ریپورتاژ تبلیغاتی

سرطان خون چیست و چه عواملی باعث به وجود امدن آن می شود ؟ 

اختلال در روند تولید سلول ‌های خونی سبب ایجاد سرطان خون می‌ شود . در چنین شرایطی ، سلول ‌ها دیگر نمی ‌توانند کار طبیعی خود را انجام دهند و ممکن است تعدادشان بسیار زیاد و خارج از کنترل شود . بنابراین خون نمی‌ تواند کار مربوط به خود را به‌ درستی انجام دهد . برای مثال نمی ‌تواند علیه عفونت ها بجنگد یا خونریزی ناشی از یک زخم را مهار کند .

سرطان خون یا لوسمی چه علائم و ویژگی‌ هایی دارد ؟ چگونه می ‌توان بیماری لوسمی را تشخیص داد ؟ راه‌ های درمان سرطان خون چیست ؟ خطر ابتلا به این نوع سرطان در کدام افراد بیشتر است ؟ بسیاری از افراد در مواجهه با احتمال سرطان خون با چنین سوالاتی روبرو می‌شوند. در این مطلب در مورد تمامی علائم و نشانه‌ های این بیماری و روش‌ های تشخیص و درمان آن توضیحات کامل را ارائه می ‌دهیم. همچنین ، در این مطلب قرار است که همه چیز در مورد سرطان خون را بدانید ، پس با ما همراه باشید .

با آزمایش در منزل تمامی آزمایشات تشخیصی و چکاپ های خود را انجام دهید و از سلامت عمومی خود آگاه شوید .

خون چیست؟

خون ، چهار بخش اصلی دارد :

پلاسما : بخشی از خون که به فرم مایع وجود داشته و مواد زائد و مغذی ، پروتئین‌ ها و نیز دیگر مولکول های موثر در عملکرد بخش‌ های مختلف بدن (مثلاً در تنظیم دمای بدن و تعادل مایعات) را منتقل می ‌کند .

گلبول های سفید : سلول ‌های مسئول مقابله با عفونت ‌ها

گلبول های قرمز : سلول‌ های مسئول انتقال اکسیژن به ریه ‌ها و بافت ‌های بدن

پلاکت ها : سلول‌ های مسئول ایجاد لخته و جلوگیری از خونریزی

سرطان خون چیست ؟

سرطان خون یا چنگار خون گروهی از انواع سرطان است که معمولاً از مغز استخوان شروع می‌ شود و باعث شکل‌ گیری تعداد زیادی گلبول سفید غیرطبیعی می ‌گردد. این گلبول‌ های سفید خونی به صورت کامل تشکیل نشده‌ اند و به آن ‌ها بالاست یا سلول ‌های لوسمی یا سرطان خون گفته می ‌شود. نشانه‌ های این بیماری شامل مشکلات خونریزی و کبود شدگی ، احساس خستگی شدید ، تب و خطر افزایش عفونت می ‌شود. این نشانه ‌ها به دلیل نبودِ سلول ‌های خونی طبیعی ایجاد می‌ شوند. تشخیص این بیماری با استفاده از آزمایش خون و بیوپسی مغز استخوان صورت می‌ گیرد .

( اگر سالمندی دارید و نیاز به وصل یا تعویض و یا کشیدن سوند دارد و نمیتوانید به یک مرکز درمانی ببرید از یک مرکز درمان در منزل میتوانید خدمات کشیدن سوند در منزل را دریافت کنید.)

سرطان خون چه علائم و نشانه هایی دارد ؟

علائم سرطان خون در هر فردی با توجه به نوع سرطان و همچنین مرحله آن متفاوت است. بسیاری از بیماران ممکن است در مراحل اولیه علائم نداشته باشند زیرا علائم این بیماری بسیار آهسته خودش را نشان میدهد .

از مهم ترین علائم سرطان خون می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم :

  • از دست دادن اشتها
  • تب ، لرز
  • خستگی ، ضعف
  • عرق شبانه
  • ناراحتی شکمی
  • کم خونی
  • سردرد
  • تنگی نفس
  • عفونت های مکرر
  • پتشیا (لکه های قرمز کوچک زیر پوست)
  • لکوپنی
  • تورم غدد لنفاوی
  • بزرگ شدن کبد یا طحال

چه عواملی باعث ایجاد سرطان خون می شود ؟

در حالی که عامل اصلی و واقعی بیماری سرطان خون ناشناخته است ؛ اما دانشمندان و پزشکان سرطان و انکولوژِی بر این باورند که ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی در ایجاد سرطان خون نقش دارند . عوامل خطر شامل مواردی همچون سیگار کشیدن ، پرتو یونی ، برخی مواد شیمیایی (از قبیل بنزن) ، سابقهٔ شیمی ‌درمانی و نشانگان داون می ‌شود. افرادی که در خانوادهٔ خود سابقهٔ بیماری سرطان خون را داشته‌ اند ، بیشتر در خطر ابتلا به سرطان خون قرار دارند. استفاده از حشره کش ‌های خانگی احتمال ابتلای کودکان به سرطان خون را ۴۷ درصد و لنفوم را ۴۳ درصد افزایش می ‌دهند. مطالعات محققان مدرسه بهداشت عمومی بوستون آمریکا نشان می‌ دهد که تأثیر مخرب آفت کش‌ ها بر بدن کودکان بیشتر از بزرگسالان است ؛ زیرا سیستم ایمنی کودکان هنوز به‌ طور کامل رشد نکرده‌ است و نمی ‌تواند سم زدایی کند .

میلاد حیدری

کتاب بخون، بخند و خوب باش تا همه مون در آرامش باشیم... سالهاست در زمینه آموزش رایگان در زمینه های اینترنت، کامپیوتر و دنیای تکنولوژی فعالیت می کنم و هدفم ارتقای سطح علمی هموطنان عزیز در سراسر دنیاست. سوالات خود را مطرح کنید در حد توان پاسخ خواهم داد...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا