مهارت در این زمینه است. یک تریدر، زمانی می‌تواند به موفقیت در این شغل برسد که به اندازه کافی یاد گرفته و تمرین کرده باشد. هر چه تجربه و مهارت در این زمینه بیشتر باشد، درصد موفقیت نیز بالاتر می‌رود. تریدری هم مانند هر شغل دیگری، نیازمند تمرین و استمرار است.

برای کسب دانش و مهارت در زمینه تریدری، می‌توانید در کلاس‌های آموزشی مربوط به این حوزه شرکت کنید. البته، ویدیوها و مقلات آموزشی زیادی هم در این زمینه وجود دارد که به یادگیری شما بیشتر کمک می‌کند. فراموش نکنید که برای یادگیری، باید از منابعی معتبر کمک بگیرید. قبل از شروع یادگیری نیز، سبک معاملاتی خود را انتخاب کنید و تنها روی همان سبک معاملاتی تمرکز کنید.

1 1

سرمایه و دارایی

سرمایه دومین ابزار برای شروع تریدر شدن در ایران و هر جای دنیا است. شما برای شروع معاملات خود باید مقداری سرمایه اولیه داشته باشید تا با کمک آن، مقداری ارز دیجیتال یا سهام خریداری کنید. میزان این سرمایه به خود شما بستگی دارد؛ ولی چه بهتر است که با سرمایه کم شروع کنید تا ضرر کمتری به دارایی خود بزنید. معمولا در اوایل مسیر تریدر شدن، ضررهای زیادی اتفاق می‌افتد که هر چه این ضررها وسعت کمتری داشته باشد، بهتر است.

دستگاه یا سخت افزار

شما برای شروع ترید کردن، نیازمند سیستم یا تلفن همراهی هوشمند هستید که به اینترنت متصل شود. در واقع، شما از طریق این سخت افزار، به بازار متصل می‌شوید و روند قیمت دارایی‌ها را بررسی می‌کنید. میزان کیفیت این دستگاه سخت افزار، بستگی به خودتان دارد. بسیاری از تریدرهای حرفه‌ای، معاملات خود را در چندین مانیتور بزرگ بررسی کرده و دنبال می‌کنند. برخی دیگر نیز، ترجیح می‌دهند که با یک تلفن همراه ساده یا یک لپ‌تاپ ساده شروع کنند. هر دو این موارد شدنی است و تقریبا در اوایل راه، محدودیتی برای شما ایجاد نمی‌کند.

صرافی ارز دیجیتال

شما برای انجام معاملات ارز دیجیتال خود نیازمند یک صرافی هستید. در واقع، به کمک این صرافی، دارایی خود را به یک دارایی ارز دیجیتال دیگر تبدیل می‌کنید. معاملات شما در این صرافی انجام می‌شود و اعتبار و امنیت این صرافی اهمیت بالایی دارد. پس، در انتخاب آن به شدت دقت کنید.

در ایران، محدودیت‌هایی برای استفاده کاربران ایرانی از صرافی‌های خارجی و بین المللی معتبر وجود دارد. این محدودیت‌ها، به دلیل تحریم‌ها موجود است و به کاربران ایرانی، امکان فعالیت در این صرافی‌ها را نمی‌دهد. مگر در شرایطی خاص یا انجام احراز هویت با مدارک جعلی این امکان فراهم می‌شود که باز هم ریسک بالایی دارد.

در این شرایط، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که از یک صرافی معتبر داخل ایران برای انجام معاملات خود استفاده کنید. صرافی‌های داخل ایران، احراز هویت بسیار ساده‌ای دارند. به طور مستقیم هم از تومان پشتیبانی می‌کنند. یعنی شما به طور مستقیم می‌توانید از حساب بانکی خود، مقداری تومان به صرافی واریز کرده و آن را به ارز دیجیتال تبدیل کنید.

2 1

کیف پول ارز دیجیتال

در نهایت، به تنها ابزاری که برای تکمیل شغل تریدری نیاز دارید، داشتن یک کیف پول ارز دیجیتال است. کیف پول‌های ارز دیجیتال، شامل دو نوع سخت افزاری و نرم‌افزاری می‌شوند. کیف پول‌های سخت افزاری، باید خریداری شوند و در ایران نیز با قیمت بالایی به فروش می‌رسند؛ ولی امنیت بالایی دارند. معمولا استفاده از کیف پول‌های سخت افزاری، به سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال پیشنهاد می‌شود. چرا که این افراد، قصد نگهداری طولانی مدت یک دارایی ارز دیجیتال باارزش را دارند و امنیت بالایی را می‌خواهند.

در مقابل، کیف پول‌های نرم‌افزاری رایگان هستند و بسیاری از آنها، روی تلفن همراه نیز نصب می‌شوند. برخی از این کیف پول‌ها، دسترسی به صرافی‌های غیرمتمرکز ایجاد می‌کنند. امنیت نسبتا خوبی هم دارند. شما می‌توانید پس از انجام معاملات، دارایی خود را به کیف پول انتقال دهید.

بهترین مسیر برای تریدر شدن کدام است؟

بهترین مسیر برای تریدر شدن، در مرحله اول به آموزش شما بستگی دارد. در واقع، شروع ترید از آموزش است و سپس، ادامه پیدا می‌کند.

  • آموزش: برای آموزش ترید، ابتدا باید یک دید کلی نسبت به سبک‌های معاملاتی داشته باشید. بسیاری از سبک‌های معاملاتی، خیلی پیچیده هستند و همه تریدرها، از آنها استفاده نمی‌کنند. پس از انتخاب سبک معاملاتی، باید بهترین آموزش آن سبک را پیدا کرده یا در کلاس آموزشی آن شرکت کنید. انتخاب صحیح منبع آموزش مهم است. کوچک‌ترین اشتباه در آموزش، می‌تواند تا سال‌ها شما را از مسیر تریدر شدن دور کند.
  • تمرین: پس از هر قدم آموزش ترید، شما باید تمرین‌های زیادی را روی چارت ارزهای دیجیتال انجام دهید. آموزش ارز دیجیتال و یادگیری ترید در این بازار، به تمرین شما بستگی دارد. هر چه تمرین بیشتری انجام شود، مهارت و تجربه شما نیز بالاتر می‌رود.
  • مطالعه: در کنار آموزش هر مهارت یا شغلی، باید مطالعه در همان زمینه انجام شود. کتاب‌های مهم مربوط به سبک معاملاتی خود را بخوانید. از گفته‌های داخل این کتاب‌ها، در تمرین‌های خود استفاده کنید.

3 1

  • روانشناسی بازار: فعالیت در بازار ارز دیجیتال، به کمی مهارت روانشناسی بازار نیز بستگی دارد. روانشناسی بازار همان پیدا کردن موقعیت درست برای باز کردن یا بستن یک معامله است. همان‌طور که می‌دانید، پشت این بازار پرنوسان، انسان‌هایی حضور دارند که همگی دارای احساس هستند. مبحث عرضه و تقاضا دقیقا مربوط به روانشناسی بازار می‌شود. زمانی که عرضه کم باشد، تقاضا زیاد شده و قیمت افزایش پیدا می‌کند.

یک تریدر موفق چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

همان‌طور که اشاره کردیم، شغل تریدری، یک شغل حساس و پرریسک است و به وجود ویژگی‌هایی در آن فرد بستگی دارد. اگر قصد تریدر شدن را دارید؛ ولی مطمئن نیستید که این شغل مناسب شما است، بهتر است که با ویژگی‌های یک تریدر موفق آشنا شوید. یک تریدر دقیقا باید چه ویژگی‌هایی در خود داشته باشد تا در این شغل موفق شود؟

  • تمرکز: اولین و مهم‌ترین ویژگی، تمرکز است. معمولا افرادی که ذهنی آشفته دارند یا درگیر پرش ذهن هستند، نمی‌توانند در این شغل موفق شوند. برای ایجاد تمرکز پیشنهاد می‌شود که در یک محیط آرام و به دور از صداهای مزاحم کار کرده و تمام منابع حواس پرتی را از خود دور کنید.
  • صبوری: یکی دیگر از ویژگی‌های مهم یک تریدر موفق، صبوری است. بازارهای مالی همیشه به آن شکلی که ما پیش‌بینی میکنیم، پیش نمی‌روند. پس، ممکن است که بسیاری از معاملات با شکست یا حتی ضرر رو به رو شوند. در این شرایط، باید صبور باشید و مجددا تلاش کنید. افرادی که صبور نیستند، خیلی سریع از مسیر کناره‌گیری می‌کنند و از کسب درآمد از بازار مالی ناامید می‌شوند.
  • مدیریت احساسات: یک تریدر باید همیشه احساسات خودش را مدیریت کرده و با منطق تصمیم‌گیری کند. معمولا افراد احساساتی به خوبی نمی‌توانند از سرمایه خود در برابر ضررها محافظت کنند. به همین دلیل، خیلی زود در این مسیر شکست می‌خورند و همه دارایی خود را از دست می‌دهند.
  • انگیزه: انگیزه زیاد در یک فرد باعث می‌شود که دائما در تلاش باشد و روی نقاط ضعف خودش کار کند. ترید کردن نیاز به انگیزه بالایی دارد. چرا که هر لحظه امکان شکست وجود دارد و شما در این شرایط نباید کناره‌گیری کنید.

جمع‌بندی

آموزش ارز دیجیتال و ترید، نیازمند روحیه‌ای صبور و پرتلاش است. شاید به همین دلیل است که بسیاری از تریدرها، از همان ابتدای مسیر، تنها با یک شکست به طور کامل از این بازار کناره‌گیری می‌کنند. تریدر شدن، تنها نیازمند ابزارهای فیزیکی و نرم‌افزاری نیست. شما باید ویژگی‌های شخصیتی خاصی در خود داشته باشید تا بتوانید در این بازار فعالیت کنید. تمرین و پشتکار بهترین ابزار برای تبدیل شدن به یک تریدر موفق در ایران است.

منبع: /https://bitpin.ir/academy/what-is-cryptocurrency-trading

میلاد حیدری

کتاب بخون، بخند و خوب باش تا همه مون در آرامش باشیم... سالهاست در زمینه آموزش رایگان در زمینه های اینترنت، کامپیوتر و دنیای تکنولوژی فعالیت می کنم و هدفم ارتقای سطح علمی هموطنان عزیز در سراسر دنیاست. سوالات خود را مطرح کنید در حد توان پاسخ خواهم داد...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا