آموزش های متنوع دیگر

مکادمی (Mecademy)؛ آکادمی مهندسی مکانیک

مکادمی (آکادمی مهندسی مکانیک) آموزش‌های بسیار باکیفیت و ارزشمندی در حوزه مهندسی مکانیک دارد. از محبوب‌ترین آموزش‌های مکادمی (آکادمی مهندسی مکانیک) می‌توان به آموزش نرم افزار سالیدورکس (SOLIDWORDS)، آباکوس (Abaqus)، متلب (MATLAB)، پایتون (Python)، کدنویسی المان محدود (FEM) و سابروتین نویسی در آباکوس اشاره کرد.

مهندسی مکانیک

رشته مهندسی مکانیک یکی از جداب‌ترین رشته‌های مهندسی است که طرفداران زیادی دارد. مهندسان مکانیک مسئولیت تحلیل، طراحی، توسعه و بهینه‌سازی سیستم‌ها و قطعات مکانیکی را برعهده دارند. این علم در انواع صنایع مانند خودروسازی، هوافضا، نفت و انرژی، الکترونیک و بسیاری دیگر از صنایع کاربرد دارد. به همین دلیل، فرصت‌های شغلی فراوانی پیش روی فارغ‌التحصیلان این رشته است.

برای موفقیت در رشته مهندسی مکانیک، علاوه بر تسلط بر دروس اصلی، باید توانایی و دانش خوبی در زبان‌های برنامه نویسی و نرم افزارهای تخصصی این رشته داشته باشید. در همین راستا، سایت مکادمی (آکادمی مهندسی مکانیک)، اقدام به ارائه آموزش‌های رایگان و کاربردی برای دانشجویان و علاقه‌مندان به این حوزه کرده است. در ادامه با خدمات و آموزش‌های مکادمی (آکادمی مهندسی مکانیک) خواهید شد.

ابزار صنعتی و مکانیکی

دروس دانشگاهی مهندسی مکانیک

مکادمی (آکادمی مهندسی مکانیک) همواره در تلاش است تا ارزنده‌ترین آموزش‌های موجود برای دروس دانشگاهی را در‌اختیار عموم دانشجویان قرار دهد. ازآن‌جا‌که معمولاً بهترین استادان کشور در یک دانشگاه حضور ندارند یا حتی درصورت حضور به‌دلیل ظرفیت محدود هر کلاس همه دانشجویان نمی‌توانند در آن کلاس شرکت کنند، اشتراک‌گذاری این کلاس‌ها کمک بزرگی به دانشجویان می‌کند. درحال‌حاضر، آموزش دینامیک دکتر آرش بهرامی و آموزش روش اجزای محدود دکتر مریم مهنما را می‌توانید در سایت مکادمی به صورت رایگان تماشا و دانلود کنید. برای این کار تنها کافی است حساب کاربری بسازید.

نرم‌افزار‌های تخصصی مهندسی مکانیک

تاکید دروس دانشگاهی بر مفاهیم مهندسی و محاسبات مسائل کلاسیک و تقریبا ساده است. پس از ورود به بازار کار متوجه خواهید شد بسیاری از اقدامات لازم برای طراحی، تحلیل و ساخت قطعات و ماشین آلات با کمک نرم افزارهای تجاری یا با بکارگیری زبان‌های برنامه نویسی انجام می‌شود. تمامی نرم افزارهای لازم برای مهندسین مکانیک را می‌توان بدین صورت طبقه‌بندی کرد:

  • زبان‌های برنامه نویسی مانند سی (C)، فرترن (Fortran)، متلب (MATLAB) و پایتون (Python)
  • نرم افزارهای طراحی به کمک کامپیوتر (CAD) مانند سالیدورکس (SOLIDWORKS)، کتیا (CATIA) و اینونتور (Inventor)
  • نرم افزارهای تحلیل به کمک کامپیوتر (CAE) مانند انسیس (Ansys)، آباکوس (Abaqus)، کامسول (COMSOL) و LS-DYNA
  • نرم افزارهای ساخت به کمک کامپیوتر (CAM) مانند کتیا (CATIA)، سالید اج (Solid Edge)، کم‌ ورکس (CAMWorks) و Fusion 360

مهندسین مکانیک حداقل باید به 2 زبان برنامه نویسی و 1 نرم افزار از هر شاخه‌های CAD-CAE-CAM با توجه به گرایش خود، تسلط داشته باشند.

زبان برنامه‌نویسی مناسب مهندس مکانیک

انتخاب زبان برنامه‌نویسی مناسب برای مهندسان مکانیک بسیار اهمیت دارد. در این زمینه، چندین زبان برنامه‌نویسی در دسترس هستند که هر کدام ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند. آشنایی با متلب (MATLAB) برای محاسبات تحلیلی و عددی، C++ برای انجام محاسبات پیچیده و سنگین، فرترن (Fortran) برای توسعه حلگر نرم افزارهای FEM و پایتون به‌عنوان ساده‌ترین و مجبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی که جایگاه ویژه‌ای در پروژه‌های هوش مصنوعی دارد، برای هر دانشجوی رشته مکانیک الزامی است. به این منظور می‌توانید از آموزش‌های جامع و کاربردی مکادمی (Mecademy) بهرمند شوید.

آموزش متلب (MATLAB) مکادمی

متلب (MATLAB) مخففی برای Matrix-Laboratory است که به اساس محاسبات این نرم افزار اشاره دارد. شرکت سازنده متلب یعنی MathWoks محصول خود را این چنین توصیف می‌کند: زبانی برای محاسبات تکنیکال (The Language Of Technical Computing). سادگی و توابع تعریف شده فراوان متلب (MATLAB) باعث محبوبیت فراوان این نرم افزار میان مهندسی و محققین شده است. بی‌شک بهترین ابزار برای محاسبات، برنامه نویسی و شبیه‌سازی متلب (MATLAB) است. مکادمی، یکی از بهترین و به‌روز ترین آموزش‌‌های متلب (MATLAB) را با بیانی ساده و روان در سایت خود قرار داده است.

آموزش پایتون (Python) برای مهندسین

پایتون، یکی از مجبوب‌ترین و ساده‌ترین زبان‌های برنامه نویسی است. این زبان برنامه‌نویسی توسط Guido van Rossum توسعه داده شده و ابزارها و کتابخانه‌های فراوانی برای انجام کارهای مختلف در دنیای برنامه‌نویسی و علوم داده فراهم کرده است. علاوه بر این پایتون نقش مهمی در پروژه‌های هوش مصنوعی و طراحی محیط گرافیکی نرم افزارهای مختلف از جمله آباکوس دارد. این موضوع اهمیت یادگیری و تسلط بر زبان برنامه نویسی پایتون را دوچندان می‌کند. از آنجایی که پایتون زبان برنامه نویسی با کاربر عمومی (general-purpose) است، بهتر است مهندسی مکانیک آموزش پایتون (Python) را توسط مدرسین هم رشته خود دریافت کنند.

آموزش سالیدورکس (SOLIDWORKS) مکادمی

نرم‌افزار سالیدورکس یکی از معروف‌ترین و قدرتمندترین نرم‌افزارهای (CAD (Computer-Aided Design است، هرچند توانایی‌های محدودی در زمینه‌های (CAE (Computer-Aided Engineering و CAM (Computer-Aided Manufacturing ) نیز دارد. بی‌شک مکادمی یکی از بهترین و جامع‌ترین آموزش‌های رایگان سالیدورکس را ارائه می‌کند. یکی از ویژگی‌های مهم و کلیدی این آموزش، حل مسائل‌ فراوان از هریک از بخش این نرم افزار است.

آموزش آباکوس (Abaqus) مکادمی

نرم‌افزار آباکوس (Abaqus) یکی از قدرتمندترین و گسترده‌ترین نرم‌افزارهای تحلیل اجزای محدود (FEA) در دنیاست. این نرم‌افزار توسط شرکت Dassault Systèmes توسعه داده شده است. آباکوس (Abaqus) برای تحلیل و مدل‌سازی سازه‌ها، سیستم‌های مکانیکی، مسائل دینامیکی، تحلیل ضربه، تجزیه و تحلیل حرارتی و موارد دیگر در رشته مکانیک و صنعتی به کار می‌رود. پس مهم است که دانشجویان این رشته‌ها به خوبی با این نرم‌افزار آشنایی داشته باشند. یکی از ویژگی‌های مهم و کلیدی آموزش آباکوس (Abaqus) مکادمی، توضیح مباحث علمی و عددی شبیه‌سازی به همراه حل مسائل‌ فراوان است.

آموزش سابروتین نویسی در آباکوس (Abaqus)

برای تحلیل مسائل پیچیده و خاص مهندسی مکانیک، لازم است در اغلب نرم افزارهای تحلیل اجزای محدود (FEA) مانند آباکوس و انسیس، سابروتین نویسی به زبان فرترن یا سی انجام شود. آموزش سابروتین نویسی در آباکوس یکی از تخصصی‌ترین و بهترین آموزش‌های مکادمی است. این آموزش بسیار ارزنده که در اغلب سایت‌های ایرانی و خارجی با قیمت‌های بالایی به فروش می‌رسد، در مکادمی نه تنها رایگان است بلکه سطح علمی به مراتب بالاتری نسبت به رقبا خود دارد.

برنامه نویسی مسائل المان محدود

رویکرد برنامه نویسی مسائل المان محدود موجب درک و فهم عمیق شما از این روش می‌شود. افرادی به کد نویسی روش المان محدود مسلط نیستند و صرفا تمرکز خود را روی نرم افزارهای تجاری گذاشته‌اند؛ در بهترین حالت همانند اپراتور، بدون درک مناسبی از الگوریتم‌های حل، شبیه‌سازی خود را انجام می‌دهند. علاوه بر این، معمولا این افراد قادر به فهم هشدارها و خطاهای نرم افزار نیستند و در رفع ایرادات شبیه‌سازی به مشکل می‌خورند.

مقالات علمی و آموزشی

مطالعه مقالات علمی و آموزشی در حوزه مهندسی مکانیک برای مهندسان و دانشجویان این رشته از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این مقالات به دانشجویان و مهندسین کمک می‌کنند تا با موضوعات مختلف در مهندسی مکانیک، بهترین نرم افزارهای موجود، نحوه نصب و فعال‌سازی این نرم افزارها آشنا شوند. سایت مکادمی (آکادمی مهندسی مکانیک) بهترین مقالات علمی به صورت رایگان ارائه می‌دهد که با مطالعه آن‌ها، می‌توانید سطح علمی خود را افزایش دهید.

آموزش نصب آباکوس ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ به همراه Documentation

یادگیری نصب، فعال‌سازی و استفاده از نسخه‌های جدید نرم افزار آباکوس از جمله نسخه‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ به همراه مستندات مربوطه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. زیرا نسخه‌های جدید این نرم‌افزار به مهندسان امکان می‌دهند تا از امکانات و قابلیت‌های بهبود یافته در شبیه‌سازی‌های خود استفاده کنند.

آموزش لینک کردن نرم‌ افزار آباکوس و فرترن

اولین قدم برای تحلیل مسائل پیچیده و سنگین در نرم افزارهای تحلیل اجزای محدود (FEA) مانند آباکوس، لینک کردن نرم افزار با کامپایلر فرترن است. زیرا اغلب این دسته از مسائل نیاز سابروتین نویسی دارند. مکادمی یکی از پیشگامان آموزش لینک کردن آباکوس و فرترن به خصوص برای نسخه‌های بروز آباکوس است. اگر نیازمند سابروتین نویسی در آباکوس هستید، این مقاله آموزشی را از دست ندهید.

هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) و ماشین لرنینگ (Machine learning) در مهندسی مکانیک

احتمالا تا به حال واژه‌هایی مانند “هوش مصنوعی” و “یادگیری ماشین” به گوشتان خورده است؛ این مفاهیم که توسعه‌ی الگوریتم‌های آن‌ها به دهه‌ها قبل باز می‌گردد، با افزایش توان پردازشی کامپیوترها در یک دهه‌ی اخیر، در کانون توجه مهندسین و دانشمندان قرار گرفته‌اند. یکی از زیرمجموعه‌های بسیار مهم هوش مصنوعی، “یادگیری ماشین (Machine learning)” است. یادگیری ماشین مشابه همان یادگیری طبیعی در موجودات زنده (از جمله انسان) است، اما برای ماشین‌ها و کامپیوترهای ساخته شده توسط بشر.

رباتیک (Robotics) و کاربردهای آن در مهندسی مکانیک

مکادمی در مقاله‌ای نقشه راه برای مهندسینِ مکانیکِ علاقه‌مند به رباتیک را تشریح کرده است. از مطالعه این مقاله ارزشمند غافل نشوید.

فراخوانی پایتون در متلب (Call Python from MATLAB)

پایتون (Python) به‌عنوان یک زبان برنامه‌نویسی قوی و کاربردی، امکانات بسیاری در زمینه تحلیل داده، هوش مصنوعی و محاسبات علمی ارائه می‌کند. مهندسین مکانیک با فراخوانی این برنامه در متلب، می‌توانند به طور مؤثرتری تحلیل‌های پیچیده‌ را انجام دهند؛ ابزارهای سفارشی خود را بسازند و از قدرت این نرم افزار در مدل‌سازی و تحلیل مکانیکی بهره‌ برند. همچنین، پایتون به دلیل جامعیت و گستردگی منابع آموزشی و جامعه پشتیبانی قوی‌ای که دارد، به مهندسان مکانیک امکان یادگیری بیشتری در حوزه مدرن فناوری اطلاعات را می‌دهد.

آموزش‌های کاربردی برای مهندسان مکانیک در سایت مکادمی

مهندسی مکانیک یکی از رشته‌های سخت مهندسی است که دقت و مطالعه زیادی را می‌طلبد؛ دروس این رشته، اساسی‌ترین اصول و مفاهیم این حوزه را بیان می‌کنند. با فراگیری این آموزش‌ها، دانشجویان می‌توانند مهارت‌ کافی برای تحلیل و طراحی سیستم‌ها و قطعات مکانیکی را به دست آورند. سایت مکادمی (Mecademy) به کمک دانشجویان آمده است تا این مفاهیم را با جزئیات بیشتر و کاربردی‌تری، فرا بگیرند. برای بهره‌مندی از این آموزش‌ها کافی است به سایت مکادمی مراجعه کنید و از آموزش‌های عالی آن لذت ببرید. از محبوب‌ترین آموزش‌های مکادمی می‌توان به آموزش دینامیک، آموزش روش اجزاء محدود، آموزش نرم افزارهای سالیدورکس، آباکوس، متلب، کدنویسی المان محدود و سابروتین نویسی در آباکوس اشاره کرد.

مکادمی، آکادمی مهندسی مکانیک

میلاد حیدری

کتاب بخون، بخند و خوب باش تا همه مون در آرامش باشیم... سالهاست در زمینه آموزش رایگان در زمینه های اینترنت، کامپیوتر و دنیای تکنولوژی فعالیت می کنم و هدفم ارتقای سطح علمی هموطنان عزیز در سراسر دنیاست. سوالات خود را مطرح کنید در حد توان پاسخ خواهم داد...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا