آموزش های متنوع دیگر

آموزش اسکیس ساده معماری: همه نکاتی که باید بدانید!

ایده های ذهنی معماران در هنر معماری ابتدا باید به سرعت رو کاغذ پیاده شود، به این عمل اسکیس می گویند. اکثر دانشجویان معماری در سال های اولیه تحصیل خود، در طراحی اسکیس های طبیعی ضعف دارند. به همین دلیل برای بالا بردن مهارت اسکیس خود باید زمان زیادی را صرف تمرین کنند.

شاید در ابتدای کار بعد از دیدن اسکیس اولیه خود که ابعاد نامتناسب و شکل غیر عادی دارد، دلسرد شود؛ اما نگران نباشید و ادامه دهید. فراموش نکنید که کسب مهارت در هر رشته ای به زمان و تمرین زیاد نیاز دارد. در ادامه به نکاتی می پردازیم که به مبتدیان رشته معماری کمک خواهد کرد تا به راحتی از چالش های اسکیس های معماری عبور کنند.

حتما بخوانید: معرفی ۵ تا از بهترین پیج های معماری و دکوراسیون در اینستاگرام

نکاتی برای بهتر شدن اسکیس های معماری:

۱ ـ بدون خم کردن مچ و آرنج خود مداد را حرکت دهید

طبق گفته های باب بورسن، مهم ترین چیز هنگام شروع طراحی اسکیس این است که مداد را بدون خم کردم مچ و آرنج خود روی کاغذ حرکت دهید. او در ادامه می گوید مچ و آرنج خود را در یک زاویه ای که احساس راحتی می کنید ثابت نگه دارید و هنگام حرکت دادن مداد، تنها کل بازوی خود را حرکت دهید. بعد ها با کسب مهارت بیشتر، می توانید دست های خود را با آرامش بیشتری حرکت دهید، یعنی ابتدا کمی آرنج خود را خم کنید و در نهایت مچ دستتان را حرکت دهید. در ابتدای مراحل یادگیری با محدود کردن حرکات دست می توانید خطوط منظم تر و صاف تری بکشید.

۲ ـ کنترل بیشتری داشته باشید

قرار دادن دست در انتهای مداد هنگام طراحی در بیشتر شدن کنترل و دقت طراحی اسکیس تاثیر بسیار زیادی دارد و می تواند خطوط تیره و پر رنگ تری ایجاد کند. از طرفی دیگر، هر چه دستتان به سمت بالای مداد حرکت کند، کنترل کمتری هنگام طراحی و اسکیس خواهید داشت و خطوط کم رنگ تری ایجاد خواهد شد.

 کنترل بر روی فشار دست در اسکیس های معماری

۳ ـ از خطوط متنوع کمک بگیرید

برای طراحی یک اسکیس واقعی سعی کنید از خطوط متنوع تری مانند خطوط نازک و کلفت و سایه های پر رنگ و کم رنگ کمک بگیرید. این کار ممکن است در ابتدا کمی چالش بر انگیز باشد، اما می توانید با کمک گرفتن از مداد های مختلف (از H3 تاB6 ) و تغییر دادن زاویه گرفتن مداد، مهارتتان را بالا ببرید. توجه داشته باشید که به کمک خطوط مختلف باید به کارتان عمق و حجم دهید. اگر می خواهید یک طراحی زنده و منحصر به فرد داشته باشید، حتما از خطوط نا منظم و متنوع کمک بگیرید تا طرح های ساده خود را به طرح های جداب تبدیل کنید.

۴ ـ بافت بیشتری اضافه کنید

با استفاده از آب رنگ می توانید به طراحی خود عمق و حجم بیشتری اضافه کنید، اما فراموش نکنید که کل کار را با آب رنگ، رنگ آمیزی نکنید تا اسکیس واقعی تر داشته باشید.

راندو در اسکیس

۵ ـ وسواس تقارن نداشته باشید

تقارن در کار های هنری اهمیت بسیار زیادی دارد، اما یک طرح و اسکیس کاملا متقارن ممکن است کسل کننده و بی روح به نظر برسد؛ بنابراین از تغییرات کوچک نترسید. برای این کار می توانید خطوط اصلی را متقارن و خطوط فرعی را نا متقارن بکشید.

۶ ـ از سیاه کردن کاغذ بپرهیزید

اجازه ندهید کل کاغذتان سیاه شود. هنگام طراحی، یک دستمال کاغذی زیر دستتان قرار دهید تا هنگام سایه زدن، کل کاغذ سیاه نشود. همچنین اگر راست دست هستید، سایه زدن را از چپ به راست و اگر چپ دست هستید، از راست به چپ سایه زدن را شروع کنید. از طرفی دیگر، اگر قصد دارید که خطوط را با سایه زدن محو کنید، می توانید از یک دستمال کاغذی برای محو کردن خطوط کمک بگیرید.

تمیز نگه داشتن کاغذ در اسکیس

۷ ـ آسمان بکشید

با دنبال کردن این تکنیک می توانید در اسکیس های خود یک آسمان بی نقص بکشید. به کمک یک مداد گرافیتی نرم یا مداد زغالی، روی کاغذ یک سایه بزرگ بزنید. سپس به کمک یک محو کن، شروع به محو کردن سایه کنید. حالا می توانید با تیره کردن قسمت هایی از آسمان، شکل های ابرگونه ایجاد کنید.

۸ ـ سایه زنی را فراموش نکنید

برای بهتر دیده شدن کاراکترهای طراحی، دور تا دور کاراکتر خود را با یک رنگ تیره سایه بزنید. سایه زنی یک تکنیک فوق العاده است که کمک می کند تا کاراکترهای طراحی بیشتر در معرض دید مخاطبان قرار بگیرند.

حتما بخوانید: ۱۵ درس آموزش اسکیس، راندو و پرسپکتیو معماری+کتاب PDF (مقدماتی-حرفه ای)

۹ ـ از یک زاویه دیگر به طرح خود نگاه کنید

ابتدا طرحتان را روی کاغذ پیاده کنید، سپس آن را بچرخانید و از زاویه دیگر به ان نگاه کنید. با این تکنیک می توانید ایراد های کار خود را بهتر ببینید و آن را تصحیح کنید.

۱۰- ویدیوی آموزشی

 

میلاد حیدری

کتاب بخون، بخند و خوب باش تا همه مون در آرامش باشیم... سالهاست در زمینه آموزش رایگان در زمینه های اینترنت، کامپیوتر و دنیای تکنولوژی فعالیت می کنم و هدفم ارتقای سطح علمی هموطنان عزیز در سراسر دنیاست. سوالات خود را مطرح کنید در حد توان پاسخ خواهم داد...

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا