ریپورتاژ تبلیغاتی

مزایا و معایب اتریوم

اتریوم ملکه ارزهای دیجیتال و دومین رمزارز مشهور دنیا است که در مدت‌زمان کوتاهی توانست پس از بیت‌کوین خودنمای کند. اتریوم در واقع یک پلتفرم است که علاوه بر پشتیبانی فعالیت‌های مربوط به پول دیجیتال، امکان انجام قراردادهای هوشمند را به‌صورت دیجیتال و غیرمتمرکز فراهم می‌کند. بسیاری از فعالان حوزه رمزارزها بخش زیادی از سرمایه خود را به خرید اتریوم اختصاص داده‌اند. اگر شما هم قصد سرمایه‌گذاری در این ارز را دارید بهتر است با نحوه کارکرد و مزایا و معایب این ارز آشنا شوید تا بتوانید تصمیم درستی را بگیرید.

اتریوم چیست؟

اتریوم یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است که در بستر بلاک‌چین فعالیت می‌کند و با استفاده از آن علاوه بر انتقال پول دیجیتال، امکان انجام قراردادهای هوشمند مختلف وجود دارد. قرارداد هوشمند پلتفرمی است که یک سری شرایط از قبل برای آن تعیین شده است و در صورت برقرار شدن این شرط، قرارداد ذکر شده روی شبکه بلاک‌چین به‌صورت خودکار اجرا می‌شود. با وجود پلتفرم اتریوم و همچنین توسعه آن امکان انجام تمام فعالیت‌های مالی به‌صورت غیرمتمرکز و در بستر بلاک‌چین وجود خواهد داشت. هدف اصلی اتریوم حذف تمام واسطه‌ها و کم‌کردن هزینه‌های اضافی از تمام فعالیت‌های مالی است.

ethereum

مزایای اتریوم

آیا تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که چرا شرکت‌های بزرگ و سازمان‌ها اتریوم را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند؟ به نظر می‌رسد که اتریوم محبوب‌ترین بلاک‌چین سازمان‌ها باشد. بر اساس گزارش‌های انجام شده، بیشتر از 50 درصد شرکت‌های میلیارد دلاری که در فهرست 50 شرکت میلیارد دلاری عرصه بلاک‌چین فوربز حضور دارند در حال ایجاد برنامه‌هایی بر بستر اتریوم با پلتفرم‌های مختلف آن هستند. در ادامه دلایل محبوبیت اتریوم را بررسی می‌کنیم.

  1. اولین بودن: اتریوم اولین بلاک‌چین قابل برنامه‌ریزی معرفی شده است. از برنامه‌نویسی تورینگ کامل بر بستر بلاک‌چین خود بهره می‌برد که دارای عملکرد قراردادهای هوشمند است.
  2. پروژه اتریوم کاملاً برنامه‌ریزی شده است: در حال حاضر بیش از 17 هزار رمزارز معرفی شده است که بیشتر آنها بلااستفاده هستند. این ارزها سریعاً به وجود می‌آیند و پس از مدتی رها می‌شوند و از بین می‌روند. اتریوم از همان ابتدا که پا به دنیا کریپتوکارنسی گذاشت، پروژه‌ای با سطح و اعتبار بالا بود. به‌طوری که وایت پیپر آن سال 2013 منتشر شد اما خود اتریوم در سال 2015 عرضه شده است.
  3. سیستم آزاد: بلاک‌چین عمومی اتریوم یک سیستم آزاد است یعنی توسعه دهندگان رمزارزها می‌توانند به پروژه بپیوندند و در رشد و توسعه آن شرکت کنند. این مزیت اتریوم بسیار مهم است زیرا امکان رشد برای همه امکان‌پذیر می‌شود.
  4. پشتیبانی گسترده: صدها هزار توسعه‌دهنده روی اکوسیستم اتریوم در حال کارکردن هستند و این پروژه توسط شرکت‌های متوسط تا بزرگ پشتیبانی می‌شود. اتریوم بزرگ‌ترین جامعه توسعه دهندگان را دارد. اتحادیه سازمانی اتریوم و هایپرلجر بر توسعه این پروژه نظارت می‌کنند.
  5. تراکنش‌های خصوصی: سازمان‌ها می‌توانند با اتریوم و از طریق کنسرسیوم‌های خصوصی با لایه‌های تراکنش‌های خصوصی به حریم خصوصی دست پیدا کنند. در حال حاضر سازمان‌ها می‌توانند بر بستر بلاک‌چین عمومی اتریوم و با استفاده از پروتکل نایتفال به حفظ حریم خصوصی دست یابند.
  6. اجرا سریع: سازمان‌ها و توسعه دهندگان به‌آسانی می‌توانند کار با اتریوم را آغاز کنند. ابزارها و کیت‌های توسعه جدید دائماً عرضه می‌شوند تا اتریوم به‌راحتی بتواند بین سازمان‌ها و کسب‌وکارها پذیرفته شود.
  7. قابلیت اشتراک و همکاری: سازمان‌ها می‌توانند شبکه‌های بلاک‌چین خصوصی یا دارای مجوز مبتنی بر اتریوم را توسعه دهند. می‌توانند آن را وارد شبکه اصلی عمومی اتریوم کنند تا از بلاک‌چین عمومی باارزش، گسترده، فعال و تمام بخش‌های دیگر این اکوسیستم بهره ببرند.
  8. سرمایه‌گذاری: قیمت ارز دیجیتال اتریوم از زمان عرضه تا به امروز بیش از 9000 درصد افزایش داشته است. اولین سرمایه‌گذاران این رمزارز سود چشم‌گیری را بهره‌مند شده‌اند. هر زمان که به پول نیاز داشته باشید می‌توانید با تبدیل اتریوم به تتر و یا ریال، سرمایه خود را خارج کنید.

معایب اتریوم

  1. افزایش هزینه‌های کارمزد: محبوبیت زیاد اتریوم موجب بالارفتن هزینه‌های کارمزد شده است. کارمزد تراکنش اتریوم که به آن گس گفته می‌شود در بهمن سال 1399 رکورد 23 دلاری را ثبت کرده است. این مقدار اگر مربوط به ماینر باشد که خوب است و اگر استفاده از شبکه باشد که وحشتناک است. بیت‌کوین به‌گونه‌ای است که شبکه به تأییدکنندگان تراکنش کارمزد می‌پردازد اما در اتریوم خود مشارکت‌کنندگان در تراکنش باید هزینه کارمزد را بپردازند.
  2. تورم بالقوه: اتریوم محدودیت استخراج 18 میلیون اتر در سال را دارد اما محدودیتی برای حداکثر کوین‌ها ندارد. اتریوم مانند بیت‌کوین حداکثر تعداد مشخص ندارد و می‌توان گفت سرمایه‌گذاری در این ارز شبیه به دلار است.
  3. مسیر سخت یادگیری توسعه دهندگان: اتریوم برای توسعه‌دهندگانی که می‌خواهند از پردازش متمرکز به شبکه‌های غیرمتمرکز بروند، کمی مشکل است.
  4. آینده‌ای نامشخص: اتریوم همیشه در حال متحول شدن و بهترشدن است، توسعه اتریوم 0/2 خبر از عملکرد بهتر و بهره‌وری بیشتری را می‌دهد. اما این به‌روزرسانی در شبکه موجب ایجاد عدم قطعیت برای اپلیکیشن‌ها و معاملات کنونی می‌شود. تأییدکنندگان زیادی برای اتریوم 0/2 نیاز است، آیا مهاجرت به اتریوم 2 کارساز است؟ برای تحقق این امر کارهای زیادی باید انجام شود.
  5. مقیاس‌پذیری: اصلی‌ترین مشکل اتریوم مقیاس‌پذیری است. تراکنش‌ها در اتریوم همچنان کند هستند و در بلاک‌چین اتریوم تقریباً 15 الی 20 تراکنش در هر ثانیه انجام می‌شود. می‌توان گفت که در هر ثانیه 45000 ویزای تراکنش صادر می‌شود که این حجم برای بسیاری از سازمان‌های بزرگ نقطه ضعف تلقی می‌شود. به همین دلیل سازمان‌هایی که تراکنش بالا دارند نمی‌تواند از بلاک‌چین عمومی اتریوم برای تأیید تراکنش‌ها استفاده کنند.
  6. امنیت: اتریوم نسبت به رقبایش از نظر امنیتی کمی ضعیف‌تر است. ثبات و نظارت نیز از جمله نقاط ضعف بلاک‌چین عمومی اتریوم در مقایسه با رقبا آن در دنیای ارزهای دیجیتال است.

بهترین راه برای خرید اتریوم چیست؟

خرید اتریوم

بهترین راه برای خرید اتریوم و خرید ارز دیجیتال در ایران، مراجعه کردن به یک صرافی ارز دیجیتال معتبر است. برای انجام معاملات در این صرافی‌ها نیازی به مراجعه حضوری نیست زیرا این مدل صرافی‌ها پلتفرم‌های آنلاینی هستند که ما در هر ساعت از شبانه‌روز می‌توانیم معاملات خود را در هرجایی از دنیا انجام دهیم. پس از خرید اتریوم از یک صرافی خارجی مانند (کوینکس و یا کوکوین) و یا یک صرافی ایرانی (نوبیتکس و تبدیل) باید کیف پول مخصوص اتریوم را نصب کنیم.

خرید ارز دیجیتال در صرافی Binance را پیشنهاد نمی‌کنیم زیرا این صرافی ایرانی‌ها را مسدود کرده است و در صورت مشاهده آی‌پی ایرانی حسابمان را مسدود می‌کند. این کیف‌ها را می‌توانید روی سیستم شخصی و یا گوشی خود نصب کنیم. برای داشتن امنیت بیشتر می‌توانیم از کیف پول‌های سخت‌افزاری برای نگه‌داری از ارز اتریوم استفاده کنیم. پس از تهیه یک کیف پول معتبر می‌توانیم با خیالی راحت اتریوم را از صرافی به کیف پولمان انتقال دهیم.

در نهایت، اتریوم با وجود معایب، ارز خوبی است

در میان تمامی رمزارزهایی که معرفی شده‌اند، اتریوم توانسته است موفقیت‌های بی‌شماری را در بستر بلاک‌چین دست پیدا کند. اتریوم دومین رمزارز محبوب تمام دنیا است و توانسته است به پذیرش جهانی دست پیدا کند. این نکته را باید در نظر بگیریم که اتریوم هنوز در ابتدا راه است و زمان زیادی از معرفی آن نگذشته است. اتریوم فرصت زیادی برای رسیدن به قدرت و ثبات دارد. فراموش نکنیم که مزایای استفاده از اتریوم به ‌مراتب خیلی بیشتر از معایب آن است. در این مقاله کوتاه به همه آنها اشاره کردیم و فهمیدیم که در آینده نزدیک شاهد پیشرفت غیر قابل تصور این ارز دیجیتال در دنیای کریپتوکارنسی هستیم.

میلاد حیدری

کتاب بخون، بخند و خوب باش تا همه مون در آرامش باشیم... سالهاست در زمینه آموزش رایگان در زمینه های اینترنت، کامپیوتر و دنیای تکنولوژی فعالیت می کنم و هدفم ارتقای سطح علمی هموطنان عزیز در سراسر دنیاست. سوالات خود را مطرح کنید در حد توان پاسخ خواهم داد...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا