ریپورتاژ تبلیغاتی

جنوب رفتیم چه غذاهای دریایی بخوریم؟

جنوب‌گردی با چشیدن غذاهای دریایی و سنتی جنوبی تکمیل می‌شود. جنوب ایران به دلیل شرایط خاص آب و هوایی و همچنین قرارگرفتن در کنار دریای عمان و خلیج فارس سرشار از غذاهای خوش‌طعم و گوناگون است. اغلب غذاهای جنوبی دریایی هستند و ماهی و میگو دو عنصر اصلی این غذاها به حساب می‌آیند. اگر قصد سفر به جنوب ایران را دارید، پیشنهاد می‌کنیم از غذاهای جنوبی با عطر و طعم دریا نوش جان کنید تا لذت سفر شما دو چندان شود. در این مقاله به معرفی غذاهای دریایی جنوبی می‌پردازیم.

قلیه ماهی، محبوب‌ترین غذای جنوب

به جرات می‌توان گفت قلیه ماهی از محبوب‌ترین غذاهای جنوب کشور است. این غذا یک نوع خورشت محلی و خوشمزه است که به کمک ماهی، پیاز، سیر، نمک، فلفل، زرد چوبه، رب گوجه‌فرنگی، تمر هندی، روغن و سبزی قلیه (شنبلیله و گشنیز) تهیه می‌شود. این غذا طعم و عطر بی‌نظیری دارد و به خاطر وجود تمرهندی کمی ترش‌مزه است. ماهی که برای این خورشت از آن استفاده می‌شود باید بدون تیغ و استخوان باشد. اغلب از ماهی‌های شوریده، حلوا سیاه، سنگسر و هامور برای قلیه ماهی استفاده می‌شود. این خورشت خوشمزه اغلب با پلو سرو می‌شود. در اکثر شهر های جنوبی مثل اهواز و آبادان می توانید این غذا را بخورید. برای سفر پیشنهاد می کنیم بلیط هواپیما تهران اهواز و بلیط هواپیما اهواز تهران را همزمان بخرید تا با مشکل کمبود بلیط مواجه نشوید.

قلیه ماهی

ماهی برشته با ماهی کبابی، طعم دریا و گرما

ماهی کبابی یکی از غذاهای محلی استان هرمزگان و دیگر مناطق جنوبی کشور است. برای درست کردن این غذا از ماهی‌های دریای جنوب همچون گاریز، بیاح، ساردین، سرخو، سنگسر، هور یا زرده استفاده می‌کنند. برای پخت این ماهی ابتدا داخل شکم آن را خالی می‌کنند و به آن نمک، سبزی‌های معطر، ادویه‌های مخصوص و پیاز اضافه می‌کنند. سپس داخل یک ظرف و بر روی شعله مستقیم قرار می‌دهند. برای ماهی کبابی باید حداقل یک ساعت زودتر آن را مزه‌دار کرد. همچنین ظرف یا ورقه فلزی که ماهی روی آن قرار می‌گیرد باید گرم باشد تا ماهی به آن نچسبد. ماهی کبابی عطر و طعم بی‌نظیری دارد و کبابی شدن غذاها سبب می‌شود تا طعم و خاصیت ماده غذایی حفظ شود. ماهی‌های جنوب برای برشته و کبابی کردن بسیار مناسب هستند.

زیبون، غذایی با نان محلی

اگر دوست دارید یک غذا با نان و برنج محلی نوش جان کنید، زیبون گزینه مناسبی برای شما است. در تهیه این غذا ابتدا سیب زمینی را خلالی کرده و سپس ماهی، ادویه‌های مخصوص و زردچوبه را به آن اضافه می‌کنند. تمامی مواد در روغن تفت داده می‌شود و در نهایت پیاز خرد شده و گوجه فرنگی به آن اضافه می‌شود. مواد تهیه شده روی یک نان محلی به نام تموشی ریخته می‌شود و سپس برنج پخته شده به آن اضافه می‌شود و به آن زمان ‌می‌دهند تا دم بکشد.

هواری ماهی و میگو، غذای مشکل پسندان

از دیگر غذاهای دریایی جنوب کشور که توجه هر گردشگر داخلی و خارجی را به خود جذب می‌کند می‌توان به هواری اشاره کرد. هواری نوعی غذای سنتی جنوب است که در آن از ماهی یا میگو استفاده می‌شود. برای تهیه هواری ابتدا پیاز به همراه سیر تفت داده می‌شود و سپس سبزی مخصوص هواری (شوید، گشنیز، شنبلیله) به پیاز و سیر اضافه می‌شود. ماهی نیز در مرحله بعدی به سبزی‌ها اضافه و سرخ می‌شود. در نهایت از ادویه‌های مخصوص و زردچوبه استفاده می‌کنند. پس از تهیه این مواد، برنج با مواد سرخ شده با هم دم کشیده می‌شود. برخی از گردشگران هواری میگو را به هواری ماهی ترجیح می‌دهند. اگر با خرید بلیط هواپیما به جنوب کشور سفر کرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم سری به رستوران‌های محلی بزنید و هواری میگو یا ماهی را امتحان کنید.

دو پیازه میگو، غذای خوش‌خوراک

خوراک دو پیازه میگو یکی از غذاهای سنتی جنوب به خصوص جزیره قشم است. این غذا با میگو، پیاز، ادویه و رب گوجه فرنگی تهیه می‌شود. البته لازم به ذکر است که برخی از رستوران‌ها به جای میگو از ماهی استفاده می‌کنند. این خوراک خوش عطر با برنج یا نان محلی سرو می‌شود. اگر به سبزی‌های معطر در غذا علاقه‌مند نیستید، پیشنهاد می‌کنیم دو پیازه میگو را امتحان کنید. اگر بعد از رزرو بلیط قشم به فکر تقریحات و غذاهای محلی افتادید تجربه خوردن این غذا را حتما در برنامه خود قرار دهید.

مهیاوه، محبوب بندرعباس

مهیاوه غذای سنتی شهر بندرعباس است که نوعی سس محسوب می‌شود. به این غذا مهوه نیز گفته می‌شود. مهوه یک غذای آبکی، تیره، شور و تند است که با ماهی ریزی به نام موتو تهیه می‌شود. این غذای مقوی و اشتهاآور به همراه نان سنتی سرو می‌شود. برای درست کردن این غذا ماهی، زرد چوبه، فلفل، خردل، گشنیز و نمک مخلوط می‌شوند و به مدت یک ماه در زیر نور آفتاب قرار می‌گیرد.

موفلک، غذای خوش عطر با حال و هوای جزیره

موفلک یکی از غذاهای سنتی قشم است که در طبخ آن از تخم گشنیز و ادویه هندی استفاده می‌شود. برای پخت این غذا از گندم دلانده یا جو پرک استفاده می‌شود. این گندم در دیگ برشته می‌شود تا رنگ آن قهوه‌ای شود. سپس به آن ماهی مخصوص جنوب و پیاز اضافه می‌شود.

برنج دیشو، گرم و مقوی

یکی از غذاهای محلی جنوب کشور، برنج دیشو است که با شیره خرما تهیه می‌شود. به همین دلیل قوت زیادی دارد. این غذا به همراه ماهی سرو می‌شود. چون ماهی طبع سردی دارد و گرمی خرما آن را خنثی می‌کند. می‌توانید این غذا را به تنهایی نوش جان کنید اما با ماهی عطر و طعم دیگری دارد.

سوراغ، غذایی با قدمت هزار سال

سوراغ یا سوراخ یک غذای محلی یا نوعی دسر است که قدمتی هزار ساله دارد. در بندرعباس این غذا از مخلوط ماهی مومغ، آب نمک، خاک سرخ جزیره هرمز و پوست نارنج تهیه می‌شود. این مواد داخل ظرفی ریخته شده و به مدت 10 روز در آن را می‌بندند. پس از آماده شدن این مواد، مقداری از آب سوراغ را برداشته و برروی نان می‌کشند و نوش جان می‌کنند. البته برخی از محلی‌های جنوب نیز به عنوان مواد استنبلی از آن استفاده می‌کنند و با برنج نوش جان می‌کنند. اگر با بلیط قطار تهران بندرعباس خود را به بندر رساندید خوردن این غذا را از دست ندهید.‍

خوراک خرچنگ یا سینگو، مخصوص دوستداران غذای دریایی

اگر به غذاهای دریایی علاقه زیادی دارید، سینگو مورد پسند شما است. در جنوب خرچنگ ماهی به شیوه‌های مختلفی طبخ می‌شود اما سینگو نوعی خرچنگ درسته است. برای تهیه این غذا به دور خرچنگ نوعی نخ پیچانده می‌شود تا شکل ظاهری آن به هم نخورد و سپس به همراه نمک زیادی پخته می‌شود.

انکاس، غذایی کم‌یاب

ماهی مرکب یا انکاس نوعی ماهی است که نمی‌توانید در رستوران‌ها و فروشگاه‌ها به راحتی آن را پیدا کنید زیرا اغلب ماهی‌های مرکب به خارج از کشور صادر می‌شوند. این ماهی به شکل قطعات کوچک مکعبی بریده می‌شود و از آن یک خوراک خوشمزه تهیه می‌شود. اگر با خرید بلیط هواپیما به جنوب ایران سفر کردید، حتماً ماهی مرکب ایران را امتحان کنید زیرا ماهی‌های مرکب آب‌های جنوب ایران شهرت زیادی دارند به همین دلیل به کشورهای دیگر نیز صادر می‌شوند.

انکاس

دمی لخاخ، غذای جنوبی و عربی

لخاخ اسمی عربی به معنای خوش بو و خوش عطر است. این غذا نوعی برنج دمی است که در پخت آن از ماهی هامور، سنگسر، سرخو و سبیتیو استفاده شده است. این غذا به همراه نوعی سبزی طبخ می‌شود که رنگ و بوی خاصی به آن می‌بخشد.

سخن پایانی

جنوب ایران مملو از غذاهای سنتی و دریایی است که همه آن ها عطر و طعمی ویژه دارند. در هتل و مرکز اقامتی نمی‌توانید غذاهای محلی و سنتی پیدا کنید زیرا این غذاها باب میل همه گردشگران نیستند. برای چشیدن این غذاهای فوق‌العاده باید به بافت بومی شهر مراجعه کنید و یا در رستوران‌ها و کافه‌ها غذا نوش جان کنید. از دیگر غذاهای دریایی جنوب می‌توان به ماهی صبور و پودینی کوسه اشاره کرد.

میلاد حیدری

کتاب بخون، بخند و خوب باش تا همه مون در آرامش باشیم... سالهاست در زمینه آموزش رایگان در زمینه های اینترنت، کامپیوتر و دنیای تکنولوژی فعالیت می کنم و هدفم ارتقای سطح علمی هموطنان عزیز در سراسر دنیاست. سوالات خود را مطرح کنید در حد توان پاسخ خواهم داد...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا