آموزش های متنوع دیگر

سرور اختصاصی چیست و به درد چه کسانی می‌خورد؟

سرور اختصاصی، انتخاب وسوسه‌کننده‌ای برای افرادی است که دوست دارند نهایت سرعت، قدرت و دسترسی را تجربه کنند. از طرفی، خرید سرور اختصاصی می‌تواند گزینه‌ای ایده‌آل برای کسب‌وکارهایی باشد که بر بهبود عملکرد و سرعت وب‌سایت‌های خود به منابع اختصاصی نیاز دارند.

در این مقاله می‌خواهیم دربارۀ ویژگی‌های کلیدی و نکاتی که باید قبل از خرید سرور اختصاصی بدانید صحبت کنیم و اطلاعات لازم را درباره این سرورها در اختیارتان قرار دهیم.

سرور اختصاصی (Dedicated Server) چیست؟

سرور اختصاصی یا Dedicated Server رایانه‌ای قدرتمند است که به‌طور کامل و انحصاری در اختیار یک شخص (سایت) قرار می‌گیرد و او می‌تواند از تمامی قدرت پردازش، حافظه و منابع ذخیره‌سازی آن استفاده کند.

این بدان معناست که این سرور بر خلاف سرورهای اشتراکی منابعی مانند CPU، RAM و فضای دیسک را با دیگر کاربران به اشتراک نمی‌گذارد و کاربر می‌تواند بدون هرگونه نگرانی از شرایط همجواری با سایرین، از سرور خود اختصاصاً بهره‌برداری کند.

ویژگی‌های کلیدی سرور اختصاصی چیست؟

سرورهای اختصاصی دارای ویژگی‌های متمایزکننده‌ای هستند که آن‌ها را برای استفاده در موارد خاص مناسب می‌سازد. این ویژگی‌ها عبارتند از:

  • پهنای باند و منابع قابل‌تنظیم: امکان سفارشی‌سازی منابع بر اساس نیاز ترافیک وب‌سایت
  • کنترل کامل روی سرور: دسترسی به روت (Root Access) برای نصب و پیکربندی هر نوع نرم‌افزار یا سرویس
  • امنیت بیشتر: کاهش خطر حملات و نفوذهای امنیتی به دلیل وجود نداشتن سایر کاربران بر روی همان سرور
  • پایداری و قابلیت اطمینان: اختصاص دادن تمام منابع به یک کاربر. (ممکن است سایر وب‌سایت‌های میزبانی‌شده بر روی همان سرور یکپارچه، باعث تحمیل ترافیک و فشاری بر منابع شوند که می‌توانند کارایی وب‌سایت شما را کاهش دهد. سرور اختصاصی این مشکل را از بین می‌برد.)

چه وب‌‌سایت‌هایی به سرور اختصاصی نیاز دارند؟

سرور اختصاصی

سرور اختصاصی برای هر کسب‌وکار آنلاین بزرگی که می‌خواهد کنترل بیشتری روی محیط میزبانی وب‌سایت خود داشته باشد، یا اینکه مایل است برای امنیت سایت خود سرمایه‌گذاری کند، مناسب است. برخی از این وب‌سایت‌ها را باهم بررسی می‌کنیم.

وب‌سایت یا اپ‌‌هایی با ترافیک بالا

وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی که ترافیک و بازدید بالایی دارند، باید زیرساخت‌های سخت‌افزاری قوی داشته باشند تا بتوانند در لحظه پاسخگوی درخواست‌های متعددی که در آن واحد به سمت سرور روانه می‌شود، باشند.

سرور اختصاصی با فراهم کردن منابع اختصاصی و کنترل کامل بر پهنای باند، این امکان را فراهم می‌کند که بدون هیچ‌گونه کاهش سرعت یا دسترسی، تمامی کاربران بتوانند تجربه‌ای روان و سریع از وب‌سایت یا اپلیکیشن داشته باشند.

ای‌کامرس یا فروشگاه‌های اینترنتی

فروشگاه‌های آنلاین با داده‌های زیادی مثل تراکنش‌های مالی، داده‌های کاربران و اطلاعات مربوط به کالاها و محصولات سروکار دارند. همچنین، پایداری سایت در ایام پیک فروش که ترافیک سایت بسیار بالا می‌رود، از اهمیت بالایی برخوردار است.

سرور اختصاصی به دلایلی مثل پردازش و پاسخگویی به درخواست‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن، تامین امنیت داده‌ها، پایداری و سرعت بالا در اوج ترافیک ترافیک سایت و… گزینه مناسبی برای فروشگاه‌های اینترنتی متوسط تا بزرگ است.

سایت‌هایی با اطلاعات حساس

وب‌سایت‌هایی که حاوی اطلاعات حساس مانند داده‌های مالی، پزشکی یا شخصی و… هستند، باید برای حفاظت از این داده‌ها، امنیت بسیار قوی داشته باشند تا از دسترسی هکرها و حملات سایبری جلوگیری شود.

سرور اختصاصی با توانایی پیاده‌سازی سطوح بالایی از امنیت و سفارشی‌سازی تنظیمات فایروال و ویژگی‌های امنیتی پیشرفته، بستری مطمئن برای نگهداری از این‌گونه داده‌ها فراهم می‌کند.

پژوهشکده‌ها

پژوهشکده‌ها و مراکز علمی معمولاً با حجم بسیار بالایی از داده‌ها سروکار دارند که می‌تواند شامل شبیه‌سازی‌های پیچیده، تحلیل بیگ دیتا و مسائل محاسباتی سنگین باشد.

سرورهای اختصاصی قادر به فراهم آوردن منابع مورد نیاز برای اجرای این‌گونه فرآیندها بدون تداخل منابع و همچنین کاهش خطر از دست دادن داده‌ها به دلیل اختلالات سیستمی هستند.

تفاوت سرور اختصاصی با سرور مجازی چیست؟

تفاوت‌های کلیدی میان یک سرور اختصاصی و یک سرور مجازی (VPS) در موارد زیر خلاصه می‌شوند:

مالکیت فیزیکی و اختصاص منابع

در سرورهای اختصاصی، مشتری به‌طور کامل بر یک سرور فیزیکی مالکیت دارد؛ یعنی تمامی منابع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آن سرور، از جمله پردازنده‌ها، حافظه‌های RAM و فضاهای دیسک و… تمام‌وکمال برای آن مشتری استفاده می‌شوند.

در (VPS (Virtual Private Server‌ها، یک سرور فیزیکی طی فرایند مجازی‌سازی به چند سرور مجازی تقسیم می‌شود.

با اینکه هر کدام از این سرورهای مجازی، در منابع سرور فیزیکی شریک هستند، اما در عین حال هر VPS منابع مختص به خودش را دارد و مستقل از سایر VPS‌ها کار می‌‌کند و تداخلی در کار هیچ یک ایجاد نمی‌شود.

سطح کنترل

همان‌طور که گفتیم، در سرور اختصاصی، کاربران کنترل کاملی روی تمام سرور دارند و می‌توانند با دسترسی به روت سرور، هر نوع نرم‌افزار را نصب و هر تنظیم سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری را اعمال کنند.

اما در VPSها، کاربر دسترسی محدودتری به روت دارد و بسته به تنظیماتی که شرکت هاستینگ روی سرور فیزیکی اعمال کرده، ممکن است در برخی از تغییرات سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری محدود شده باشند.

هزینه

سرور اختصاصی معمولاً جزو گران‌ترین سرویس‌های میزبانی هستند؛ زیرا شما تمام منابع یک سرور فیزیکی را یکجا دارید. اما VPSها به دلیل اشتراک‌گذاری منابع سرور فیزیکی بین چندین سایت، هزینه‌ کمتری نسبت به سرورهای اختصاصی دارد.

امنیت

در سرورهای اختصاصی، از آنجایی که منابع با کاربر دیگری به اشتراک گذاشته نمی‌شوند، امنیت بهتری را ارائه می‌دهد. هرچند که هر VPS محیط مجزایی دارد، اما در موارد نادری ممکن است آسیب‌پذیری‌های جانبی ناشی از سایر VPS‌های روی همان سرور فیزیکی وجود داشته باشد.

تفاوت سرور اختصاصی و هاست اشتراکی چیست؟

اصلی‌ترین تفاوت هاست اشتراکی و سرور اختصاصی در نحوه توزیع و استفاده از منابع سرور و سطح کنترلی است که کاربران بر سرور دارند.

گفتیم که در سرور اختصاصی، کلیه منابع سرور، برای یک کاربر واحد در نظر گرفته می‌شود و امنیت، سرعت بالا و قیمت بیشتری هم دارد.

اما در هاست اشتراکی منابع موجود روی یک سرور بین چندین سایت تقسیم می‌شود و به همین دلیل دسترسی و کنترل محدودتری روی سرور دارید و معمولاً امکان تغییر تنظیمات سرور و نصب نرم‌افزارهای خاص از سمت شما وجود ندارد.

به علاوه در هاست اشتراکی، به دلیل محدودیت منابع، ممکن است در اوقات شلوغی و پیک ترافیک، سرعت سایت پایین بیاید.

تفاوت بعدی هم درباره امنیت هاست اشتراکی است. این هاست‌ها در معرض خطرهای امنیتی بیشتری هستند؛ چون اگر یکی از سایت‌های میزبانی‌شده روی آن سرور مورد حمله قرار گیرد، سایر سایت‌ها نیز دچار مشکل می‌شوند.

با وجود همه این‌ها، هاست اشتراکی از نظر قیمت بسیار به‌صرفه‌تر از سرور اختصاصی است؛ چون هزینه‌های سرور بین چندین کاربر تقسیم می‌شود.

منظور از سرور اختصاصی ایران و خارج چیست؟

سرور اختصاصی ایران و خارج

منظور از سرور اختصاصی ایران و خارج، موقعیت جغرافیایی دیتاسنترهایی است که سرورهای اختصاصی روی آن‌ها میزبانی می‌شوند و این تفکیک بر اساس محل فیزیکی سرورها انجام می‌شود.

در واقع سرور اختصاصی ایران در دیتاسنترهای داخل ایران قرار دارند. مزیت اصلی این سرورها نزدیکی با کاربران داخل و سرعت بالای آ‌ن‌ها در رسیدگی‌ به درخواست‌های کاربران است.

شما هم اگر با کاربران داخل ایران سروکار دارید، می‌توانید همین حالا اقدام به خرید سرور اختصاصی ایران از لیموهاست کنید.

سرور اختصاصی خارج از ایران معمولاً در دیتاسنترهایی اروپایی مانند آلمان، فرانسه، فنلاند، و… قرار دارند. این سرورها از نظر زیرساخت‌ها بسیار قوی‌‌اند و می‌تواند سرعت، پایداری بیشتر شبکه، استانداردهای بالاتر حفاظتی و امنیتی را برای کاربران بین‌المللی و داخلی فراهم کند.

انتخاب بین سرور اختصاصی ایران یا خارج بستگی به مواردی مانند مخاطبِ وب‌سایت یا اپلیکیشن، اهمیت سرعت دسترسی، قوانین حریم خصوصی و داده، و ملاحظات اقتصادی دارد.

جمع‌بندی

همان‌طور که در این مقاله گفتیم، سرور اختصاصی می‌تواند برای سایت‌های بزرگی که هم آزادی عمل، هم کنترل و مدیریت بیشتری روی سرور می‌خواهند، هم مشکل محدودیت منابع دارند انتخاب مناسبی باشد.

برای خرید هاست و سرور اختصاصی، می‌توانید به لیموهاست، یکی از معتبرترین هاستینگ‌های ایرانی مراجعه کنید. خرید هاست و سرور از این ارائه‌دهنده به دلیل آپتایم ۱۰۰ درصد سرویس‌ها، پشتیبانی ۲۴ ساعته و بسیار تخصصی، ارائه گواهی امنیتی ssl رایگان و… خرید به‌صرفه و مطمئنی است.

میلاد حیدری

کتاب بخون، بخند و خوب باش تا همه مون در آرامش باشیم... سالهاست در زمینه آموزش رایگان در زمینه های اینترنت، کامپیوتر و دنیای تکنولوژی فعالیت می کنم و هدفم ارتقای سطح علمی هموطنان عزیز در سراسر دنیاست. سوالات خود را مطرح کنید در حد توان پاسخ خواهم داد...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا