آموزش ترفندهای کامپیوتری

زبان برنامه نویسی پایتون بهتر است یا جاوا؟

برای پاسخ به این سوال یک لحظه برنامه‌نویسی را بگذارید کنار و به ماشینها فکر کنید… به نظر شما بین دو اتومبیل تسلا و لامبورگینی کدام بهترند؟ بعضی افراد تسلا را دوست دارند و برخی لامبورگینی، خیلی‌ها هم هیچکدام به کارشان نمی‌آید (البته چون پولش را ندارند!). البته به نظر خیلی از افراد هم مقایسه این دو با هم کار درستی نیست. بعضی ها هم این وسط آموزش Php  را پیشنهاد می کنند. حالا برگردیم به زبانهای برنامه‌نویسی…

کدام زبان بهتر است، جاوا یا پایتون؟

اگر جز افرادی هستید که جواب این سوال خیلی برایتان مهم است و دنبال پاسخ درست هستید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را بخوانید.

بعضی از برنامه‌نویسان مبتدی هستند که روی یک زبان (پایتون، جاوا، C#، جاوا اسکریپت و غیره) تعصب دارند و سر آن قسم می‌خورند! واقعیت اینست که زبانهای برنامه‌نویسی هر کدام شیرینی و ویژگیهای خاص خودشان را دارند. پس به جای جبهه گرفتن در پاسخ به این سوال که جاوا بهتر است یا پایتون، ما شما را راهنمایی خواهیم کرد تا بفهمید کدام زبان مناسب‌تر است.

برنامه‌نویسان زیادی هستند که در تصمیم‌گیری در انتخاب زبان برنامه‌نویسی گیج می‌شوند. اگر جاوا را انتخاب کنند و بعد پایتون تقاضای بیشتری داشته باشد با برعکس پایتون یاد بگیرند و در نهایت جاوا طرفدار داشته باشد، چه؟ پس برای درآمدن از این سردرگمی باید به نظرسنجی‌ها رجوع کنیم…

آمار موثق:

  • بر اساس آمار Tiobe Index، جاوا با ۱۶٫۶۱% خواهان بیشتری دارد و پایتون بر اساس عملکرد، قابلیتهای کدنویسی و محبوبیت با ۹٫۸۷۴% در جایگاه سوم است.
  • Statista هم اینطور نشان می‌دهد که حدود یک پنجم تحقیقات گوگل در زمینه زبانهای برنامه‌نویسی پرطرفدار در سال ۲۰۱۹ مربوط به زبان جاواست که نسبت به پایتون، در جایگاه دوم قرار می‌گیرد.
  • اگر آمار Google Trends را بررسی کنیم از نظر مردم سراسر دنیا هر دو زبان تقریبا در یک سطح قرار دارند.

البته می‌دانیم که با بررسی این آمار، باز هم در انتخاب زبان سر در گم هستید بنابراین بهتر است چند عامل تاثیرگذار که می‌تواند در تصمیم‌گیری به شما کمک کند را بررسی کنیم. اول از همه یادتان باشد همه زبانها اساسا یکی هستند و هر کدام کم و بیش می‌توانند همان کار را به روش دیگری انجام دهند. اگر پایتون مزایایی دارد، بی‌عیب هم نیست و همین مسئله در مورد جاوا هم صادق است. حالا عوامل و تفاوتهای اصلی هر زبان را با هم مقایسه می‌کنیم…

۱-نحوه یادگیری زبان

اول سینتکس گرفتن دو عدد در جاوا را ببینید…

زبان برنامه نویسی جاوا

حالا همین کد در پایتون:

زبان برنامه نویسی پایتون

پایتون یک زبان برنامه‌نویسی تایپی پویاست که یعنی نیازی به تعریف متغیرها ندارد. در حالیکه جاوا یک زبان برنامه‌نویسی تایپی است که باید همه متغیرها صراحتا تعریف شوند. با توجه به کد بالا می‌بینید که یادگیری پایتون برای برنامه‌نویسان تازه‌کار نسبتا آسانتر است اما بد نیست این را هم بدانید که در پایتون (نسبت به جاوا)، بسیاری از جزئیات داخلی از دید برنامه‌نویسان پنهان می‌ماند.

مثلا در کد پایتون بالا به این موضوع اشاره نشده که متغیرهای اول و دوم عدد صحیح هستند پس شما نمی‌توانید بفهمید که چه نوع داده‌ای در این متغیرها قرار گرفته است. خب، اگر دانشجوی علوم کامپیوتر نیستید یا به اصول برنامه‌نویسی علاقه ندارید اما به این نیاز دارید یک زبان برنامه‌نویسی یاد بگیرید، سراغ پایتون بروید. اما اگر دانشجوی این رشته هستید و یا به این حوزه علاقه‌مندید، جاوا برایتان مناسب‌تر است. خلاصه اینکه پایتون کارتان را راه می‌اندازد ولی یادگیری جاوا کمی دشوارتر است.

۲-عملکرد

در بخش توسعه برنامه، کارفرمایان به عملکرد یا سرعت کار با برنامه اهمیت می‌دهند. جاوا یک ماشین مجازی یا JVM دارد، پس یک زبان کامپایل شده است و برای اجرای کد زمان کمتری نیاز دارد. پایتون هم یک زبان تفسیر شده است و نوع داده را در زمان اجرا تعیین می‌کند که به همین دلیل کندتر از جاوا خواهد بود. پس در توسعه برنامه‌های سنگین، اولویت با جاواست. لازم است این را هم بگوییم که توسعه‌دهندگان می‌توانند سرعت اجرای کد پایتون را با استفاده از PyPy، CPython یا Cython بالا ببرند. یا از Jython برای کامپایل کد پایتون در کد بایتی جاوا و Cython برای کامپایل کد پایتون در کد C یا C++ استفاده کنند.

برنامه نویسی هوش مصنوعی با پایتون (مزایا و کاربردها)

۳-برخورداری از پشتیبانی جامعه برنامه‌نویسان

اینکه یک جامعه بزرگ از زبانی که به آن زبان برنامه می‌نویسید شما را حمایت و راهنمایی کند، بسیار مهم است. شما می‌توانید برای مشکلاتی که در زمینه کدنویسی دارید از دیگران کمک بگیرید و حتی به بقیه راه‌حل ارائه بدهید. جاوا و پایتون هر دو جامعه برنامه‌نویسی بزرگی دارند. در ضمن برای یادگیری هر دو زبان منابع، انجمنها و کتابهای زیادی هستند که می‌توانید از آنها بهره ببرید. پلتفرمهایی مثل GitHub و StackOverflow هم کمکتان می‌کنند.

جاوا محصولی از شرکت اوراکل است. در نتیجه کنوانسیونهایی مثل JavaWorld، Oracle Code One و JavaRanch باعث محبوبیت جهانی این زبان در توسعه نرم‌افزار هستند. چندین گروه کاربری (JUG) هم در سراسر دنیا وجود دارد. رویدادهای مهم مختلفی مثل JavaOne هم توسط برنامه‌نویسان جاوا برگزار می‌شود.

پایتون یک جامعه بزرگ با بیش از ۱۳۶۷ گروه کاربری پایتون در ۳۷ کشور و ۱۹۱ شهر دارد. PySlackers، کنوانسیون PyCon، PyLadies و کانالهای FreeNode IRC پایتون باعثتنوع برنامه‌نویسان می‌شوند.

۴-موارد کاربردی

احتمالا نام جاوا را در هر جایی شنیده‌اید. این زبان هم در اپلیکیشنهای وب و هم اپلیکیشنهای اندروید کاربرد دارد. اکثر برنامه‌های پیچیده معمولا به زبان جاوا نوشته می‌شوند و دلیل آن هم خوب بودن این زبان برای ساخت اپلیکیشنها در مقیاس بزرگ است. جاوا برای اپلیکیشنهای دسکتاپ، اپلیکیشنهای نهفته، اپلیکیشنهای پردازش داده، موبایل و وب اپلیکیشنها و ارائه راه‌حل در سطح سازمانی مناسب است. کتابخانه‌ها و فریم‌ورکهای بسیار متنوع این زبان هم به اضافه کردن قابلیتهای جدید به برنامه‌ها یا اپلیکیشنها کمک می‌کنند.

پایتون در بین ریاضیدانان و فیزیکدانها محبوبیت خاصی دارد. این زبان در یادگیری ماشین، یادگیری عمقی ماشین و به طور کلی در زمینه هوش مصنوعی کاربرد دارد. این زبان در تجزیه و تحلیل و تجسم داده‌ها خیلی به درد می‌خورد. پایتون در توسعه وب یا بک‌اند اپلیکیشنهای وب با استفاده از فریم‌ورک‌های معروفی مثل Django، Tornado، Flask یا CherryPy هم کاربرد دارد. از این زبان در زمینه اینترنت اشیا، بازیها، نمونه اولیه، اپلیکیشنهای طراحی گرافیک کاربرد دارد و اغلب توسط مدیر سیستمها برای اتوماتیک کردن کارها استفاده می‌شود. کتابخانه‌های پایتون در تحقیقات و محاسبات خیلی کارآمد هستند. البته این زبان در توسعه موبایل خیلی کارایی ندارد.

۵-کار و دستمزد

شرکتهای بزرگ زیادی از جاوا برای ایجاد اپلیکیشنهای بزرگ و سازمانی‌شان استفاده می‌کنند. در اپلیکیشنهای اندروید هم از جاوا استفاده می‌شود بنابراین تقاضا در بازار کار برای این زبان زیاد است. شرکتهای مطرحی مثل Uber، Airbnb، Twitter، Amazon، eBay، Linkedin و … از جاوا به عنوان یکی از ابزارهای فناوری‌شان استفاده می‌کنند. این یعنی پیدا کردن شغل به عنوان توسعه‌دهنده جاوا نسبتا کار آسانی است. با دیدن سایت StackOverflow می‌توانید مشاغل مربوط به توسعه‌دهندگان جاوا را بررسی کنید.

میانگین دستمزد توسعه‌دهنده جاوا در هند طبق آمار سایت Glassdoor 440049 روپیه در سال است.

شغل برنامه نویسی در کانادا (مهارتهای لازم و حقوق)

بخش فرانت اند اینستاگرام iOS به زبان Objective-C و بک‌اند آن به زبان پایتون نوشته شده است. شرکتهای بزرگ دیگری مثل گوگل، Spotify، Netflix، Uber، Dropbox، Reddit و Pinterest از پایتون استفاده کرده‌اند. با این وجود لازم است این را بگوییم که پایتون برای توسعه نرم‌افزارهای سازمانی شرکتهای بزرگ خیلی کارایی ندارد. اما در زبان پایتون فرصتهای شغلی زیادی برای ورود به بخشهای مختلف اپلیکیشنها وجود دارد. می‌توانید برای دیدن مشاغل مربوط به پایتون به سایت StackOverflow سر بزنید.

میانگین حقوق یک توسعه‌دهنده پایتون در هند طبق آمار سایت Glassdoor 100000روپیه در سال است.

حرف آخر

بر اساس نظرسنجی اخیری که توسط انجمن ماشین‌های حسابگر (ACM) منتشر شد، پایتون بیشتر مورد استقبال دانشجویان ایالات متحده قرار گرفته تا جاوا. در حال حاضر ۸ مورد از ۱۰ گروه برتر علوم کامپیوتر و همینطور ۲۷ تا از ۳۹ مدرسه برتر از پایتون برای آموزش کدنویسی استفاده می‌کنند که نشان می‌دهد این زبان برای ‌آموزش دوره‌های مقدماتی علوم کامپیوتر محبوب‌تر است. جاوا در دوره‌های پیشرفته دبیرستان کاربرد دارد. بنابراین تدریس جاوا به دانشجویان راحت‌تر است. تعدادی از دانشگاه‌ها از جاوا به سمت پایتون کشیده شده‌اند و بعضی هر دو را آموزش می‌دهند، جاوا برای دانشجویان علوم کامپیوتر و پایتون برای آموزش مهارتهای برنامه‌نویسی رشته‌های غیر کامپیوتری.

ما همه آمار و ارقام را بررسی کردیم و درباره فاکتورهای اصلی هم صحبت کردیم تا کمکتان کنیم بهتر انتخاب کنید. اما اگر باز هم مرددید بهتر است از خودتان بپرسید هدف نهایی من چیست؟ یا کدام زبان مناسب نیازهای الان من است؟ بله… یک زبان را فقط برای اینکه معروفتر است یا یک عده از برنامه‌نویسان آن را پیشنهاد می‌دهند، انتخاب نکنید. باز هم می‌گوییم که زبانی به عنوان بهترین زبان برنامه نویسی وجود ندارد. هر زبان معایب و مزایای خودش را دارد، جاوا و پایتون هم همینطور.

شغل برنامه نویسی در آمریکا (همه نکات مهم)

کمی فکر کنید و ببینید که می خواهید اپلیکیشن تلفن همراه بسازید یا یک وب اپلیکیشن. آیا می‌خواهید وارد حیطه علوم داده یا یادگیری ماشین شوید و یا علاقه به توسعه یک بازی دارید. به هر حال خود زبان خیلی مهم نیست و کلا باید کدنویسی و درک الگوریتمی خوبی داشته باشید! آشنایی با دستورات و سینتکسهای هر زبان با کمی تمرین دستتان می‌آید.

میلاد حیدری

کتاب بخون، بخند و خوب باش تا همه مون در آرامش باشیم... سالهاست در زمینه آموزش رایگان در زمینه های اینترنت، کامپیوتر و دنیای تکنولوژی فعالیت می کنم و هدفم ارتقای سطح علمی هموطنان عزیز در سراسر دنیاست. سوالات خود را مطرح کنید در حد توان پاسخ خواهم داد...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا