آموزش های متنوع دیگر

راهنمای کار با دستگاه سی ان سی چوب

دستگاه سی ان سی چوب یکی از کاربردی ترین دستگاه های هر کارگاهی است . دستگاه سی ان سی چوب کاربرد های فراوانی دارد و به همین علت اصولا تقاضا برای آن بسیار بالا است . در ادامه با ما همراه باشید تا باهم به دنیای کار با دستگاه سی ان سی چوب سفر کنیم .

دستگاه سی ان سی چوب

احتمالا در مقاله های قبلی ای که توسط تیم ما تهیه شده بودند حسابی با دستگاه سی ان سی اشنا شده باشید اما برای آن دسته از دوستانی که تاحالا در مورد در رابطه با این دستگاه چیزی نشنیدند توضیحات اولیه ای را برای اشنایی ارائه میدهیم.

دستگاه سی ان سی که نامش خلاصه عبارت Computer Numerical Control   است . یعنی که این دستگاه تمام اتوماتیک است و توسط کامپیوتر کنترل میشود . دستگاه سی ان سی چوب اصولا برای تراش کاری اشکال پر جزئیات و دشوار استفاده میشود اما با توجه به دقت سرعت و هزینه پایینتر نسبت به نیرو کار استفاده از ان تقریبا برای تمامی شاخه های تراشکاری چوب به صرفه و محبوب شده است .

دستگاه سی ان سی چگونه کار میکند ؟

برای درک بهتر عملکرد دستگاه سی ان سی عملکرد آن را به دو دسته تقسیم میکنیم :

  • بخش مکانیکی دستگاه
  • بخش نرم افزاری دستگاه

معرفی این دستگاه را با بخش مکانیکی شروع میکنیم. این دستگاه دارای یک الکتوموتور است که به عنوان قلب حرکتی و اصلی ان عمل میکند .در حقیقت روشن شدن دستگاه به واسطه فعال شدن الکتوموتور ان و به کمک ان چرخش اسپیندل آن است . قابل توجه داشته باشید که تفاوت قیمت ها در این دستگاه به واسطه تعداد محور های اسپیندل است. هرچقدر دستگاه از تعداد اسپیندل بیشتری برخوردار باشد عملکرد و توانایی آن نیز بالا میرود و همانطور که قابل حدس است قیمت آن نیز به همانقدر بالا میرود .

پس در حقیقت شما در حین خرید یا کار کردن با این دستگاه باید به سه بخش فیزیکی آن توجه کنید . محور اسپیندل و الکتوموتور.

برای بخش نرم افزاری دستگاه میتوان گفت که نرم افزار دستگاه سی ان سی چوب عمدتا رابطی است بین کاربر و دستگاه برای مطلع کردن دستگاه سی ان سی از طرح های مورد نظر شما. بخش نرم افزاری دستگاه سی ان سی مسئولیت دریافت مختصات برش و طرح را بر عهده دارد .

* توجه کنید که ممکن است بخش نرم افزاری دستگاه سی ان سی شرکت های مختلف باهم تفاوت داشته باشند اما عمدتا همه انها مبنا بر اعداد کار میکنند .

سی ان سی

برای کار با این دستگاه به چه مهارت هایی نیاز داریم ؟

اگر برای خرید دستگاه سی ان سی برنامه دارید یا میخواهید شغلی به عنوان تکنیسین دستگاه سی ان سی چوب پیدا کنید باید به چندی از مهارت ها دست پیدا بکنید. در ادامه با ما همراه باشید تا به شما مهارت هایی که برای کار با این دستگاه نیاز دارید را معرفی کنیم .

مهارت کار با نرم افزار های گرافیکی

برای برش دادن الگو های مورد نظر روی چوب و استفاده از دستگاه سی ان سی چوب ابتدا شما باید طرح مورد نظر را در نرم افزار های گرافیکی طراحی کنید . نرم افزار های بسیاری در این زمینه موجود هستند اما بهترین انها نرم افزار های تری دی مکس و اتوکد محسوب میشوند.

شما باید به مهارت های حداقلی در یکی از این نرم افزار ها مسلط شوید حتی با وجود طرح های اماده گوگل اگر برنامه ای برای موفق شدن دارید بهتر است خود استین بالا زده و به کپی برداری نه بگویید .

مهارت کار با نرم افزار artcam

ارتکم یکی از مهم ترین نرم افزار های مورد نیاز دستگاه سی ان سی چوب است. شما به عنوان یک اپراتور دستگاه سی ان سی نمیتوانید بدون این نرم افزار طرح های مورد نظر را روی چوب پیاده کنید. شما برای شروع باید به مهارت های اولیه این نرم افزار مثل استفاده از صفحه نمایش و وارد کردن اطلاعات و مختصات مسلط باشید . در حقیقت این نرم افزار احتمالا سخت ترین مهارتی است که شما برای کار کردن با دستگاه سی ان سی چوب نیاز دارید .

اشنایی با زبان برنامه نویسی g code

زبان برنامه نویسی استفاده شده در دستگاه سی ان سی زبان جی کد است. برای این که بتوانید از نرم افزار های پیش فرض این دستگاه استفاده کنید شما نیاز دارید به مبانی ابتدایی جی کد مسلط شوید. درست است که نرم افزار های گرافیکی ای که قبلا برای استفاده از این دستگاه به شما معرفی کردیم قابلیت ذخیره پروژه ها به صورت جی کد را دارند اما بهتر است که برای امادگی برای رو به رویی با مشکلات پیش رو حداقل سری از این نرم افزار در بیارید .

همیشه یک نفر به عنوان ناظر دستگاه حضور داشته باشد .

درست است دستگاه سی ان سی چوب تمام مبنا و هدفش تمام اتوماتیک کردن پروسه تراش کاری و حذف کردن نیرو کار انسانی در روند تولید است اما باز با این حال بهتر است یک اپراتور به صورت مداوم دستگاه راه زیر نظر بگیرد زیرا ممکن است در روند وارد کردن اطلاعات خطا کوچکی رخ بدهد یا مشکل فنی ای پیش بیاید که ضرر جبران نا پذیری به کارگاه بزند .

مواردی که باید هنگام کار به آن توجه کنید

  • مسیر حرکت ابزار برشی سی ان سی را کنترل کنید تا صدمه احتمالی آن را متوفق کنید
  • مطمعین شوید که سرعت دستگاه با سرعت تنظیمی شما همخوانی دارد
  • از مسافتی که قطعات برش خورده پرت میشوند مطمعین شوید که به کسی صدمه نرسد
  • اگر در حین پروسه تراش کاری مشکلی پیش امد حتما از قبل برنامه ای مشخص برای خاموش کردن دستگاه داشته باشید . باید بتوانید در ثانیه های اولیه مقعیت اضطراری برق دستگاه را قطع کرده و فضا را ایمن کنید
  • در صورت به وجود امدن مشکلی حتما ابتدا برق دستگاه را قطع کنید و سپس نزدیک دستگاه شوید .
  • در صورت عدم تمرکز شما یا تیم شما تحت هیچ شرایطی چند ساعت کار را به ریسک حادثه ترجیه ندهید

مقدمات دستگاه سی ان سی چوب

حتما از وسایل ایمنی مثل عینک و دستکش استفاده کنید . مطمعین شوید که خطرات احتمالی مثل گوشواره لباس گشاد موی بلند برای شما خطر افرین نباشند . در ضمن حتما در محدوده نظارت بر روی دستگاه کلید خاموشی اضطراری قرار دهید . بگذارید دستگاه خنک شود و زیادی آن را تحت فشار نگذارید .مطمعین شوید که همه بخش های دستگاه تمیز هستند و قبل از سرویس کردن دستگاه سی ان سی چوب برق الکتوروموتور آن را حتما خاموش کنید . حتما مطمعین شوید که قطعه ای که در حال تراش کاری است به طور ایمن و محکم زیر دستگاه قرار گرفته است

کلام پایانی

دستگاه سی ان سی هم مانند هر دستگاه دیگه احتمالا کمی وقت ببرد تا شما استاد آن شوید. برای استاد شدن در این دستگاه بهتر است ابتدا مهارت هایی که نام بردیم را به خوبی فراگیرید و سپس در یک کارگاه به صورت کاراموزی یا کارپاره وقت برای شروع مشغول شوید تا زیر و خم آن را یاد بگیرید. مانند هر کار دیگر احتمالا در این روند با مشکلات و پستی بلندی هایی مواجه شید اما همیشه یادتون باشه که بدون سختی ادم پیشرفت نمیکنه !

میلاد حیدری

کتاب بخون، بخند و خوب باش تا همه مون در آرامش باشیم... سالهاست در زمینه آموزش رایگان در زمینه های اینترنت، کامپیوتر و دنیای تکنولوژی فعالیت می کنم و هدفم ارتقای سطح علمی هموطنان عزیز در سراسر دنیاست. سوالات خود را مطرح کنید در حد توان پاسخ خواهم داد...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا