ریپورتاژ تبلیغاتی

امنیت فضای ابری برای حفظ داده ها چقدر است؟

با گسترش استفاده از فناوری‌های پیشرفته، استفاده از فضای ابری به‌عنوان یکی از راهکارهای مدرن و امن برای ذخیره‌سازی و مدیریت داده‌ها رواج پیدا کرده است. با استفاده بیشتر از فناوری ابری، نگرانی‌ها درباره امنیت فضای ابری روزبه‌روز بیشتر می‌شود. کاربران نمی‌دانند که امنیت رایانش ابری تا چه اندازه قابل‌اطمینان است و دغدغه حفاظت از اطلاعات خود را دارند.

برای رفع این دغدغه در ادامه ابتدا توضیح دهیم که امنیت رایانش ابری چقدر قابل‌اطمینان است؛ سپس به بررسی عواملی که امنیت در رایانش ابری را به خطر می‌اندازند، خواهیم پرداخت و درنهایت، راهکارهایی برای بالا بردن امنیت رایانش فضای ابری ارائه می‌دهیم. اگر با سیستم‌های ابری سروکار دارید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

امنیت فضای ابری؛ آیا داده‌ها از سرقت در امان هستند؟

به‌طورکلی، امنیت فضای ابری نسبت به امنیت سیستم‌های سنتی یا هارد دیسک‌ها بیشتر است؛ به‌همین‌دلیل برای راه‌اندازی بسیاری از برنامه‌های امنیتی یا برنامه‌هایی که به منابع بیشتری نیاز دارند مانند نرم افزار حسابداری ابری، از فناوری ابری استفاده می‌شود. با وجود این ویژگی‌ها، امنیت داده‌ها روی سرورهای ابری نیز ممکن است به خطر بیفتد.

نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که اقدامات امنیتی ارائه‌دهندگان خدمات ابری، معمولا نسبت به اقدامات امنیتی توسط شخص شما برای تامین امنیت منابع ذخیره‌سازی سنتی، بسیار قوی‌تر است. علاوه‌بر این، داده‌ها و فایل‌های ذخیره‌‌شده روی سرورهای ابری رمزنگاری می‌شوند و دسترسی به آن‌ها بسیار دشوارتر است. با در نظر گرفتن این موارد می‌توان گفت که سرورها و منابع ابری از امنیت بالایی برخوردار هستند.

چه چیزی امنیت در رایانش ابری را به خطر می‌اندازد؟

به‌طورکلی، خطرات مختلفی برای تهدید امنیت فضای ابری و داده‌های ذخیره‌شده روی سرورهای ابری وجود دارد. از جمله مهم‌ترین تهدیدها برای امنیت رایانش ابری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حملات مخرب مانند حمله DDOS
  • افشای اطلاعات امنیتی و مهم
  • دسترسی کاربران غیرمجاز به دیتای ذخیره‌شده روی سرور
  • ذخیره اطلاعات رمزنگاری نشده روی سرور

همه این موارد ممکن است خطرات بزرگی را برای امنیت سرورهای ابری به همراه داشته باشد؛ بنابراین باید تدابیر امنیتی حرفه‌ای و قوی روی سرورهای ابری پیاده‌سازی کنید تا اطلاعات از حمله بدافزارها و دسترسی‌های غیرمجاز در امان باشند. در ادامه برخی از راهکارها برای افزایش امنیت در رایانش ابری را بررسی می‌کنیم. پیش از آن پیشنهاد می‌کنیم اگر مدیر مجموعه‌ای با تعداد کارکنان بالا هستید، برای مدیریت پرداخت حقوق پرسنل شرکت خود از نرم‌افزار حقوق و دستمزد سپیدار کمک بگیرید. با استفاده از این نرم‌افزار به‌راحتی می‌توانید ارسال لیست بیمه و حقوق، محاسبات عیدی، سنوات و بازخرید مرخصی را انجام دهید.

هکر در حال هک شبکه های اینترنتی

راه‌های افزایش امنیت رایانش ابری

باوجود‌این که امنیت فضای ابری نسبت به سیستم‌های سنتی بیشتر است، ولی باز هم برای جلوگیری از خطرات تهدیدآمیز، باید راهکارهای امنیتی مختلفی را پیاده‌سازی کنید. در ادامه برخی از روش‌هایی که برای افزایش امنیت رایانش ابری وجود دارد را بررسی می‌کنیم.

رمزنگاری قوی؛ یکی از اصول اولیه افزایش امنیت فضاهای ابری

یکی از اولین روش‌هایی که هکرها برای دسترسی به منابع ابری به کار می‌گیرند، ورود به سرور است؛ بنابراین باید برای جلوگیری از دسترسی غیرمجاز، از رمزنگاری قوی استفاده کنید. برای ساختن پسورد از سایت‌های تولید رمز تصادفی با امنیت بالا کمک بگیرید. حتی فعال کردن احراز هویت ۲عاملی یا چندعاملی برای تامین امنیت سرورهای ابری کمک بزرگی به شما خواهد کرد.

تامین امنیت رایانش ابری با تهیه فایل پشتیبان به‌صورت منظم

یکی دیگر از اقداماتی که در کنار روش‌های کاربردی تامین امنیت در رایانش ابری به شما پیشنهاد می‌کنیم، پشتیبان‌گیری منظم از داده‌ها است. تهیه فایل‌های پشتیبان، خطر از دست رفتن اطلاعات بر اثر حملات مختلف و خرابی‌های سیستم کاهش می‌دهد. برخی از بهترین انواع سیستم‌های ابری، امکان پشتیبان‌گیری منظم به‌صورت خودکار را دارند.

مدیریت دسترسی کاربران برای بالا بردن امنیت در رایانش ابری

یکی از تهدیدهای بزرگ برای امنیت فضای ابری، دسترسی کاربران غیرمجاز یا دسترسی بیش‌ازحد کاربران به تنظیمات زیرساخت ابری است؛ به‌همین‌دلیل برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی باید سطح دسترسی کاربران را مدیریت کنید. علاوه‌بر این، برای اشتراک‌گذاری یا دریافت داده‌ها نیز محدودیت‌هایی در نظر بگیرید.

علاوه‌بر این، با مانیتورینگ منظم و نصب فایروال‌ها، امنیت فضای ابری بیشتر می‌شود؛ البته این موارد معمولا جزو وظایف شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ابری هستند. این شرکت‌ها باید تدابیر امنیتی لازم برای محافظت از داده‌های ذخیره‌شده روی فضای ابری را اجرا کنند.

بالا بردن امنیت در رایانش ابری

با نرم افزار ابری سپیدار نگران امنیت اطلاعات مالی نباشید

به‌طورکلی می‌توان امنیت فضای ابری را نسبت به امنیت سیستم‌های سنتی بیشتر دانست؛ به‌همین‌دلیل در راه‌اندازی بسیاری از سیستم‌های حرفه‌ای از سرورهای ابری استفاده می‌شود. این نوع سرورها منابع کافی برای راه‌اندازی انواع نرم‌افزار، اپلیکیشن و سایت‌ها را دارند. نرم افزار حسابداری ابری سپیدار نیز روی سرورهای ابری با امنیت بسیار بالا پیاده‌سازی شده است.

این نرم‌افزار از به‌روزترین استانداردهای امنیتی بهره می‌برند. همچنین، از اطلاعات ثبت‌شده در این نرم‌افزار به‌طورمنظم بکاپ گرفته می‌شود و بااین‌حساب، نگران از دست رفتن اطلاعات مالی خود نیستید. علاوه‌بر این، نیروهای متخصص مانیتورینگ شبکه، به‌طورمستقیم امنیت این نرم‌افزار را زیر نظر دارند و درصورت بروز هرگونه مشکل سریعا آن را برطرف خواهند کرد. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره نرم افزار حسابداری ابری سپیدار و امکانات ویژه آن به سایت sepidarsystem.com سر بزنید.

میلاد حیدری

کتاب بخون، بخند و خوب باش تا همه مون در آرامش باشیم... سالهاست در زمینه آموزش رایگان در زمینه های اینترنت، کامپیوتر و دنیای تکنولوژی فعالیت می کنم و هدفم ارتقای سطح علمی هموطنان عزیز در سراسر دنیاست. سوالات خود را مطرح کنید در حد توان پاسخ خواهم داد...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا