ریپورتاژ تبلیغاتی

چگونه بدون کلاس زبان انگلیسی یاد بگیریم؟ | 7 تکنیک خودآموزی

زبان انگلیسی از آسان‌ترین زبان‌ها برای یادگیری و در عین حال پرکاربردترین‌هاست، بطوری که با یادگیری 1000 تا 2000 کلمه به راحتی می‌توانید کارهای شخصی‌تان را راه بیاندازید و مکالمات روزمره را انجام دهید.

چه در سطح مبتدی یا متوسط باشید، معمولا اولین گزینه شرکت در یک کلاس زبان انگلیسی است، اما ممکن است شما هم بنا به دلایل مختلف قصد شرکت در کلاس‌ زبان را نداشته باشید.

در ادامه می‌خواهیم یک نقشه راه برای کسانی که می‌خواهند بدون شرکت در کلاس زبان، زبان انگلیسی یاد بگیرند ارائه دهیم.

سطح زبان و هدف یادگیری را مشخص کنید

برای اینکه راه را اشتباه نروید باید بدانید که سطح زبانتان در چه حد است. با مطالعه کتابی که مناسب سطح شما نباشد گیج می‌شوید و اعتماد به نفستان را از دست می‌دهید.

اغلب لازم است قبل از شروع مطالعه هر مبحث باید پیش نیازهای آن را بدانید تا سردرگم و کلافه نشوید. پس با یک تعیین سطح ساده در این سایت‌ها می‌توانید سطح فعلی زبانتان را بفهمید:

  • test-english.com/level-test
  • cambridgeenglish.org/test-your-english

در قدم بعدی مشخص کنید که چرا می‌خواهید زبان انگلیسی بخوانید؟ مثلا می‌خواهید برای آزمون خاصی آماده شوید؟ یا برای یک سفر خارجی برنامه‌ریزی می‌کنید؟

اگر هدفتان از یادگیری را مشخص کنید ناامید و سردرگم نمی‌شوید و محتواهای مربوط به آن را پیدا می‌کنید و می‌خوانید.

پادکست‌ و ویدئو‌های زبان اصلی را دنبال کنید

خواننده یا بازیگر مورد علاقه شما می‌تواند معلم زبان انگلیسی هم باشد. مصاحبه‌های خواننده، بازیگر یا ورزشکار مورد علاقتان را پیدا کنید و بارها ببینید و بشنوید.

خوب دقت کنید که چطور از کلمات و عبارات استفاده می‌کنند. به نحوه تلفظ کلمات و آوای جملات دقت کنید. حتی می‌توانید جملاتی که می‌گویند را تکرار کنید یه به جایشان لب بزنید. این کار باعث می‌شود طبیعی‌تر و روان‌تر صحبت کنید.

ورزش؟ هنر؟ علم؟ به هر موضوعی که علاقمند هستید آن را به زبان انگلیسی دنبال کنید. با گوش دادن به پادکست‌های انگلیسی حتی هنگام رانندگی، وقتی در ترافیک هستید یا موقع ورزش کردن و پیاده روی هم انگلیسی یاد می‌گیرید.

با این کار هم مهارت‌ شنیداری‌تان را تقویت کرده‌اید و هم کلمات زیادی درمورد موضوعات مختلف یاد می‌گیرید. در ادامه پادکست‌های رایگان که برای سطوح مختلف مناسب هستند را معرفی کرده‌ایم:

English Class 101

این پادکست محتوای شنیداری سرگرم کننده و آموزنده‌ای از سطح مبتدی تا پیشرفته دارد. اگر از روش‌های قدیمی کلاس های زبان خسته شده‌اید حتما آن را دنبال کنید!

English short stories for beginners

در هر قسمت به یک داستان که مناسب سطح مبتدی است گوش می‌کنید. می‌توانید متن، لیست واژگان و تمرین‌های اضافه مربوط به آن را هم در سایت ببینید.

Podcasts in English

اگر در سطح متوسط هستید، این پادکست تلفظ شما را تقویت می‌کند و اصطلاحات و کلمات زیادی مرتبط با بیزینس یاد می‌گیرید.

RealLife English Podcast

اگر در سطح پیشرفته هستید این پادکست مناسب شماست! برای هر سلیقه‌ای یک موضوع جالب دارد و لینک مقالات و ویدئوهای مرتبط را هم در اختیارتان می‌گذارد.

یادگیری زبان با پادکست

به انگلیسی فکر کردن را تمرین کنید

یکی از اشتباهات رایج زبان‌آموزان ترجمه کردن مداوم کلمات و عبارات است. شاید در ابتدا کمی سخت باشد اما از دیکشنری‌های انگلیسی به فارسی دست بردارید.

از دیکشنری‌های انگلیسی به انگلیسی استفاده کنید مخصوصا اگر در سطوح متوسط یا پیشرفته هستید.گاهی اوقات کلمات و عباراتی که ما در فارسی استفاده می‌کنیم معادل دقیق و درست انگلیسی ندارند و برعکس.

پس سعی کنید با کلمات و دستور زبانی که بلدید هر چقدر ساده اما به انگلیسی فکر کنید و صحبت کنید!

مطالب جدید را یادداشت کنید

اغلب وقتی کلمه یا اصطلاح جدیدی می‌شنویم و یاد می‌گیریم هیجان‌زده می‌شویم. اما باور کنید که یکبار شنیدن کافی نیست! پس یادداشت برداری کنید.

بنویسید که اولین بار در چه جمله‌ای با چه موضوعی آن را خواندید یا شنیدید. معنی آن را به انگلیسی بنویسید و مثال‌های تازه بسازید. حتی سعی کنید کلمات جدید را بهم ربط دهید و یک پاراگراف بنویسید!

از کتاب‌ها و منابع آموزشی جدید استفاده کنید

حتی اگر نمی‌خواهید به کلاس بروید از کتاب‌ غافل نشوید! متاسفانه یادگرفتن پراکنده به پیشرفت شما کمکی نمی‌کند و بهتر است مطالب را به ترتیب و منسجم یاد بگیرید. با یک کتاب زبان مناسب سطح‌تان نصف راه را رفته‌اید و باقی فقط تلاش و تلاش!

امروزه تنوع کتاب‌های آموزشی بسیار بالا است پس با کمی تحقیق و جستوجو هرکدام که کار شما را راه می‌اندازد انتخاب کنید و بخوانید.

برای تقویت چهار مهارت اصلی، از سطح مبتدی تا پیشرفته کتاب‌های Summit, Touchstone و Evolve را بخوانید البته کتاب‌های دیگری هم هستند که فقط بر یک مهارت متمرکز‌ هستند.

برای گسترش دایره لغات با توجه به سطح‌تان English vocabulary in use و Oxford word skills کتاب‌های مفیدی هستند.

برای اینکه در سطح متوسط اصطلاحات انگلیسی را یاد بگیرید مطالعه کتاب Oxford Word Skills Idioms & Phrasal Verbs بسیار کاربردی و مفید است.

یادگیری خود آموز زبان

صحبت کنید، حتی به غلط!

از دوستان یا افرادی که انگلیسی بلدند کمک بگیرید. از اشتباه کردن نترسید و خجالت هم نکشید! سعی کنید با هم انگلیسی صحبت کنید.

مثلا در رستوران با هم جملات و اصطلاحاتی که برای سفارش دادن لازم است را مرور کنید، به انگلیسی تعریف کنید که روزتان چطور بوده یا حتی سعی کنید اسم اشیا دور و برتان را به انگلیسی پیدا کنید.

بدون صحبت کردن تمام لغات و دستور زبانی که در کتاب خوانده‌اید فراموش می‌کنید! حتی اگر دوستان پایه‌ای ندارید یک Speaking partner هم سطح یا بالاتر از خودتان پیدا کنید یا جلوی آیینه با خودتان صحبت کنید، صدایتان را ضبط کنید و گوش کنید.

سوال بپرسید

حتما در طول مطالعه یک زبان دیگر به سوال یا چالش‌هایی برمی‌خورید که نباید به سادگی از کنار آن بگذرید. مثلا یاد گرفتن قواعد گرامری برای بسیاری از چالش برانگیزترین کارها است.

اگر عمیقا کاربرد و ساختار آن را متوجه نشدید فقط حفظ نکنید، چون در صحبت کردن و بکار بردن آن گیر می‌کنید!

اما کنجکاو باشید و درباره آن سرچ کنید. حتی می‌توانید از یک تسهیلگر یا معلم زبان انگلیسی کمک بگیرید و سوال بپرسید.

چه چیزی از این بهتر که یک معلم مسلط با روش‌های آسان و ساده آن را برایتان توضیح دهد؟ تمرین‌هایتان را چک کند و روی چیزهایی که به خوبی یاد نگرفته‌اید کار کند؟

چرا برای یادگیری زبان انگلیسی از معلم کمک بگیریم؟

اگر می‌خواهید زبان را بیشتر از حل کردن چند تمرین ساده در کتاب یاد بگیرید و به راحتی صحبت کنید و مقاله بنویسید باید بازخورد عملکردتان را دریافت کنید!

یعنی معلمی که تسلط کافی دارد و ایراد و اشکال کار شما را متوجه می‌شود به شما فیدبک بدهد. تنها در این صورت است که پیشرفت می‌کنید، وگرنه با مطالعه و اصلاح نکردن اشتباهات در یک چرخه معیوب اسیر می‌شوید.

چرا برای یادگیری زبان انگلیسی از معلم کمک بگیریم؟

چرا در کلاس‌های زبان انگلیسی شرکت کنیم؟

اما شاید شما هم تجربه خوبی از کلاس زبان ندارید که تصمیم گرفتید بدون معلم و خودخوان انگلیسی یاد بگیرید.

تعداد زیاد در یک کلاس، مسلط نبودن معلم، قیمت‌های سرسام‌آور، متد آموزش ناکارآمد، روند کند کلاس و بی‌کیفیتی کلاس‌های زبان انگلیسی برخی از عواملی هستند که زبان‌آموزان را از کلاس آموزشگاه‌های زبان دلسرد کرده است.

پس ویژگی‌های یک کلاس مفید چیست که اتلاف وقت و هزینه نباشد؟

  • از آنجایی که هدف از یادگیری زبان ارتباط برقرار کردن است، بعد از شرکت در کلاس ببینید آیا می‌توانید از آموخته‌هایتان در صحبت کردن یا نوشتن استفاده کنید یا نه؟
  • آیا محتوای کلاس با هدف شما از یادگیری همسو است یا خیر؟
  • بعد از گذشت هر ترم یا تمام شدن هر کتاب ببینید چقدر کلمات و عبارت‌های جدید یاد گرفته‌اید که نمی‌دانستید.
  • خودتان را ارزیابی کنید و ببینید آیا در هر چهار مهارت اصلی به یک اندازه قوی شده‌اید یا هنوز ضعف دارید؟

با درنظر گرفتن این ویژگی‌ها مجموعه دیجی زبان موقعیت بسیار خوبی را برای یادگیری زبان انگلیسی فراهم کرده تا زبان آموزان با توجه به نیازها و اهدافشان در کلاس‌ها شرکت کنند.

برای مثال اگر می‌خواهید دانش عمومی انگلیسی را بالا ببرید در یک کلاس زبان انگلیسی آنلاین با بقیه زبان آموزان هم سطح خودتان شرکت می‌کنید. کتاب را مطالعه می‌کنید، تمرین حل می‌کنید، فعالیت‌های اسپیکینگ فردی و گروهی انجام می‌دهید و بازخورد می‌گیرید.

حتی اگر برای گذراندن انگلیسی مدرسه یا دانشگاه کمک می‌خواهید، یا شاغل هستید و زمان کافی ندارید، حتی اگر دوست ندارید در کلاس گروهی شرکت کنید، کلاس‌ خصوصی زبان انگلیسی در دیجی زبان مناسب شماست که به زمان، هزینه و مهم‌تر از همه به یادگیری شما اهمیت می‌دهد.

اگر هم می‌خواهید برای آزمون خاصی مثل آیلتس آماده شوید و وقت ندارید یا در تسک‌هایی نیاز به راهنمایی و تمرین بیشتر دارید یا نمی‌خواهید در کلاس‌های خصوصی و گروهی گران قیمت شرکت کنید، می‌توانید در کلاس‌ آنلاین آیلتس دیجی زبان که متناسب با نیازهای شما طراحی می‌شود شرکت کنید.

تیم دیجی‌‌ زبان برای صرفه جویی در وقت و هزینه علاقمندان همواره تلاش می‌کند زبان آموزان را از ابتدای مسیر به درستی راهنمایی کند. قدم اول یک جلسه تعیین سطح و مشاوره رایگان است که میتوانید به آدرس digi-zaban.ir مراجعه کنید تا نقشه راه برایتان مشخص شود.

میلاد حیدری

کتاب بخون، بخند و خوب باش تا همه مون در آرامش باشیم... سالهاست در زمینه آموزش رایگان در زمینه های اینترنت، کامپیوتر و دنیای تکنولوژی فعالیت می کنم و هدفم ارتقای سطح علمی هموطنان عزیز در سراسر دنیاست. سوالات خود را مطرح کنید در حد توان پاسخ خواهم داد...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا